Edward Dziewoński

Edward Dziewoński w filmie "Dom na pustkowiu", fot. Wojciech Urbanowicz, źródło: Fototeka FN?>

Edward Dziewoński w filmie "Dom na pustkowiu", fot. Wojciech Urbanowicz, źródło: Fototeka FN
http://fototeka.fn.org.pl/

Absolwent Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej w Warszawie (1937), debiutował na scenie i w filmie po II wojnie światowej. Urodzony 16 grudnia 1916 roku w Moskwie, zmarł 17 sierpnia 2002 roku w Warszawie. W małej roli wystąpił już w Zakazanych piosenkach Leonarda Buczkowskiego, potem też w Ostatnim etapie Wandy Jakubowskiej oraz Ulicy Granicznej Aleksandra Forda. W okresie socrealizmu pojawiał się w mniej znaczących drugoplanowych rolach (np. Sprawa do załatwienia Jana Rybkowskiego i Jana Fethke, Przygoda na Mariensztacie Leonarda Buczkowskiego, Autobus odjeżdża 6.20 Jana Rybkowskiego). Przełom nastąpił wraz z kreacją postaci Dzidziusia Górkiewicza w Scherzo alla polacca z Eroiki Andrzeja Munka.

Dzidziuś Górkiewicz był nie tylko emanacją groteskowego stylu Munka, ale też stylu dowcipu Dziewońskiego. Aktor znany był bowiem ze swej działalności kabaretowej: był twórcą i jednym
z głównych wykonawców kabaretu Dudek, działającego w Warszawie w latach 1964-1974, współpracował również z telewizyjnym Kabaretem Starszych Panów. Jego dowcip opierał się na naiwnym nierozumieniu rzeczywistości, a zatem na ironii kierowanej wprost do widzów. Uosobieniem takiej strategii stał się Dzidziuś, wplątany w wydarzenia wielkiej Historii. Jego zawodzący wysoki głos, wielkie zdziwione oczy podszyte są jednak cwaniackim sprytem.

Ostatnim filmem Dziewońskiego na dużym ekranie był Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza Kazimierza Kutza, który próbował rozliczać bohatera z życia cwaniaka.

Od początku lat sześćdziesiątych Dziewoński reżyserował spektakle Teatru Telewizji, w których często także grał. Właśnie telewizja dawała mu możliwość aktorskich eksperymentów. Jednak to komedia w różnych odsłonach (kabaret, film, sztuka teatralna) oraz różnych odmianach (farsa, komedia kryminalna, matrymonialna, a nawet mistyczna) stała się znakiem rozpoznawczym Dziewońskiego jako aktora i reżysera. Jednym z nielicznych, który zobaczył go – i obsadził – inaczej był Tadeusz Konwicki,  powierzając mu rolę dziadka Surkonta w adaptacji Miłoszowej Doliny Issy.

Artur Majer

Filmografia (wybór)

  • 1946 Zakazane piosenki
    reż. Leonard Buczkowski

  • 1947 Ostatni etap
    reż. Wanda Jakubowska

  • 1948 Ulica graniczna
    reż. Aleksander Ford

  • 1953 Przygoda na Mariensztacie
    reż. Leonard Buczkowski

  • 1953 Sprawa do załatwienia
    reż. Jan Rybkowski, Jan Fethke

  • 1954 Autobus odjeżdża 6.20
    reż. Jan Rybkowski

  • 1957 Eroica
    reż. Andrzej Munk

  • 1959 Tysiąc talarów
    reż. Andrzej Wohl

  • 1960 Zezowate szczęście
    reż. Andrzej Munk

  • 1962 Jutro premiera
    reż. Janusz Morgenstern

  • 1963 Żona dla Australijczyka
    reż. Stanisław Bareja

  • 1969 Mieszczanin szlachcicem (Teatr TV)
    reż. Jerzy Gruza

  • 1969 Nowy
    reż. Jerzy Ziarnik

  • 1970 Dzięcioł
    reż. Jerzy Gruza

  • 1971 Kłopotliwy gość
    reż. Jerzy Ziarnik

  • 1971 Niebieskie jak Morze Czarne
    reż. Jerzy Ziarnik

  • 1974 Czterdziestolatek (serial TV)
    reż. Jerzy Gruza

  • 1978 Osobne stoliki (Teatr TV)
    reż. Edward Dziewoński

  • 1982 Dolina Issy
    reż. Tadeusz Konwicki

  • 1993 Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza
    reż. Kazimierz Kutz