Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Komedia
Krzysztof Loska
Komedia - jeden z najważniejszych gatunków filmowych, wywodzący się z teatralnej tradycji antycznej, odgrywał szczególną rolę w okresie kina niemego (slapstick). W latach 30. i 40. XX w. popularnością cieszyły się tzw. sophisticated comedies (twórczość E. Lubitscha) czy screwball comedies (Drapieżne maleństwo, Dziewczyna Piętaszek), później filmy z wyraźnie zaznaczonym tłem społecznym i psychologicznym (Garsoniera, Annie Hall), zaś w ostatnich latach komedia romantyczna (Ja cię kocham, a ty śpisz, Cztery wesela i pogrzeb) Komedia przedstawia rzeczywistość w sposób żartobliwy, bohaterów portretuje z sympatią, choć nie unika wytykania im wad, perypetie zmierzają zazwyczaj do szczęśliwego zakończenia. W komedii, w której na plan pierwszy wysuwa się charakterystyka postaci, cechy osobowe zostają potraktowane stereotypowo (wydobywa się jedną cechę, która kieruje postępowaniem bohatera). Z kolei w komediach sytuacyjnych zasadniczą rolę odgrywają niezwykłe zbiegi okoliczności, pomyłki prowadzące do nieoczekiwanego rozwiązania (Zezowate szczęście). W komedii satyrycznej nacisk położony jest natomiast na krytykę pewnych elementów życia społecznego, środowisk czy poglądów (Klatka dla ptaków). Do najwybitniejszych twórców komediowych należą: Ch. Chaplin (Gorączka złota z 1925), B. Keaton (Generał z 1926), bracia Marx (Kacza zupa z 1932), J. Tati (Playtime z 1966), M. Brooks (Nieme kino z 1976), W. Allen (Manhattan z 1979), zespół Monty Pythona (Żywot Briana z 1979).
K.L.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
POLSKIE KINO PRZEDWOJENNE, dr Rafał Marszałek
-
Twórczość Kazimierza Kutza na tle polityki historycznej lat 60
Wybrane artykuły
-
Wstęp
Wojciech Świdziński
Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918-1929 na przykładzie Warszawy
-
Narracje polskiego kina. Z Jackiem Ostaszewskim rozmawiają Paulina Kwiatkowska i Matylda Szewczyk
Paulina Kwiatkowska
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2020