Henryk Kuźniak

Henryk Kuźniak, fot. Michal Tuliński, źródło: FORUM?>

Henryk Kuźniak, fot. Michal Tuliński, źródło: FORUM
http://www.forum.com.pl/

Muzykolog, pedagog, a – przede wszystkim – znakomity kompozytor muzyki do blisko dwustu filmów fabularnych, dokumentalnych oraz animowanych, a także spektakli telewizyjnych.

Urodził się 17 marca 1936 roku w Czeladzi. Absolwent muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim (1959). Po studiach związał się z warszawską Wytwórnią Filmów Dokumentalnych, gdzie przez dwadzieścia lat zajmował się opracowywaniem muzycznym i dźwiękowych realizowanych tam filmów. W 1968 roku odbył staż w słynnym paryskim studiu muzyki eksperymentalnej Pierre’a Schaeffera, gdzie zrealizował krótki film Wariacje obrazu i dźwięku

Jako kompozytor muzyki filmowej zadebiutował w 1960 roku w dokumencie Krystyny Gryczełowskiej Siedliszcze. Spośród filmów dokumentalnych z jego muzyką warto zwrócić uwagę na Nie płacz (1972), przejmującą impresję Grzegorza Królikiewicza poświęconą ostatnim chwilom „na wolności” chłopców idących do wojska, Za ciosem (1976) – niekonwencjonalny wizerunek Jana Szczepańskiego, jednego z najlepszych polskich bokserów, zrealizowany przez Piotra Andrejewa, Manekiny Tadeusza Kantora (1983) i Kantora (1985) Andrzeja Sapiji, Hommaga a Beksiński (1985) Bogdana Dziworskiego czy Szwedzkie tango (1999) Jerzego Śladkowskiego, frapującą opowieść o parze skandynawskich siedemdziesięciolatków zafascynowanych… argentyńskim tangiem. Kilka dokumentów z muzyką Kuźniaka zostało zauważonych przez jurorów Krakowskiego Festiwalu Filmowego: w 1982 roku kompozytora nagrodzono za soundtrack do filmu Andrzeja Barańskiego Historia żołnierza (1982), a w 1999 za muzykę do trzech dokumentów: Stworzyć wiatr (1998) Mariusza Malca, Fotografia jest rzeczą trudną (1998) Barańskiego i Coś mi zabrano (1999) Marcina Krzyształowicza.  

Kuźniak jest także autorem muzyki do kilku filmów animowanych, m.in.: Triumf (1972) i Orły umierają w locie (1973) Krzysztofa Raynocha, Magiczna gwiazda (2003) Wiesława Zięby, a także do wielu niekonwencjonalnych, zrealizowanych w technikach kombinowanych, krótkich metraży Andrzeja Barańskiego: Wypracowanie (1979), Bez tytułu (1981), Kabaret (1983), Cudze dzieci (1984), Rzeczy (1987), Wakacje w mieście (1988), Biografia (1988), Poczta lotnicza (1989), Gra w zielone (1990), Zasłony (1997), Warzywniak, 360 st. (2006) i Oaza (2009). Kinu Barańskiego jest szczególnie wierny, jego muzyka brzmi w najlepszych pełnometrażowych filmach fabularnych tego reżysera: Niech cię odleci mara (1982), Kobieta z prowincji (1984), Kramarz (1990), Nad rzeką, której nie ma (1991), Kawalerskie życie na obczyźnie (1992), Dwa księżyce (1993), Horror w Wesołych Bagniskach (1995), Dzień wielkiej ryby (1996).

Niezwykle interesującą muzykę stworzył w debiutanckim pełnym metrażu Grzegorza Królikiewicza Na wylot (1992), gdzie muzyka pełniła szczególną rolę, chwilami przejmując funkcje narracyjne, podobnie jak w innych filmach (Wieczne pretensje, 1974; Fort XIII, 1983) czy widowiskach telewizyjnych (Faust, 1976; Kronika polska Galla Anonima, 1977; Idea i miecz, 1978; Sąd nad Brzozowskim, 1992) tego reżysera. Ale największą popularność bez wątpienia przyniosła Kuźniakowi muzyka z Vabanku (1981) i Vabanku II, czyli riposty (1984) Juliusza Machulskiego. 

Muzykę z Na wylot nagrodzono podczas Lubuskiego Lata Filmowego w Łagowie (1973), a z Kobiety z prowincji oraz Vabanku II… na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1985).

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1970 Dzięcioł
    reż. Jerzy Gruza

  • 1972 Na wylot
    reż. Grzegorz Królikiewicz

  • 1974 Wieczne pretensje
    reż. Grzegorz Królikiewicz

  • 1974 Zapis zbrodni
    reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki

  • 1975 W środku lata
    reż. Feliks Falk

  • 1976 Zagrożenie
    reż. Wacław Florkowski

  • 1979 Sekret Enigmy
    reż. Roman Wionczek

  • 1980 Krach operacji Terror (współautorstwo muzyki: Jerzy Maksymiuk)
    reż. Anatolij Bobrowski

  • 1981 „Anna” i wampir
    reż. Janusz Kidawa

  • 1981 Vabank
    reż. Juliusz Machulski

  • 1982 Na tropach Bartka
    reż. Janusz Łęski

  • 1982 Niech cię odleci mara
    reż. Andrzej Barański

  • 1983 Fort XIII
    reż. Grzegorz Królikiewicz

  • 1983 Seksmisja
    reż. Juliusz Machulski

  • 1984 Kobieta z prowincji
    reż. Andrzej Barański

  • 1984 Ultimatum
    reż. Janusz Kidawa

  • 1986 Nikt nie jest winien
    reż. Ryszard Zatorski

  • 1987 Sławna jak Sarajewo
    reż. Janusz Kidawa

  • 1988 Łabędzi śpiew
    reż. Robert Gliński

  • 1990 Kramarz
    reż. Andrzej Barański

  • 1991 Cynga
    reż. Leszek Wosiewicz

  • 1991 Nad rzeką, której nie ma
    reż. Andrzej Barański

  • 1992 Kawalerskie życie na obczyźnie
    reż. Andrzej Barański

  • 1993 Dwa księżyce
    reż. Andrzej Barański

  • 1994 Lato miłości
    reż. Feliks Falk

  • 1995 Daleko od siebie
    reż. Feliks Falk

  • 1995 Horror w Wesołych Bagniskach
    reż. Andrzej Barański

  • 1996 Dzień wielkiej ryby
    reż. Andrzej Barański