Zespół Filmowy „Silesia” powstał 1 stycznia 1972 roku w Katowicach, potem przeniósł się do Warszawy. Istniał do roku 1983, został rozwiązany ze względów politycznych – z uwagi na osobę ówczesnego kierownika literackiego Ernesta Brylla. Pierwszym kierownikiem artystycznym „Silesii” był Kazimierz Kutz (1972-78), a następnie Ernest Bryll (1978-83). Kierownikami literackimi Zespołu byli kolejno: Ryszard Kłyś, Wilhelm Szewczyk i Feliks Netz, natomiast szefami produkcji Tadeusz Baljon i Jan Włodarczyk. Politykę programową „Silesii” cechowała duża otwartość, obok filmów autorskich powstawało w Zespole wiele filmów gatunkowych. Do najważniejszych tytułów w dorobku „Silesii” można zaliczyć takie filmy, jak m.in. Na wylot Grzegorza Królikiewicza, Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha Jerzego Hasa, Trędowata Jerzego Hoffmana, Przepraszam, czy tu biją? Marka Piwowskiego, Prom do Szwecji Włodzimierza Haupego, Przed odlotem i Wielka majówka Krzysztofa Rogulskiego, Amnestia Stanisława Jędryki, „Anna” i wampir Janusza Kidawy, Niech cię odleci mara Andrzeja Barańskiego. W „Silesii” powstawały filmy uważane obecnie za klasykę kina gatunkowego – skandalizująca Thais Ryszarda Bera i słynny horror Wilczyca Marka Piestraka. W filmografii Zespołu zwraca uwagę duża liczba udanych filmów dla dzieci i młodzieży. Tu powstały słynne filmy fabularne Stanisława Jędryki: Najlepsze w świecie, Zielone lata, Do góry nogami, i jego seriale Szaleństwo Majki Skowron i Zielona miłość, film Na tropach Bartka i seriale Przygrywka oraz Kłusownik Janusza Łęskiego, Oko proroka Pawła Komorowskiego, Tajemnica starego ogrodu Juliana Dziedziny, serial Tylko Kaśka Włodzimierza Haupego. „Silesia” zrealizowała także dwa niezwykle popularne seriale – Daleko od szosy Zbigniewa Chmielewskiego oraz Kariera Nikodema Dyzmy Jana Rybkowskiego i Marka Nowickiego.
Część twórców skupiona w „Silesii” po rozwiązaniu Zespołu przeszła do Zespołu Filmowego „Oko”, którego kierownikiem literackim został Ernest Bryll, a szefem artystycznym – Tadeusz Chmielewski. Również szef produkcji Jan Włodarczyk był związany z „Okiem” do końca swojej pracy zawodowej.
Informujemy, że w ramach serwisu internetowego Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny www.akademiapolskiegofilmu.pl bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Jednocześnie informujemy, że mogą Państwo w dowolnym momencie zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Szczegółowe informacje znajdują się w zakładce Zastrzeżenia prawne