EGAZMINY ZALICZENIA Kraków

Zaliczenia Akademii Polskiego Filmu w Krakowie mają formę ustną. Ich zakres tematyczny obejmuje wiadomości przekazane na zajęciach Akademii w danym semestrze oraz znajomość prezentowanych filmów. Tematy egzaminacyjne są podawane wcześniej przez koordynatorki Akademii Polskiego Filmu, dostępne na stronie uczelni oraz na facebookowym fan page’u Akademii Polskiego Filmu w Krakowie.

Warunkiem otrzymania wpisu do indeksu jest obecność na minimum 7 zajęciach w semestrze.


SEMESTR II (zagadnienia egzaminacyjne)

1. Matka Joanna od Aniołów – strategie adaptacyjne i estetyczne oraz możliwe interpretacje problematyki filmu Kawalerowicza.

2. Polemika z etosem bohaterskim (Zezowate szczęści, Nikt nie woła, Salto, Jak być kochaną).

3. Rewizja mitów narodowych (Jak być kochaną, Salto, Zezowate szczęście).

4. Wojna i trauma powojenna w późnych filmach Polskiej Szkoły Filmowej (Świadectwo urodzenia, Zezowate szczęście, Nikt nie woła, Salto, Jak być kochaną).

5. Inne spojrzenie: wojna oczami dziecka i SS-manki (Świadectwo urodzeniaPasażerka).

6. Konfrontacja postaw życiowych (Nóż w wodzie i Struktura kryształu).

7. Konstrukcja czasu i przestrzeni w filmach Wojciecha Hasa (Jak być kochaną i Rękopisu znalezionego w Saragossie).

8. Nowa formuła widowiska historycznego (Faraon).

9. Nowatorstwo wczesnych filmów Jerzego Skolimowskiego (Rysopis, Ręce do góry).

10. Outsider jako bohater filmowy lat 60. (Żywot MateuszaRysopis, Ręce do góry, Słońce wschodzi raz na dzień).

11. Nietypowe gatunki filmowe: przypowieść, ballada, esej (Żywot Mateusza, Słońce wschodzi raz na dzień, Iluminacja).

12. Debiuty drugiej połowy lat 60. – osobista odpowiedzialność artysty, rewizja tradycyjnych konwencji, nowy model dramaturgii (Ręce do góry, Rysopis, Żywot Mateusza, Słońce wschodzi raz na dzień).

13. Wątki filozoficzne i egzystencjalne w twórczości Krzysztofa Zanussiego (Struktura kryształuIluminacja).

14. Śląsk Kazimierza Kutza (Sól ziemi czarnej i Perła w koronie).

15. Źródła wspólnoty (Sami swoi, Sól ziemi czarnej, Perła w koronie).

16. Fenomen „kina kultowego” (Sami swoi lub Rejs).

17. Wajdowskie adaptacje Iwaszkiewicza (Brzezina, Panny z Wilka).

18. Świat Zaklętych rewirów jako miniatura stosunków społecznych.

19. Poetyka filmu Trzeba zabić tę miłość: między realizmem a groteską.