Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918–1929 na przykładzie Warszawy

Tytuł:

Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918–1929 na przykładzie Warszawy

Autorzy:

Wojciech Świdziński

Wydawca:

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk

Wydanie:

Warszawa 2015

Liczba stron:

396

Opis

Książka jest wynikiem kilkuletnich badań nad repertuarem warszawskich kin w okresie od odzyskania przez Polskę niepodległości do pojawienia się na ekranach pierwszych filmów dźwiękowych. Warszawa tego czasu była miastem tętniącym życiem filmowym, w którym kilkadziesiąt kin wyświetlało codziennie najnowsze produkcje sprowadzone z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Francji, Włoch, Danii, Szwecji czy Rosji. Repertuarowi oraz reakcjom i obyczajom publiczności przyglądali się liczni krytycy, na czele z wybitnymi pisarzami – Karolem Irzykowskim, Antonim Słonimskim, Anatolem Sternem. Wyrażane przez nich spostrzeżenia i – nieraz bardzo surowe – oceny stanowią ważny element książki, pozwalając inaczej spojrzeć na kanoniczne dziś pozycje kina niemego.

W książce znaleźć można odpowiedzi na wiele pytań, dotyczących polskiej kultury filmowej lat dwudziestych:

  • Jakie filmy oglądano w Warszawie najchętniej?
  • Które kina uchodziły za najbardziej eleganckie?
  • Dlaczego warszawscy właściciele kin kilkakrotnie ogłaszali strajki i zamykali kina?
  • Dlaczego Charlie Chaplin nie był ulubionym komikiem polskiej publiczności?
  • Jakie filmy kryły się pod tytułami ekranowymi: Jedynaczka króla szmalcuTajemniczy DżemsA jednak ciało jest słabe?

Fragmenty / recenzje

Spis treści

WPROWADZENIE

Wstęp – stan badań – metodologia 11

Dystrybucja filmowa w Polsce w latach 1918–1929 30

Kina warszawskie 1918–1929 42


CZĘŚĆ PIERWSZA

Lata 1918–1921. Przewaga repertuaru niemieckiego  59

Lata 1922–1923. Różnorodność repertuarowa – kryzys warszawskich kin   106

Lata 1924–1929. Przewaga repertuaru amerykańskiego   149


CZĘŚĆ DRUGA

Reżyser: David Wark Griffith – „Król ekranu”   219

Aktor: Conrad Veidt – „Mistrz maski"    237

Krytyk: Andrzej Włast i jego Dziesiąta muza. (Impresje)    253

Filmowa Atlantyda: burleska i komedia komików na warszawskich ekranach 264

Pat i Patachon 268

Charlie Chaplin 275

Max Linder   282

Harold Lloyd  286

Buster Keaton 291

Roscoe „Fatty” Arbuckle -Grubasek 295

I inni  298

Filmy orientalne na polskich ekranach w latach 1918–1929   303

Francja: szczątek imperium, czyli Atlantyda 305

Niemcy: największa historia jaką kiedykolwiek opowiedziano, czyli Indyjski grobowiec  311

Stany Zjednoczone: awantura arabska, czyli Szejk  318

Polska: między W pustyni i w puszczy Ojcem zadżumionych   323

Manipulacje, zakazy, pomyłki, czyli co wyświetlały kina stolicy w latach 1918–1929  328


Spis ilustracji   341

Bibliografia  342

Indeks filmów  367

Indeks nazwisk  383

Indeks kin 393