OPERATORZY

Zbigniew Wichłacz

Barokowe barwne zdjęcia Zbigniewa Wichłacza w Białym małżeństwie Magdaleny Łazarkiewicz (1992) – chwalonej za urodę plastyczną i malarskość adaptacji dramatu Tadeusza Różewicza, którą mają w programie słuchacze Akademii Polskiego Filmu – są reprezentatywne dla...

Więcej

Krzysztof Winiewicz

Słuchacze Akademii Polskiego Filmu oglądają aż trzy czarno-białe filmy ze zdjęciami Krzysztofa Winiewicza – i to właśnie te, które pozwalają mówić o nim jako o jednym z najbardziej twórczych i utalentowanych autorów zdjęć filmowych w kinie polskim lat 60. XX...

Więcej

Stanisław Wohl

Autor zdjęć filmowych, reżyser, scenarzysta, pedagog, jedna z najbardziej znanych i  zasłużonych postaci w kinematografii polskiej, zarówno w okresie międzywojennym, jak i po drugiej wojnie światowej. Akademia Polskiego Filmu ma w swoim programie film Eugeniusza...

Więcej

Jerzy Wójcik

Jeden z najwybitniejszych operatorów w kinematografii polskiej po 1945 roku, autor zdjęć do większości sztandarowych filmów z jej najważniejszego nurtu artystycznego – Polskiej Szkoły Filmowej. Mistrz kamery, który współpracował z mistrzami reżyserii: Jerzym...

Więcej

Antoni Wójtowicz

Realistyczne, czarno-białe zdjęcia w Zagubionych uczuciach Jerzego Zarzyckiego (1957) pozostają najwybitniejszym osiągnięciem operatorskim Antoniego Wójtowicza, właśnie ich autora do tego dramatu społecznego, który widnieje w programie Akademii Polskiego Filmu. Ich...

Więcej

Krzysztof Wyszyński

Autor zdjęć filmowych, znany przede wszystkim z zadowalających rezultatów swojej współpracy z reżyserem Januszem Kijowskim. Wyszyński zrobił zdjęcia do trzech fabularnych, pełnometrażowych, kinowych filmów Kijowskiego. Pierwszy z nich to praca dyplomowa obu twórców...

Więcej

Albert Wywerka

Jeden z czołowych i najczęściej angażowanych operatorów w kinematografii polskiej okresu międzywojennego. W dwudziestoleciu 1919-1939 zrobił zdjęcia do ponad sześćdziesięciu filmów! Musiał zatem pracować nie tylko dobrze, ale również niezwykle szybko i sprawnie....

Więcej

Wiesław Zdort

Jeden z najwybitniejszych polskich autorów zdjęć filmowych. W grudniu 2014 roku otrzymał Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich za całokształt osiągnięć artystycznych.

Od debiutu Wiesława Zdorta – Tarpanów Kazimierza Kutza (1961), do ostatniego, jak dotąd, ...

Więcej

Jerzy Zieliński

Jesienią 2015 roku o Jerzym Zielińskim – autorze zdjęć do aż trzech filmów z programu Akademii Polskiego Filmu: Arii dla atlety Filipa Bajona (1979) oraz Dreszczy (1981) i Ucieczki z kina „Wolność” (1990) Wojciecha Marczewskiego – było głośno z dwóch powodów. Na 40....

Więcej

Jacek Zygadło

Zdjęcia w Ćmie Tomasza Zygadły (1980), które zrobił jego brat Jacek, stanowią wzorcowy przykład zespolenia charakteru obrazu filmowego z klimatem samego dzieła filmowego.

Ujęta w programie Akademii Polskiego Filmu Ćma to dramat psychologiczny, którego bohater – Jan, ...

Więcej

Jarosław Żamojda

Autor zdjęć filmowych, reżyser i scenarzysta – Jarosław Żamojda olśnił uczestników Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1990 roku swoim pełnometrażowym, fabularnym, kinowym debiutem operatorskim Pożegnanie jesieni (1989), którym debiutował także...

Więcej

Wybrane wideo

  • Polscy operatorzy filmowi, red. Andrzej Bukowiecki
kanał na YouTube

Wybrane artykuły

  • Reżyserzy o aktorach

    Maria Oleksiewicz

    „Kino” 1971, nr 7

  • Psychologiczny film

    Rafał Syska

    „Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010

  • Konwencje filmowe

    Jacek Ostaszewski

    „Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010

Wykładowcy