Roman Palester
Wybitny kompozytor muzyki symfonicznej i kameralnej, także filmowej i teatralnej. Po wojnie wyjechał z Polski, nie godząc się na tworzenie w powszechnie obowiązującej poetyce realizmu socjalistycznego.
Urodził się 28 grudnia 1907 roku w Śniatyniu koło Stanisławowa – zmarł 24 sierpnia 1989 roku w Paryżu. Studiował w klasie fortepianu w konserwatorium Polskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie (1921-1925) oraz kompozycję w Warszawie (1928-1931), a także historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Już jego pierwsze kompozycje zostały uhonorowane prestiżowymi laurami na festiwalach m.in. w Londynie i Paryżu.
Jako kompozytor muzyki filmowej zadebiutował w 1932 roku partyturą do Dzikich pól Józefa Lejtesa, którą napisał z Marianem Neuteichem. Większość jego kompozycji do filmów przedwojennych powstała we współpracy z tym kompozytorem. A były to znaczące tytuły w dorobku polskiej kinematografii lat trzydziestych: Młody las (1934), Dzień wielkiej przygody (1935), Róża (1936) i Dziewczęta z Nowolipek (1937) Józefa Lejtesa, a także Ludzie Wisły (1938) Aleksandra Forda i Jerzego Zarzyckiego. Napisał także kilka piosenek, m.in. słynne Baby, ach te baby (do Jerzego Nela), wykonywane w Zabawce (1933) Michała Waszyńskiego przez Eugeniusza Bodo.
Po wojnie współpracował przy realizacji kilku niezwykle ważnych filmów, m.in. Zakazanych piosenek (1946) Leonarda Buczkowskiego – jako autor opracowania muzycznego, oraz Ostatniego etapu (1947) Wandy Jakubowskiej, Ulicy Granicznej (1948) Aleksandra Forda i Miasta nieujarzmionego (1950) Jerzego Zarzyckiego – jako kompozytor.
W 1949 roku wyjechał do Paryża, nie godząc się na tworzenie w duchu obowiązującej doktryny realizmu socjalistycznego. Przez dwadzieścia lat (1952-1972) prowadził dział kultury w Radiu Wolna Europa. Komponował muzykę oratoryjną, symfoniczną i kameralną, w Polsce jednak mało znaną z powodu obowiązującego w PRL-u „zapisu” na jego nazwisko. Jest bohaterem dokumentu Grzegorza Kościńskiego Rozmowa z nieobecnym. Roman Palester (1999).
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1932
Dzikie pola (współautorstwo muzyki: Marian Neuteich)
reż. Józef Lejtes
-
1933
Zabawka
reż. Michał Waszyński
-
1934
Młody las
reż. Józef Lejtes
-
1935
Dzień wielkiej przygody (współautorstwo muzyki: Marian Neuteich)
reż. Józef Lejtes
-
1936
Róża (współautorstwo muzyki: Marian Neuteich)
reż. Józef Lejtes
-
1937
Dziewczęta z Nowolipek
reż. Józef Lejtes
-
1938
Ludzie Wisły (współautorstwo muzyki: Marian Neuteich)
reż. Aleksander Ford, Jerzy Zarzycki, Józef Lejtes
-
1939
Ja tu rządzę (współautorstwo muzyki : Władysław Dan)
reż. Mieczysław Krawicz
-
1939
Żołnierz królowej Madagaskaru
reż. Jerzy Zarzycki
-
1946
Dwie godziny
reż. Stanisław Wohl, Józef Wyszomirski
-
1947
Ostatni etap
reż. Wanda Jakubowska
-
1948
Ulica Graniczna
reż.
-
1948
Ulica Graniczna
reż. Aleksander Ford
-
1950
Miasto nieujarzmione
reż. Jerzy Zarzycki