Intimations: The Cinema of Wojciech Has

Tytuł:

Intimations: The Cinema of Wojciech Has

Autorzy:

Annette Insdorf

Wydawca:

Northwestern University Press

Wydanie:

Evanston, Illinois 2017

Liczba stron:

160

Opis

"O Wojciechu Hasie usłyszałam po raz pierwszy, kiedy byłam nieco po dwudziestce. Poszłam wtedy na nocny pokaz filmu "Rękopisu znalezionego w Saragossie" w manhattańskim kinie Elgin. Chociaż nigdy nie brałam LSD,  o trzeciej nad ranem, gdy projekcja się skończyła, czułam się tak, jakbym doświadczyła narkotykowej ekstazy spowodowanej halucynacyjnym zagmatwaniem tego polskiego filmu. Jego akcja dzieje się w Hiszpanii, główny bohater to belgijski oficer, a fabuła opiera się na spiralnej, szkatułkowej opowieści. Nic dziwnego, że był to ulubiony film Jerry'ego Garcii, lidera grupy The Greatful Dead", mówi profesor Annette Insdorf.

 

W pierwszym anglojęzycznym opracowaniu poświęconym temu mistrzowi polskiego kina Annette Insdorf eksploruje trzynaście filmów pełnometrażowych Hasa z wnikliwością podobną do tej, którą wykazała się w swej przełomowej książce o Krzysztofie Kieślowskim, Double Lives, Second Chances (Northwestern University Press, 2013).

 

Choć filmy Hasa są mniej znane poza granicami Polski niż kino Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego czy Krzysztofa Kieślowskiego, jego szczególna artystyczna wizja i charakterystyczny styl sprawiły, że wielu krytyków zalicza polskiego twórcę do mistrzów światowego kina. Niektóre z jego dzieł mają status filmów kultowych, szczególnie Rękopis znaleziony w Saragossie, o którym z uznaniem wyrażali się tacy twórcy jak Luis Buñuel, Francis Ford Coppola czy Roman Polanski.

 

Filmy Hasa odsłaniają życie wewnętrzne bohaterów, które twórca przedstawia puszczając wodze swojej niezmiernie pomysłowej wyobraźni. Poza Rękopisem znalezionym w Saragossie na jego różnorodną i innowacyjną filmografię składają się m.in. Sanatorium pod klepsydrą, obrazowe i surrealistyczne przedstawienie życia polskich chasydów w okresie międzywojennym, Pętla, surowy i poetycki dramat o alkoholiku, który ma świadomość, że nie uda mu się porzucić nałogu, czy Jak być kochaną, w którym aktorka wspomina swoją wojenną przeszłość.

 

Has tworzył różnorodne, niezwykłe formalnie filmy, przesycone Europejskimi nurtami egzystencjalizmu i awangardy. Teraz, gdy wiele jego filmów zostaje odrestaurowanych i wydanych ponownie, kolejne pokolenia miłośników kina będą mogły odkryć jego artystyczny geniusz. Intimations: The Cinema of Wojciech Has jest niewątpliwie najlepszym przewodnikiem po jego twórczości, jaki powstał w języku angielskim.

Spis treści

Acknowledgments ix

Introduction 3

Chapter 1

The Noose (Pętla, 1957) 7

Chapter 2

Farewells (Pożegnania, 1958) 15

Chapter 3

One Room Tenants (Wspólny pokój, 1960) 21

Chapter 4

Partings (Rozstanie, 1961) 27

Chapter 5

Gold Dreams (Złoto, 1962) 33

Chapter 6

How to Be Loved (Jak być kochaną, 1963) 39

Chapter 7

The Saragossa Manuscript (Rękopis znaleziony w Saragossie, 1965) 47

Chapter 8

Codes (Szyfry, 1966) 57

Chapter 9

The Doll (Lalka, 1968) 65

Chapter 10

The Hourglass Sanatorium (Sanatorium pod klepsydrą, 1973) 71

Chapter 11

An Uneventful Story (Nieciekawa historia, 1983) 83

Chapter 12

Write and Fight (Pismak, 1985) 89

Chapter 13

Memoirs of a Sinner (Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany, 1986) 97

Chapter 14

The Fabulous Journey of Balthazar Kober (Niezwykła podróż Baltazara Kobera, 1988) 103

Epilogue

Łódz Film School 109

Appendix

Early Shorts 115

Filmography 121

Notes 129

Bibliography 137

Index 141