OPERATORZY

Grzegorz Kędzierski

W wykazie filmów towarzyszących Akademii Polskiego Filmu figuruje Zygfryd Andrzeja Domalika (1986), jeden z tych filmów ze zdjęciami Grzegorza Kędzierskiego, które pozwoliły wiązać nazwisko tego operatora z nurtem kreacyjnym w kinie polskim.

Powodów ku temu Kędzierski...

Więcej

Edward Kłosiński

Kariera zmarłego 5 stycznia 2008 roku w wieku 65 lat Edwarda Kłosińskiego – wybitnego autora zdjęć do około sześćdziesięciu filmów polskich i zagranicznych – nabrała blasku w drugiej połowie lat 70. XX w. Kłosiński stał się wtedy, podobnie jak Jacek Petrycki, ...

Więcej

Kazimierz Konrad

Autor zdjęć filmowych, reżyser, scenarzysta i pedagog, jeden z pionierów stosowania koloru w kinie polskim. Renomę jako operatora wyrobiły mu głównie wojenne filmy batalistyczne Jerzego Passendorfera (z którym wielokrotnie współpracował): Barwy walki (1964), Kierunek...

Więcej

Andrzej Kostenko

Urodził się w 1936 roku w Łodzi.

Autor zdjęć filmowych, reżyser i scenarzysta. Współpracował z wybitnymi operatorami – Jerzym Lipmanem i Witoldem Sobocińskim. Współtworzył nowofalowe filmy Romana Polańskiego i Jerzego Skolimowskiego z lat 60. XX w. Publiczność...

Więcej

Łukasz Kośmicki

W Łukaszu Kośmickim dostrzeżono jedną z najciekawszych indywidualności wśród autorów zdjęć filmowych, jacy pojawili się w kinie polskim w latach 90. XX w. Tę opinię potwierdziło jury Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1996 roku, przyznając wówczas...

Więcej

Romuald Kropat

Czarno-białe zdjęcia w Człowieku na torze Andrzeja Munka (1956) to nie tylko najwybitniejsze osiągnięcie operatorskie Romualda Kropata – autora zdjęć filmowych i artysty fotografika, ale również jedno z najznamienitszych dokonań w historii polskiej fotografii...

Więcej

Seweryn Kruszyński

Podobnie jak bracia Adolf i Władysław Forbertowie czy Stanisław Wohl, pracę w kinematografii rozpoczął w okresie międzywojennym, nie odłożył kamery podczas okupacji hitlerowskiej i odegrał istotną rolę w pierwszych powojennych dziesięcioleciach kina...

Więcej

Jan Laskowski

„Na planie Ostatniego dnia lata nie było żadnego sprzętu. (…) Mieliśmy tylko statyw. Potem morze wyrzuciło coś w rodzaju drewnianego kozła i drabinę. Położyliśmy drabinę na koźle i mieliśmy tzw. kran. Janek [Laskowski] leżał z kamerą po jednej stronie...

Więcej

Piotr Lenar

W autorze zdjęć filmowych Piotrze Lenarze wybitny reżyser Jan Jakub Kolski, który sam z wykształcenia jest operatorem, znalazł idealnego współtwórcę warstwy wizualnej swoich najważniejszych filmów, porównywanych z iberoamerykańskim realizmem magicznym. Spośród nich...

Więcej

Ryszard Lenczewski

Operator dwóch filmów z programu Akademii Polskiego Filmu – Wielkiego biegu Jerzego Domaradzkiego (1981, prem. 1987, TV) i Nad rzeką, której nie ma Andrzeja Barańskiego (1991) – Ryszard Lenczewski  podaje na swojej stronie internetowej (www.ryszardlenczewski.pl), że jest...

Więcej

Stanisław Lipiński

Mimo iż okres między wojnami światowymi trwał tylko dwadzieścia lat, okazał się wystarczająco długi,  by nastąpiła w nim wymiana pokoleń. Stanisław Lipiński (rocznik 1909) należał właśnie do drugiej, młodszej generacji autorów zdjęć filmowych w...

Więcej

Jerzy Lipman

Jeden z najwybitniejszych autorów zdjęć filmowych w dziejach kinematografii polskiej, pierwszy tak utalentowany operator, jaki objawił się w niej po drugiej wojnie światowej.

Jerzy Lipman uchodzi za współtwórcę Polskiej Szkoły Filmowej. Do jej rozkwitu przyczynił...

Więcej

Stanisław Loth

Jeden z czołowych autorów zdjęć filmowych w kinie polskim lat 60. i 70. XX w. Pozycję tę zapewniły mu m.in. filmy z repertuaru Akademii Polskiego Filmu – czarno-biały dramat okupacyjny Stanisława Różewicza Świadectwo urodzenia (1961) i barwny dramat społeczny...

Więcej

Jerzy Łukaszewicz

Niewielu autorów zdjęć filmowych może pochwalić się tak szeroką prezentacją swego dorobku twórczego w Akademii Polskiego Filmu jak Jerzy Łukaszewicz. Słuchacze oglądają aż cztery sfotografowane przezeń dzieła: Vabank (1981) i Seksmisję (1983) Juliusza...

Więcej

Stefan Matyjaszkiewicz

 Autor zdjęć do znajdujących się w programie Akademii Polskiego Filmu dwóch wybitnych dzieł z lat 60. XX w. – Jak być kochaną Wojciecha Jerzego Hasa (1963) i Struktury kryształu Krzysztofa Zanussiego (1969) –  Stefan Matyjaszkiewicz należał do czołowych operatorów...

Więcej

Wybrane wideo

  • Polscy operatorzy filmowi, red. Andrzej Bukowiecki
kanał na YouTube

Wybrane artykuły

Wykładowcy