Teresa Budzisz-Krzyżanowska
„Teresa wszystkie postacie obdarza zawsze szlachetnością i dobrocią. Jest głęboko przekonana, że ludzie są z natury dobrzy. I to jest w niej piękne, dziwne i poruszające” – wyznał Andrzej Wajda na łamach „Rzeczpospolitej” (1999).
Urodziła się 17 września 1942 roku w Tczewie. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1964). Zadebiutowała w 1965 roku na deskach krakowskiego Teatru Rozmaitości, a następnie była aktorką teatrów: im. Juliusza Słowackiego (1966-1972) i Starego (1972-1983) w Krakowie oraz Studio (1983-1997) w Warszawie. Od 1997 roku występuje w stołecznym Teatrze Narodowym.
W filmie zadebiutowała w 1971 roku, wcielając się w epizodyczną rolę kierowniczki domu wczasowego w Seksolatkach Zygmunta Hübnera oraz w średniometrażowej fabule telewizyjnej Gonitwa, opartej na opowiadaniu Marka Nowakowskiego (także w reżyserii Hübnera), w której zagrała główną rolę trzydziestokilkuletniej krawcowej o nazwisku… Teresa Budzisz. Niezwykle interesującą, pogłębioną psychologicznie kreację współczesnej kobiety przeżywającej małżeński kryzys stworzyła w – wyróżnionym na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Autorskich w San Remo (1976) – debiutanckim filmie Feliksa Falka W środku lata (1974). Kolejną świetną główną rolę zagrała we współczesnym dramacie egzystencjalnym Jerzego Kawalerowicza – Spotkanie na Atlantyku (1980). Nie stroni od udziału w filmach rozgrywających się w bliższej czy dalszej przeszłości, czego dowodem kreacje m.in. w: Ocalić miasto (1976) Jana Łomnickiego, Lawa (1989) Tadeusza Konwickiego, Korczak (1990) Andrzeja Wajdy. Podwójna rola – matki i córki – w Odjeździe (1991) Magdaleny i Piotra Łazarkiewiczów przyniosła jej nagrodę za najlepszą kreację kobiecą (a właściwie – kreacje aktorskie) na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1992).
W 1998 roku Malina Malinowska-Wollen poświęciła jej film dokumentalny, zatytułowany po prostu Teresa Budzisz-Krzyżanowska.
„Uczę ich, jak zostać człowiekiem, będąc... aktorem. Wiele ludziom aktorstwo kojarzy się z szybkim, błyskotliwym sukcesem. I oni też, pojawiając się w szkole, chcą szybko zaistnieć, pokazać się. Ale jeszcze nie wiedzą, kim są. Nie przypuszczają, ile trudu wymaga to rozpoznanie” – wyznała aktorka na łamach „Dziennika”, w odpowiedzi na pytanie, czego uczy studentów szkoły teatralnej.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1975
W środku lata
reż. Feliks Falk
-
1976
Ocalić miasto
reż. Jan Łomnicki
-
1980
Spotkanie na Atlantyku
reż. Jerzy Kawalerowicz
-
1981
Okolice spokojnego morza
reż. Zbigniew Kuźmiński
-
1981
W obronie własnej
reż. Zbigniew Kamiński
-
1986
Maskarada
reż. Janusz Kijowski
-
1986
Nikt nie jest winien
reż. Ryszard Zatorski
-
1989
Lawa
reż. Tadeusz Konwicki
-
1990
Korczak
reż. Andrzej Wajda
-
1991
Odjazd
reż. Magdalena Łazarkiewicz, Piotr Łazarkiewicz
-
1992
Białe małżeństwo
reż. Magdalena Łazarkiewicz
-
2004
Ono
reż. Małgorzata Szumowska
-
2007
Futro
reż. Tomasz Drozdowicz
-
2012
Wszystkie kobiety Mateusza
reż. Artur Więcek „Baron”