Artykuły

„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010


Amant filmowy

Katarzyna Wajda

Amant filmowy - termin charakteryzujący pewien typ aktora/aktorki, wyróżniających się nieprzeciętną urodą, wdziękiem i szeroko pojętą fotogenicznością. Warunki zewnętrzne predestynują amantów do odgrywania ról kochanków i uwodzicieli, co niesie niebezpieczeństwo ograniczenia emploi, choć przykład R. Redforda czy P. Newmana pokazuje, że można je przełamać. Wielbiciele mają skłonność do utożsamiania aktora z granymi rolami, stąd zainteresowanie mediów ich życiem prywatnym. Historia amanta filmowego pokazuje, jak zmieniają się kanony urody, zwłaszcza męskiej, i wzorce męskości: do tej grupy należeli: R. Valentino, J. Gabin, E. Bodo, G. Philipe, C. Gable, C. Grant czy G. Peck. Słynne kobiety-amantki to m.in.: A. Nielsen, G. Garbo, M. Dietrich czy C. Deneuve.

 

K. W.

Wróć do poprzedniej strony

Wybrane wideo

  • O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
  • POLSKIE KINO POWOJENNE, dr Rafał Marszałek
  • Związki Polskiej Szkoły Filmowej z kinem światowym
kanał na YouTube

Wybrane artykuły

  • Pożegnania

    Marcin Maron

    Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, wyd. Universitas, Kraków 2010

  • Ekspresjonizm filmowy

    Barbara Kosecka

    „Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010

  • Dzieło talentu i pasji

    Alicja Helman

    „Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 17