Bartłomiej Gliniak

Bartłomiej Gliniak, źródło: archiwum Bartłomieja Gliniaka ?>

Bartłomiej Gliniak, źródło: archiwum Bartłomieja Gliniaka

Kompozytor muzyki współczesnej, także teatralnej i filmowej (trzykrotnie nominowany do Polskich Nagród Filmowych – Orłów). Członek Europejskiej Akademii Filmowej. Od kilku lat mieszka i pracuje w Los Angeles.

Urodził się 25 grudnia 1973 roku w Przemyślu. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (1997). Jeszcze podczas studiów dostał nagrodę na 22. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges we Francji. Rok później zadebiutował na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Jako kompozytor od 1995 roku blisko współpracuje z Teatrem, a także Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Słuchowisko Krótka i prawdziwa historia o Każdym w reżyserii Wojciecha Markiewicza i z muzyką Bartłomieja Glinika zostało uhonorowane Grand Prix na VI Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Radiowej Prix Marulić (2002). Jego kompozycjebyły wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. TagefürNeue Musik w Zurychu, The International Rostrum of Composers w Paryżu, International Contemporary Music Festival we Lwowie. Jest autorem muzyki do oratoriów Zbigniewa Książka: Siedem pieśni Marii (2007), Listy z placu Zgody (2009), Oratorium Kalwaryjskie (2009).

Skomponował muzykę do blisko czterdziestu filmów – fabularnych, dokumentalnych, a także seriali telewizyjnych. Jego pierwszą pracą filmową było napisanie muzyki do Podejścia (1997), etiudy fabularnej Pawła Skurskiego, a debiutem pełnometrażowym – To my (2000) Waldemara Szarka. Za muzykę do Mojego Nikifora (2004), w którym Krzysztof Krauze stworzył niezwykle oryginalny portret tego niekonwencjonalnego artysty, został nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej (2005). Także kolejne kompozycje filmowe Gliniaka zyskały nominacje do Orłów: w 2006 roku – muzyka do Komornika (2005) Feliksa Falka, frapującego wizerunku bezwzględnego, aroganckiego, wszechwładnego tytułowego bohatera, który pod wpływem dramatycznych wydarzeń stara się naprawić wyrządzone krzywdy, a w 2007 roku – muzyka do Palimpsestu (2006), pełnego suspensu thrillera Konrada Niewolskiego.

Spośród filmowych dokonań Gliniaka trzeba wyróżnić – przede wszystkim – muzykę do następnych filmów Feliksa Falka – Enen (2009) oraz Joanna (2010), a także do debiutanckiej fabuły pełnometrażowej Wojciecha Kasperskiego Na granicy (2016), rasowego thrillera, rozgrywającego się gdzieś „na końcu świata”, na dodatek w ekstremalnych warunkach, co powoduje, że z ludzi wychodzą prawdziwe instynkty, zwłaszcza te złe. Jest także kompozytorem muzyki do niekonwencjonalnych dokumentów Krystiana Matyska – Sekrety miłości (2012) i Niedźwiedź. Władca gór (2012), a także seriali: Na dobre i na złe (1999-2016) oraz Oficerowie (2006).

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 2000 Enduro Bojz
    reż. Piotr Starzak

  • 2000 To my
    reż. Waldemar Szarek

  • 2003 Dotknij mnie
    reż. Anna Jadowska, Ewa Stankiewicz

  • 2003 Koniec wakacji
    reż. Marcin Krzyształowicz

  • 2004 Mój Nikifor
    reż. Krzysztof Krauze

  • 2005 Komornik
    reż. Feliks Falk

  • 2006 Palimpsest
    reż. Konrad Niewolski

  • 2009 Enen
    reż. Feliks Falk

  • 2010 7 minut
    reż. Maciej Odoliński

  • 2010 Joanna
    reż. Feliks Falk

  • 2012 Ostra randka
    reż. Maciej Odoliński

  • 2013 Oszukane
    reż. Marcin Stolarz

  • 2016 Na granicy
    reż. Wojciech Kasperski