dr Mariola Dopartowa
Do 30 września 2010 adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ, od 1 października 2010 pracownik Wyższej Szkoły Filozoficznej i Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie.
Początkiem jej drogi twórczej i badawczej była II nagroda w konkursie miesięcznika „Kino”, uzyskana za esej antropologiczny poświęcony filmowi Piknik pod Wiszącą Skałą Petera Weira. Od tego czasu publikowała artykuły najpierw w „Kinie”, później m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Tygodniku Solidarność”, „Arkanach”, „Studiach Filmoznawczych”, magazynie „Universitas”. Od 1989 roku prowadziła zajęcia z historii filmu polskiego i powszechnego, analizy filmowej, krytyki filmowej, historii i teorii literatury, edukacji audiowizualnej. W latach 1990-1992 założyła Stowarzyszenie Wydawców Magazynu „Konkurs” (skupiające m.in. laureatów wspomnianego konkursu „Kina” z 1983 roku) i redagowała magazyn filmowy „Konkurs”.
Doktorat uzyskała w IS PAN w Warszawie. Opublikowany dwa lata później jako Gorzkie kino Agnieszki Holland przyniósł I Nagrodę im. Klemensa Szaniawskiego (za najlepszą pracę doktorską w dziedzinie nauk historycznych w latach 1998-2001), a następnie Nagrodę im. Bolesława Michałka za najlepszą książkę filmową roku 2001 i Nagrodę Jego Magnificencji Rektora UJ Franciszka Ziejki. W 2000 roku opublikowała pierwsze wydanie eseistycznej pracy Labirynt Polańskiego (w 2003 ukazało się wydanie drugie, poszerzone o 100 stron). W 2004 roku powstała książka Czy kino może nawrócić? Wokół „Pasji” Mela Gibsona. W tym samym roku dr Dopartowa przygotowała międzynarodową interdyscyplinarną konferencję poświęconą twórczości Holland, we współpracy z Solidarnością Polsko-Czeską i festiwalem Kino na Granicy na terenie Czeskiego Cieszyna. Jest autorką rozprawy habilitacyjnej Rwąca rzeka żalu. Formacja artystyczna i społeczna polskiej szkoły filmowej. W przygotowaniu znajduje się książka poświęcona twórczości Andrzeja Munka.
W roku akademickim 2004/2005 opracowała program nowego przedmiotu: edukacji audiowizualnej (wraz z systemem praktycznego doszkalania studentów, we współpracy z dr Bogusławą Bodzioch-Bryłą), który umożliwia studentom filmoznawstwa i innych kierunków humanistycznych zdobycie uprawnień pedagogicznych (metodyka wiedzy o kulturze). Głównymi zainteresowaniami badawczymi dr Dopartowej pozostają związki polskiego filmu fabularnego z literaturą i sztuką, problem opisu zjawisk kultury poddanej ideologicznej presji oraz modele perswazji i propagandy audiowizualnej swoiste dla rodzimej kultury drugiej połowy XX wieku.
Od 2008 roku jej zainteresowania i działalność związane są również z ochroną zanikających obszarów kultury małopolskiej. Prowadzi firmę Dop Art, restaurującą dawne polskie meble i przedmioty użytkowe, oraz angażuje się w działalność społeczną.
Articles
Mother Joan of the Angels - Where are wolves born?
Mariola Dopartowa
50 Years of Polish Film School, Warsaw 2008
MoreHow To Be Loved – Or Ophelia’s dead
Mariola Dopartowa
50 Years of Polish Film School, Warsaw 2008
More“Bad Luck” or The Scissors by Andrzej Munk
Mariola Dopartowa
50 Years of Polish Film School, Warsaw 2008
MoreRecommended video
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Witold Sobociński, O FILMIE "SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ", JAZZIE I ZAWODZIE...
-
Początki kina na ziemiach polskich, prof. Małgorzata Hendrykowska
Recommended articles
-
That Which is Absent
Karolina Kosińska
„Kwartalnik Filmowy” – Special Issue 2013: “Polish Film Scholars on Polish Cinema”
-
Marta – sad lady from Night Train
Magdalena Ulejczyk
Jerzy Kawalerowicz. Malarz X Muzy /Jerzy Kawalerowicz. Painter of the Tenth Muse, Editor: Mieczysław Kuźmicki, Krystyna Zamysłowska, Stanisław Zawiśliński, Publisher: Muzeum Kinematografii w Łodzi, 2012.
Polecamy wykładowców
-
prof. zw. dr hab. Waldemar Kowalski
Pracownik Instytutu Historii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, bada dzieje wczesnonowożytne, a szczególnie kulturę renesansu…
wszyscy wykładowcy