EGZAMINY ZALICZENIA Wrocław
Studenci mogą zaliczać na ocenę każdy semestr, a warunkiem zaliczenia jest:
- Zapisanie się na zajęcia przez stronę internetową www.kinonh.pl.
- Wykupienie karnetu (po uprzednim otrzymaniu potwierdzenia o zakwalifikowaniu się na zajęcia).
- Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze).
- Opanowanie wiadomości z wykładów, z zalecanej literatury i treści filmów.
- Pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego (pisemnego testu jednokrotnego wyboru z kilkoma pytaniami otwartymi), organizowanego w Kinie Nowe Horyzonty we Wrocławiu
ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE
semestr pierwszy, 2020/21 kino współczesne
I
- Częstotliwość chodzenia do kin i liczba sprzedawanych biletów każdego roku w latach 90.
- Liczba filmów znajdujących się na corocznych listach 10 najpopularniejszych filmów w latach 90.
- Producenci, aktorzy i inni współtwórcy sukcesu Kilera; czy był to sukces reprezentatywny dla polskiego kina w latach 90.
II
- Studenckie etiudy Romana Polańskiego - zalążki stylu
- Najważniejsze filmy Polańskiego zrealizowane na Zachodzie, szczególnie Pianista
- Charakterystyczne cechy formalne filmów Polańskiego (w tym muzyka) i biograficzna perspektywa analizy jego twórczości
III
- Los Mazurek pruskich w polskiej kinematografii
- Znane filmy z bohaterem z AK od szkoły polskiej po współczesne kino historyczne
- Wątek gwałtu wojennego na Polce w Róży i wcześniejszych polskich filmach fabularnych
IV
- Sens tytułowych Sztuczek w filmie Andrzeja Jakimowskiego
- Plenery Sztuczek oraz współtwórcy filmu
- "Nasycenie pamięcią" historii w filmach Jakimowskiego
V
- Sylwetka Waldemara Krzystka i jego najważniejsze filmy od lat 80. do współczesności
- Śląsk w twórczości Krzystka (Legnica, Katowice, Wrocław)
- Konteksty historyczne i konwencje melodramatyczne w Małej Moskwie
VI
- Pozycja Skolimowskiego w polskim kinie lat 60.
- Kulisy powstania Essential Killing
- Kontekst historyczny i polityczny filmu
VII
- Twórczość Pawła Pawlikowskiego przed i po Idzie
- Ida jako film historyczny, perspektywa polityczna/ideologiczna oraz odwołania do polskiej szkoły filmowej
- Identyfikacja emocjonalna w Idzie - film o Utracie i Zapomnieniu
VIII
- Powstanie warszawskie jako wydarzenie z historii politycznej i wojskowej o bogatej i różnorodnej historiografii i literaturze; powstanie warszawskie w filmach polskich (zwł. Kanał Wajdy)
- Biografia i twórczość Jana Komasy, cechy stylu, Miasto 44 jako film postmodernistyczny
- Konwergencja mediów (elementy komiksu, gier komputerowych, surrealizmu)
IX
- Agnieszka Smoczyńska jako reżyserka łącząca w swojej twórczości elementy kina autorskiego i gatunkowego
- Inspiracje wizualne i filmowe w Córkach dancingu (fotografie Diane Arbus, Dziwolągi Todda Browninga, Stokrotki Very Chytilovej)
- Przełamywanie stereotypów dotyczących pozycji kobiety w społeczeństwie i w środowisku filmowym
X
- Twórczość Feliksa Falka i powracające motywy w jego filmach
- Bohater roku jako kontynuacja Wodzireja oraz wkład Jerzego Stuhra w twórczość Falka
- Rola Andrzeja Chyry w Komorniku
XI
- Filmografia pełnometrażowa Tomasza Wasilewskiego i jego styl oraz powracające motywy
- LGBT w kinie polskim - tematyka, reprezentacja, tytuły filmowe
- Wszystkie stany miłości - autorskie spojrzenie na realia polskiej transformacji
XII
- Autorskie kino Małgorzaty Szumowskiej - cechy stylu oraz stali współpracownicy
- Nagrody dla Szumowskiej na międzynarodowych festiwalach filmowych
- Body/Ciało - dialog z twórczością Krzysztofa Kieślowskiego