dr hab. Kamila Żyto
Filmoznawczyni, adiunktka w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Instytutu Kultury Współczesnej UŁ. Współpracuje z Młodzieżową Akademią Filmową w Łodzi, Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (przy projektach Filmoteka Szkolna, Akademia Filmu Polskiego), DKF PWSFTViT. Wykładowczyni UŁ i Akademii Muzycznej w Łodzi.
W kręgu jej zainteresowań naukowych znajduje się: kino polskie (ze szczególnym uwzględnieniem wątków związanych z wizerunkami Żydów i relacjami polsko-żydowskimi), kino amerykańskie (kino noir, zarówno klasyczne, hollywoodzkie z lat czterdziestych i pięćdziesiątych, jak i współczesne filmy neo-noir) oraz kino świata hiszpańskojęzycznego (głównie twórczość Carlosa Saury okresu późnego frankizmu i transformacji). Prywatnie jest wielbicielką literatury pięknej i podróży.
Wybrane publikacje:
- Strategie labiryntowe w filmie fikcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
Współredagowała tomy:
- Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa.
- Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej.
- Od Cervantesa do Pérez-Reverte’a. Adaptacje literatury hiszpańskiej i iberoamerykańskiej.
Wykłady
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Jerzy Eisler, O FILMIE "OSTATNI ETAP", Warszawa 2007
-
Kształtowanie się rynku filmowego w Polsce na początku lat 90., dr Kamila...
Wybrane artykuły
-
Śmiech jako sygnał ostrzegawczy. Z Piotrem Czerkawskim rozmawia Aleksander Kmak
Aleksander Kmak
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2020
-
RECENZJA: Choroba, która odmieniła XX wiek – recenzja książki Pawła Sitkiewicza "Gorączka filmowa. Kinomania w międzywojennej Polsce"
Weronika Szulik
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2020
-
Present Moments of the Past – On Contemporary Creative Documentaries in Two Variations
Katarzyna Mąka-Malatyńska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 5/2019