Europejskie kino gatunków

Okładka książki

Tytuł:

Europejskie kino gatunków

Redaktorzy:

Piotr Kletowski

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Wydanie:

Kraków 2016

Liczba stron:

430

Opis

Książka zawiera pionierską na gruncie polskiego filmoznawstwa próbę opisu fenomenu europejskiego kina gatunkowego, tworzonego w obrębie najważniejszych kinematografii Starego Kontynentu. Odnajdziemy tu szkice poświęcone niemieckim, skandynawskim, włoskim, hiszpańskim i brytyjskim horrorom, reprezentantom lokalnej odmiany science fiction, sowieckiej komedii muzycznej, polskim kryminałom, jak też gatunkom charakterystycznym dla Europy: spaghetti westernom, giallo, filmom erotycznym czy jugosłowiańskim filmom partyzanckim.


Autorzy zamieszczonych w tomie tekstów przybliżają także sylwetki mistrzów kina klasycznego (Jean-Pierre Melville, Sergio Leone, Mario Bava, Tinto Brass, Jesús Franco), jak i twórców współczesnych (Jörg Buttgereit, Nicolas Winding Refn, Bruno Dumont). Publikacja ta wypełnia lukę w badaniach kina gatunkowego w Polsce, udowadniając, że europejskie kino gatunkowe nie świeci tylko światłem odbitym kinematografii hollywoodzkiej, lecz stanowi nierzadko oryginalną – zarówno w warstwie estetycznej, jak i intelektualnej – propozycję.

Fragmenty / recenzje

Spis treści

Piotr Kletowski
Europejskie kino gatunkowe – w stronę opisu zjawiska 13

Krzysztof Gonerski
Śmierć w sześciu odsłonach, czyli rzecz o niemieckim horrorze 27

Maciej Muszalski
Od Körkarlen do Frostbiten. Osiemdziesiąt trudnych lat w historii szwedzkiego horroru   75

Grzegorz Dryja
Dziwne losy wytwórni Hammer  93

Bartłomiej Paszylk
Nie grzebcie trupów! O narodzinach, śmierci i zmartwychwstaniu horroru hiszpańskiego  125

Grzegorz Fortuna Jr.
Horror all’italiana. Krótka historia włoskiego kina grozy  137

Anita Bielańska
Pewnego razu w Europie… – różnorodne oblicza spaghetti westernu  155

Adam Horowski
Spaghetti post-apocalypse. Kino z odzysku  175

Dorota Machniewska
Uchwycić niemożliwe, czyli o europejskim kinie science fiction  187

Jan Trzupek
W krainie Golema i robota – uwagi o czechosłowackim filmie fantastycznym 209

Małgorzata Flig
Śmiejąca się ideologia – fenomen sowieckiej komedii muzycznej lat 30. XX wieku   225

Patrycjusz Pająk
Jugosłowiański film partyzancki – geneza i przemiany gatunku  239

Łukasz Maciejewski
Kogo kręci historia? Polskie kino historyczne  255

Katarzyna Wajda
PRL w kryminale, czyli zbrodnia (nie)doskonała. Peerelowskie filmy kryminalne   275

Rafał Chwała
Gangster alla polacca, czyli polski film gangsterski   295

Patrycja Włodek
Jean-Pierre Melville – auteur maudit i gatunki   309

Paweł Hapka
Franco – Sade  327

Diana Dąbrowska
Erotyczne kino Tinto Brassa, czyli ekranowa praktyka nieskrępowanego libido  341

Maciej Barwacz
Transcendencja w filmach Brunona Dumonta, czyli zwrot w stronę gatunku otwartego  357

Marek Sfugier
Podróż w ciemność czy ucieczka w stronę światła? Autorskie kino gatunków Nicolasa Windinga Refna  375

Piotr Kletowski
Amerykańskie kino gatunkowe jako „palimpsest” europejskiego kina arthouse’owego – O hipertekstualnej strategii twórców Nowego Hollywoodu  393

Bibliografia   413

Noty autorskie   427