EGZAMINY ZALICZENIA Wrocław

Studenci mogą zaliczać na ocenę każdy semestr, a warunkiem zaliczenia jest:

  • Zapisanie się na zajęcia przez stronę internetową www.kinonh.pl.
  • Wykupienie karnetu (po uprzednim otrzymaniu potwierdzenia o zakwalifikowaniu się na zajęcia).
  • Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze).
  • Opanowanie wiadomości z wykładów, z zalecanej literatury i treści filmów.
  • Pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego (pisemnego testu jednokrotnego wyboru z kilkoma pytaniami otwartymi), organizowanego w Kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu

Egzamin kończący obecny semestr Akademii Polskiego Filmu odbędzie się we wtorek 23 czerwca 2020 r. o godzinie 18.30 w wersji online. Uczestnicy otrzymają szczegółowe instrukcje drogą mailową. Będzie to test jednkokrotnego wyboru, pojawi się również kilka pytań otwartych. Prosimy o punktualne przybycie, gdyż dołączenie do egzaminu po jego rozpoczęciu będzie niemożliwe. Całość spotkania potrwa około 45 minut. 

Zagadnienia egzaminacyjne - semestr IV 

Obowiązuje znajomość wszystkich prezentowanych filmów.

Filozoficzne kino Krzysztofa Kieślowskiego

  • filozoficzne i moralistyczne aspekty, tematy i motywy kina Krzysztofa Kieślowskiego, które pojawiły się już w jego twórczości dokumentalnej (Urząd, Refren, Prześwietlenie, Siedem kobiet w różnym wieku, Gadające głowy), które pełnego znaczenia nabrały w kinie fabularnym (Przypadek i Dekalog)

  • literackie i filmowe fascynacje reżysera w jego młodości (Dostojewski, Mann, Kafka i Camus oraz kino Ingmara Bergmana), wśród których szczególną rolę odgrywał światopogląd egzystencjalistyczny
  • podteksty autobiograficzne w filmach Kieślowskiego
  • sposób prowadzenia narracji w Przypadku - trzy warianty ludzkiego losu

Scienc fiction po polsku

  • polskie science fiction (tradycja polskiego kina gatunkowego i popularnego, przykłady polskich filmów sf, hollywoodzkie filmy sf i ich polska recepcja, polityczny wymiar sf)

  • kino Juliusza Machulskiego (apolityczność, gatunkowość, profesjonalizm, sukces Va Bank i Seksmisji)

  • Seksmisja: perfekcja gatunkowa i narracyjna, ambiwalencja ideologiczna (eskapizm, konserwatyzm, interpretacje feministyczne)

  • kino Piotra Szulkina (miejsce Szulkina pośród twórców kina moralnego niepokoju, apokaliptyczny kwartet: Golem, Wojna światów.., O-bi, O-ba.., Ga ga..; Wojna światów: inspiracje H. G. Wellsem i O. Wellesem, inspiracja wizualnym stylem ekspresjonizmu i filmu noir)

Przemoc dwu wojen: AusteriaDolina Issy

  • początki realizacji filmów, sieć inspiracji i problemy produkcyjne, założenia estetyczne i interpretacyjne obu filmów

  • rekonstrukcja utraconych światów przeszłości i wspomnień: zamieszkałej przez Żydów Galicji w 1914 roku i Litwy Kowieńskiej w latach dziesiątych i dwudziestych XX wieku

  • postać Tadeusza Konwickiego, który napisał do obu dzieł scenariusze, a jeden z filmów wyreżyserował

Dwa oblicza zagłady

  • obrazy filmowe o Januszu Korczaku (film A. Wajdy oraz L. Skrzydły)

  • filmy historyczne oparte na prozie wspomnieniowej (Kornblumenblau na podstawie książki Kazimierza Tymińskiego [więźnia obozu Auschwitz] Uspokoić senKorczak - scenariusz Agnieszki Holland w oparciu o wspomnienia samego Janusza Korczaka oraz jego znajomych)

  • dwa portrety ludzkich zachowań w epoce rozpadu wartości i odmienne obrazowania wojennej rzeczywistości

  • Kornblumenblau: kulisy powstania filmu, tłumaczenie oraz interpretacja tytułu

Ucieczka z PRL

  • Symboliczny początek kina transformacyjnego (scena otwierająca Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce F. Falka)

  • Czas zachwytu kapitalizmem w kinie polskim na początku lat 90 (Mów mi Rockefeller W. Szarka)
  • Ciemne strony PRL-u i ekranowe przeżycie "na nowo" Polski Ludowej: Ucieczka z kina "Wolność" - analiza symboliki filmu, najważniejsze tropy interpretacyjne i nawiązania intertekstualne (Purpurowa róża z Kairu W. Allena oraz Mistrz i Małgorzata M. Bułhakowa)

