Bartłomiej Gliniak
Kompozytor muzyki współczesnej, także teatralnej i filmowej (trzykrotnie nominowany do Polskich Nagród Filmowych – Orłów). Członek Europejskiej Akademii Filmowej. Od kilku lat mieszka i pracuje w Los Angeles.
Urodził się 25 grudnia 1973 roku w Przemyślu. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (1997). Jeszcze podczas studiów dostał nagrodę na 22. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges we Francji. Rok później zadebiutował na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Jako kompozytor od 1995 roku blisko współpracuje z Teatrem, a także Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia. Słuchowisko Krótka i prawdziwa historia o Każdym w reżyserii Wojciecha Markiewicza i z muzyką Bartłomieja Glinika zostało uhonorowane Grand Prix na VI Międzynarodowym Festiwalu Twórczości Radiowej Prix Marulić (2002). Jego kompozycjebyły wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach, m.in. TagefürNeue Musik w Zurychu, The International Rostrum of Composers w Paryżu, International Contemporary Music Festival we Lwowie. Jest autorem muzyki do oratoriów Zbigniewa Książka: Siedem pieśni Marii (2007), Listy z placu Zgody (2009), Oratorium Kalwaryjskie (2009).
Skomponował muzykę do blisko czterdziestu filmów – fabularnych, dokumentalnych, a także seriali telewizyjnych. Jego pierwszą pracą filmową było napisanie muzyki do Podejścia (1997), etiudy fabularnej Pawła Skurskiego, a debiutem pełnometrażowym – To my (2000) Waldemara Szarka. Za muzykę do Mojego Nikifora (2004), w którym Krzysztof Krauze stworzył niezwykle oryginalny portret tego niekonwencjonalnego artysty, został nominowany do Polskiej Nagrody Filmowej (2005). Także kolejne kompozycje filmowe Gliniaka zyskały nominacje do Orłów: w 2006 roku – muzyka do Komornika (2005) Feliksa Falka, frapującego wizerunku bezwzględnego, aroganckiego, wszechwładnego tytułowego bohatera, który pod wpływem dramatycznych wydarzeń stara się naprawić wyrządzone krzywdy, a w 2007 roku – muzyka do Palimpsestu (2006), pełnego suspensu thrillera Konrada Niewolskiego.
Spośród filmowych dokonań Gliniaka trzeba wyróżnić – przede wszystkim – muzykę do następnych filmów Feliksa Falka – Enen (2009) oraz Joanna (2010), a także do debiutanckiej fabuły pełnometrażowej Wojciecha Kasperskiego Na granicy (2016), rasowego thrillera, rozgrywającego się gdzieś „na końcu świata”, na dodatek w ekstremalnych warunkach, co powoduje, że z ludzi wychodzą prawdziwe instynkty, zwłaszcza te złe. Jest także kompozytorem muzyki do niekonwencjonalnych dokumentów Krystiana Matyska – Sekrety miłości (2012) i Niedźwiedź. Władca gór (2012), a także seriali: Na dobre i na złe (1999-2016) oraz Oficerowie (2006).
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
2000
Enduro Bojz
reż. Piotr Starzak
-
2000
To my
reż. Waldemar Szarek
-
2003
Dotknij mnie
reż. Anna Jadowska, Ewa Stankiewicz
-
2003
Koniec wakacji
reż. Marcin Krzyształowicz
-
2004
Mój Nikifor
reż. Krzysztof Krauze
-
2005
Komornik
reż. Feliks Falk
-
2006
Palimpsest
reż. Konrad Niewolski
-
2009
Enen
reż. Feliks Falk
-
2010
7 minut
reż. Maciej Odoliński
-
2010
Joanna
reż. Feliks Falk
-
2012
Ostra randka
reż. Maciej Odoliński
-
2013
Oszukane
reż. Marcin Stolarz
-
2016
Na granicy
reż. Wojciech Kasperski