Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Kadr
Jacek Ostaszewski
Kadr – pojedynczy obraz filmowy ograniczony ramą; technicznie jego wymiary uzależnione są od rozmiarów klatek filmowych znajdujących się na taśmie filmowej i jej formatu. Operator filmowy nie myśli o obrazie w kategoriach klatek (statycznych), lecz w kategoriach kadru jako całości obrazu odznaczającego się kompozycją plastyczną. W tym sensie właśnie mówi się o kadrowaniu jako o sposobie przedstawiania przestrzeni w filmie. Kadr zatrzymany nazywany jest stopklatką. Jest to obraz statyczny, osiągany za pomocą wielokrotnego kopiowania tego samego kadru. Takie zatrzymanie (czy zamrożenie) obrazu ujawnia umowność świata przedstawionego, podkreślając doniosłość i przełomowość danego obrazu, jak np. w finale Gallipoli (1981) P. Weira.
J.O.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Początki kina na ziemiach polskich, prof. Małgorzata Hendrykowska
-
Kształtowanie się rynku filmowego w Polsce na początku lat 90
Wybrane artykuły
-
Chciałbym, aby każdy z widzów wyniósł w głowie mój film. Z operatorem Witoldem Sobocińskim rozmawia Michał Dondzik
Michał Dondzik
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2017
-
Naturszczyk
Jarosław Twardosz
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
-
Czy "Twarz" to potwarz? O krytyce filmu Małgorzaty Szumowskiej
Piotr Zdziarstek
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2020