Dolina Issy  [1982]

Dolina Issy

rok produkcji:

1982

premiera:

20 IX 1982

czas trwania:

102 min

Reżyseria:

Tadeusz Konwicki

Scenariusz:

Tadeusz Konwicki [na podstawie powieści Czesława Miłosza]

Zdjęcia:

Jerzy Łukaszewicz

Obsada:

Anna Dymna [Magdalena], Maria Pakulnis [Barbarka], Danuta Szaflarska [Michalina Surkontowa], Ewa Wiśniewska [Helena Juchniewicz], Edward Dziewoński [Kazimierz Surkont], Krzysztof Gosztyła [leśnik Baltazar], Jerzy Kamas [Romuald Bukowski], Jerzy Kryszak [diabeł Niemczyk], Maciej Mazurkiewicz [Tomaszek], Ewa Kuzyk-Florczak [Antonina, służąca Surkontów], Anna Juszkiewicz [pokojówka Surkontów], Marta Lipińska [Tekla Dilbinowa], Hanna Skarżanka [Bukowska, matka Romualda, Dionizego i Wiktora], Joanna Szczepkowska [rabin], Igor Śmiałowski [ksiądz Monkiewicz]

Montaż:

Krystyna Rutkowska

Muzyka:

Zygmunt Konieczny

Scenografia:

Andrzej Borecki

Produkcja:

Studio Filmowe (dawniej Zespół Filmowy) „Perspektywa”

Kierownictwo produkcji :

Ryszard Chutkowski

O filmie

Wieś na Litwie kowieńskiej, koniec pierwszej wojny światowej. Kontrapunktem akcji są obrazy Nowego Jorku i recytacje wierszy Czesława Miłosza. Leśnik Baltazar, który zabił kiedyś żołnierza rosyjskiego, nękany jest wyrzutami sumienia. Pojawia się przed nim widmo diabła.

W szlacheckim dworze Surkontów przebywa wychowywany przez dziadków ich mały wnuk Tomaszek. Stary Surkont opowiada mu powikłaną historię rodziny. Są Litwinami spokrewnionymi z Polakami i Niemcami. Z wizytą przyjeżdża ciotka Helena. Jeździ na spacery z polskim szlachcicem Romualdem Bukowskim i nawiązuje z nim romans. Chcąc odzyskać spokój, Baltazar odwiedza czarownika Masiulisa. Starzec nie potrafi jednak uwolnić go od poczucia winy. Leśnik udaje się więc do rabina. Uzyskuje odpowiedź, że sam zgotował sobie swój los. Piękna Magdalena, gospodyni księdza, popełnia samobójstwo z miłości do niego. Po śmierci zaczyna straszyć we wsi jako zmora. Chłopi odkopują jej ciało, odcinają głowę i przebijają serce osinowym kołkiem. W Romualdzie kocha się Litwinka Barbara. Zazdrosna o Helenę, prosi Masiulisa, aby pomógł jej cudownymi ziołami pozyskać miłość ukochanego. Stara Surkontowa, babka Tomaszka, umiera. Po śmierci staje się znów młoda i na wzgórzach spotyka widmo Magdaleny. Barbarce udaje się wreszcie zdobyć Romualda. Zostaje jego kochanką. Nękana zazdrością, bije Bukowskiego po twarzy i zarzuca mu zdradę. Urażony w swej męskiej godności Romuald wymierza jej karę chłosty. W odwecie Barbarka brutalnie wypędza przyjeżdżającą w odwiedziny Helenę. Bukowski postanawia ożenić się z Barbarką. Udręczony strachem Baltazar podpala swoje domostwo. Sam jednak nie ma odwagi zginąć w płomieniach. Pogoń dosięga go w lesie. Ginie. Przyjeżdża matka Tomaszka. Zamierza go wywieźć z Litwy do Polski, która właśnie odzyskała niepodległość.

Pełny symbolicznych obrazów film, przypominający marzenie senne o powrocie do utraconej krainy dzieciństwa. Świat oglądany oczami chłopca, chwilami sielankowy, a czasem okrutny, przetworzony przez dziecięcą wyobraźnię.


Joanna Piątek, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • Powieść Miłosz, jak stwierdził Konwicki, jest zupełnie „niefilmowa”, na ma w niej ani dialogów, ani scen, Poza tym, jak powiedział reżyser, „w tej książce nie ma czego inscenizować, ponieważ w archetypach i...

    Rozwiń

Bibliografia