  • Wszystko co najważniejsze Roberta Glińskiego: poetyka autentyku i prawdziwe wspomnienia Pauliny "Oli" Watowej, realizacja filmu w autentycznych plenerach w Kazachstanie, recepcja filmu,

Koszty transformacji

  • Transformacyjne nurty i schematy:
  1. kino akumulacji (Biały K. Kieślowskiego)
  2. kino inteligenckiego niepokoju (Amok N. Korynckiej-Gruz, Egoiści M. Trelińskiego)
  3. kino wykluczenia (Wrony D. Kędzierzawskiej, Cześć, Tereska R. Glińskiego)
  4. kino dorastania do wzorców konsumpcji (komedie romantyczne)
  5. kino bandyckie (Psy W. Pasikowskiego)
  • Psy jako polski sen o kinie gatunkowym (hollywoodzki bohater, film policyjny i gangsterski, neo-noir); Psy i polityka transformacji: problem lustracji, rozliczenia z PRL, nowych elit politycznych, Franz Maurer jako "ostatni bohater kina moralnego niepokoju"; Psy jako film gangsterski (film gangsterski jako metafora walki o własność i pozycję społeczną w kształtującym się społeczeństwie klasowym lat 90.)

  • Wrony - dzieci jako metafora kosztów transformacji; estetyzacja biedy

Kino poetyckie

  • próba definicji kina poetyckiego (określenie ponadgatunkowe i ponadrodzajowe)

  • nurt prowincjonalny w polskim kinie lat 90 - charakterystyka i przedstawiciele

  • Jan Jakub Kolski - tradycje rodzinne i bagaż kulturowy reżysera, Jańcio Wodnik jako spełnienie nurtu prowincjonalnego w polskim kinie

  • Lech Majewski - ścieżka twórcza artysty w Polsce i zagranicą

Kino Marka Koterskiego

  • Adaś Miauczyński jako bohater naszych czasów?

  • postać inteligenta w polskim kinie po '89 roku

  • transformacja gospodarcza jako istotny kontekst filmu

  • kryzys wspólnotowości: rozbicie solidarności, która bazowała na zjednoczeniu robotników i inteligencji

  • tropy autobiograficzne w kinie Marka Koterskiego

U progu tajemnicy

  • twórczość reżyserska Jerzego Stuhra (zmiana wizerunku; inspiracja kinem Krzysztofa Kieślowskiego, najważniejsze motywy w twórczości reżyserskiej Stuhra (kondycja inteligenta, potrzeba miłości, wartości)

  • temat metafizyki w kinie polskim

  • wybory adaptacyjne Marczewskiego (mitologizacja dzieciństwa kosztem współczesności)

  • Weiser: kolejny film w dorobku Marczewskiego o inicjacji (dorosłego i dziecka)

Kino Krzysztofa Krauzego

  • kino społeczne (Dług) i artystyczne (Mój Nikifor) Krzysztofa Krauzego

  • Dług: rozchwianie wartości wywołane przemianą ustrojową; darwinizm społeczny, świadectwo czasu; porównanie z Psami Władysława Pasikowskiego; szczególna recepcja filmu i jego wpływ na rzeczywistość w Polsce, postaci prototypowe filmu oraz autentyczna historia, która stoi za filmem

  • Mój Nikifor: strategia reżysera w obsadzie ról (K. Feldman, R. Gancarczyk, J. Budniak) i sposób przedstawienia historii Nikifora Krynickiego

  • twórcza współpraca K. Krauzego z Joanną Kos-Krauze

Kino współczesne

  • wpływ ustawy o kinematografii z 2005 roku i powstanie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej na stan produkcji i kultury filmowej w Polsce

  • strategie twórcze w polskim kinie ostatniej dekady

  • Wojna polsko - ruska: interpretacja autotematyczna filmu

  • 33 sceny z życia Małgorzaty Szumowskiej jako film o wolności

  • wątki autobiograficzne w 33 scenach z życia

  • Rewers Borysa Lankosza - próba określenia przynależności gatunkowej filmu, rola zdjęć Marcina Koszałki i muzyki Włodzimierza Pawlika

  • cechy charakterystyczne twórczości Wojciecha Smarzowskiego

  • aspekt historyczno-polityczny Domu złego

Kobiecość na marginesie kultury

  • Białe małżeństwo oraz Kobieta z prowincji jako przykłady współpracy autorów i autorek oraz włączenia do polskiej kultury filmowej postaci pozostających na marginesie kina głównego nurtu

  • romantyczna i młodopolska tradycja literacka Białego małżeństwa (legenda Marii Komornickiej oraz Narcyzy Żmichowskiej), propozycja feministycznej interpretacji filmu zgodnie z tezą Dorothy Dinnerstein z eseju Syrena i minotaur

  • styl Kobiety z prowincji jako reprezentatywny dla autorskiego kina Barańskiego, kontemplacyjnego i etnograficznego, a zarazem fabularny ekwiwalent filozofii codzienności rozwijanej współcześnie przez Jolantę Brach-Czainę