Artykuły

„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010

 

Kadr

Jacek Ostaszewski

 

Kadr – pojedynczy obraz filmowy ograniczony ramą; technicznie jego wymiary uzależnione są od rozmiarów klatek filmowych znajdujących się na taśmie filmowej i jej formatu. Operator filmowy nie myśli o obrazie w kategoriach klatek (statycznych), lecz w kategoriach kadru jako całości obrazu odznaczającego się kompozycją plastyczną. W tym sensie właśnie mówi się o kadrowaniu jako o sposobie przedstawiania przestrzeni w filmie. Kadr zatrzymany nazywany jest stopklatką. Jest to obraz statyczny, osiągany za pomocą wielokrotnego kopiowania tego samego kadru. Takie zatrzymanie (czy zamrożenie) obrazu ujawnia umowność świata przedstawionego, podkreślając doniosłość i przełomowość danego obrazu, jak np. w finale Gallipoli (1981) P. Weira.

J.O.

Wróć do poprzedniej strony

Wybrane wideo

  • O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
  • Geneza społeczno-polityczna rozwoju KINA MORALNEGO NIEPOKOJU, prof. Andrzej...
  • Wizerunki kobiety w kinie polskim lat 80. na przykładzie filmów...
kanał na YouTube

Wybrane artykuły

  • Retrospekcja

    Jacek Ostaszewski

    „Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010

  • Polska Szkoła Filmowa

    Tadeusz Lubelski

    „Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010

  • „Do widzenia, do jutra”

    Marek Hendrykowski

    [w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008