Piotr Dumała

?>

Scenarzysta, autor opracowania plastycznego, animator i reżyser filmów animowanych oraz fabularnych, pedagog, rysownik, autor plakatów, literat, aktor. Urodził się 9 lipca 1956 roku w Warszawie. Absolwent Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki (dyplom w Pracowni Konserwacji Rzeźby Kamiennej u profesora Adama Romana) Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1982), gdzie uczył się także w Pracowni Grafiki Filmowej profesora Daniela Szczechury, którego był następnie asystentem.

Zrealizowana jeszcze podczas studiów w warszawskiej ASP – pod opieką Szczechury – Lykantropia (1981), mroczna opowieść o wilkach i ludziach, uchodzi za jeden z najciekawszych debiutów w historii rodzimej animacji. Do postaci wilka Dumała wrócił dwa lata później w – rysowanym niedbałą kreską – Czarnym Kapturku (1983), przewrotnej, utrzymanej w poetyce czarnego humoru trawestacji znanej bajki dla dzieci, tym razem w wersji dla dorosłych. Ten typ kina – zabawne opowiastki doprawione szczyptą surrealizmu i purnonsensu – kontynuował w Nerwowym życiu kosmosu (1996), w dwóch seriach krótkich, zabawnych historyjek – Nerwowe życie (1 – 1992, 2 – 1994), a także w cyklu Dr Charakter przedstawia (I – 2010, II – 2012), udanym pastiszu telewizyjnych programów typu „spotkania z ciekawym człowiekiem”.

W 1984 roku zrealizował Latające włosy – poetycką impresję o spacerze dwojga zakochanych. Tu po raz pierwszy zastosował wymyśloną przez siebie technikę płytek gipsowych, która przyniosła mu później – w Łagodnej (1984), Ścianach (1987), Wolności nogi (1988), Franzu Kafce (1991), Zbrodni i karze (2000) – powszechne uznanie, poparte lawiną festiwalowych nagród (m.in. w Espinho, Huesca, Mannheim, Oberhausen, Ottawie, Zagrzebiu i Krakowie). Technikę płytek gipsowych odkrył przypadkowo, jak wyznał w odcinku telewizyjnego cyklu dokumentalnego Anima, poświęconym jego twórczości. Kiedyś w swej pracowni odnalazł starą deseczkę, jeszcze z czasów szkolnych, która pozostała mu z lekcji technologii malarstwa. To była sklejka, na której w liceum plastycznym uczył się nakładać grunt kredowo-gipsowy. Postanowił na niej namalować coś w stylu dawnych mistrzów holenderskich. A że malowali oni raczej w mrocznych tonacjach, pokrył najpierw deseczkę ciemnym gruntem, po czym rylcem zaczął zeskrobywać zarys przyszłego obrazu. To jedyny sposób, aby coś było widać, wszak tło było ciemne. I w tym momencie olśnienie: jeśli z ciemnego tła da się „odkrywać” rysunek, to również można go animować!

Realizowane techniką płytek gipsowych filmy Dumały obficie czerpią z literackiej klasyki, rozpościerają się między światem Fiodora Dostojewskiego a pejzażem wewnętrznym Franza Kafki. Ekranizacja Łagodnej, w której funkcje narracyjne prowadzą wyrafinowane plastycznie, niezwykle skondensowane i zintensyfikowane kadry, dopełnione wspaniałą muzyką Zygmunta Koniecznego, ma w sobie o wiele więcej z prozy Dostojewskiego niż niejedna pełnometrażowa adaptacja fabularna. W tym krótkim filmie udało się Dumale uchwycić klimat twórczości rosyjskiego pisarza. Znalazły się w nim także ślady... kafkowskie. Podobnie jak w jego animacjach następnych: Ścianach, porażającej ekspresją, przepojonej  atmosferą osaczenia opowieści o człowieku i jego losie, oraz Wolności nogi, surrealistycznej grotesce o prawie poszczególnych części ludzkiego organizmu do... swobodnego gestu. I wreszcie Franz Kafka – znakomity animowany dokument o życiu i twórczości tego genialnego pisarza, oraz adaptacja Zbrodni i kary, zrealizowana bez słów, urzekająca atmosferą i płynnością opowiadania.

W 2009 roku Dumała udanie zadebiutował w fabule. Las, przejmująca opowieść o schorowanym ojcu i opiekującym się nim synu, imponuje powolną, kontemplacyjną narracją, dbałością kompozycyjną kadru, prowadzeniem opowieści głównie poprzez obraz. Słowa padają oszczędnie, dopełniając głównie zawarte w obrazie treści. W tym samym roku zaskoczył wszystkich wygenerowanym komputerowo, fascynującym kolażem malarsko-muzycznym Walka, miłość i praca (2009), prezentowanym podczas Nowych Horyzontów na olbrzymiej ścianie jednej z wrocławskich kamienic.

Dumała jest zwolennikiem artystycznego płodozmianu, po fabularnym Lesie zrealizował kilka – całkowicie odmiennych stylistycznie – animacji: przepiękną Kołysankę (2012), surrealistyczny klip do słynnego utworu Krzysztofa Komedy Rosemary's Baby czy dwie edycje Dr. Charaktera… (I – 2010, II – 2012), a po intrygujących animowanych Hipopotamach (2014) – oniryczną pełnometrażową fabułę Ederly (2015).

Artysta uprawia także – zachowując charakterystyczny styl swego filmowego pisma – animację użytkową, realizując czołówki programów telewizyjnych (m.in. Chimera, Magazyn Literacki, Magazyn Teatralny, Miliard w rozumie, Anima), czołówki festiwalowe  (m.in. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni), reklamy (m.in. logo dla Canal+ na stulecie kina), klipy (m.in. dla zespołu Maanam). Jako scenograf pracował m.in. przy realizacji filmów Jerzego Łukaszewicza Przyjaciel wesołego diabła (1986) i Bliskie spotkania z wesołym diabłem (1988). W teatrze współpracował z Romanem Polańskim i Grzegorzem Jarzyną. Zajmuje się również rysunkiem prasowym, projektowaniem okładek książek oraz plakatem teatralnym i filmowym. Jako aktor zagrał w Pańci (1995) Iwony Siekierzyńskiej i Wyspie R.O. (2002) Jana Lenicy. W latach 1992-2001 w miesięczniku „Kino” publikował krótkie opowiadania (część ich ukazała się również w wydaniu książkowym – Gra w żyletki) oraz powieść w odcinkach Ederly. Jest bohaterem filmu dokumentalnego Jolanty Dylewskiej Świat według Piotr D. (2001) oraz pierwszego odcinka dokumentalnego cyklu telewizyjnego Jerzego Armaty Anima (2000), a także książki – tego samego autora – Śnione filmy Piotra Dumały (2009) oraz albumu Dumała (2012). Jako pedagog pracuje w łódzkiej Szkole Filmowej.

Jerzy Armata