Eroica

Tytuł:

Eroica

Autorzy:

Marek Hendrykowski

Wydawca:

Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza

Wydanie:

Warszawa 2011

Liczba stron:

147

Opis

MIMO UPŁYWU BLISKO SZEŚĆDZIESIĘCIU LAT od jej powstania, Eroica Andrzeja Munka nie przestaje fascynować badaczy polskiego kina. Wracamy do niej ciągle, mimo że pół wieku historii Polski zrobiło swoje i znakomita większość dzieł spod znaku polskiej szkoły filmowej - z wyjątkiem kilku - należy dziś do przeszłości. Uwaga ta nie dotyczy jednak żadną miarą arcydzieła Munka, które przez lata zachowało swą witalność i głębię myśli. Broni się ono nadal przed bezlitosnym działaniem czasu zarówno dzięki swym wartościom artystycznym, jak i za sprawą niezwykle śmiałej i odważnej koncepcji dialogu artysty z krytycznie przez niego postrzeganą historią własnego kraju i społeczeństwa.

Najważniejsze w filmie jest spojrzenie. Spojrzenie, które przenika i przeszywa. Takie właśnie krytyczne, mądre spojrzenie na trudną przeszłość zawiera w sobie i odkrywa przed widzem Eroica. I ono właśnie stanowi, w moim przekonaniu, nieprzemijającą wartość tego dzieła.

Spis treści

Podziękowania

Filmografia

Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Dziecko Października
ROZDZIAŁ 2. Geneza filmu
ROZDZIAŁ 3. Pierwowzory literackie
ROZDZIAŁ 4. Scenariusz
ROZDZIAŁ 5. Moment wolności
ROZDZIAŁ 6. Nowy język Eroiki
ROZDZIAŁ 7. Polemika z Kanałem
ROZDZIAŁ 8. Dzidziuś komediant
ROZDZIAŁ 9. Kompozycja Eroiki
ROZDZIAŁ 10. "Dla mnie zawsze będzie obóz"
ROZDZIAŁ 11. Konstrukcja czasoprzestrzeni
ROZDZIAŁ 12. Rozum w wąwozie Somosierry
ROZDZIAŁ 13. Trzecia nowela, czyli eon bravura
ROZDZIAŁ 14. Eroica jako gatunek
ROZDZIAŁ 15. Wokół recepcji
ROZDZIAŁ 16. Munk prekursor
ROZDZIAŁ 17. O muzyczności Eroiki

Zakończenie
Przypisy
Bibliografia (wybór)