Artykuły
„Prosto z mostu" 1938, nr 41
Paweł i Gaweł
Piskor Aleksander
Komedia Paweł i Gaweł stanowi nie tylko bardzo przyjemny odpoczynek po „drugiej młodości”, ale również nagrodę za obejrzenie tego chybionego dramatu. Scenariusz, zupełnie luźno związany z bajką Fredry, został bardzo zręcznie i konsekwentnie zbudowany, chociaż nie odznacza się zbytnią oryginalnością. Już za czasów Peryklesa, dla zabawienia widzów, aktorzy przebierali się w różne najmniej spodziewane stroje – i tym wypróbowanym pomysłem najczęściej operują twórcy krajowej komedii. Mimo to film Paweł i Gaweł osiągnął niebywale wysoki poziom w porównaniu z innymi, podobnymi obrazami, wyprodukowanymi w Polsce – jest bowiem bezpretensjonalny, wyreżyserowany w należytym tempie, obfitujący w świetne sceny komiczne, a przede wszystkim doskonale zagrane.
Helena Grossówna stała się obecnie, zupełnie zasłużenie, czołową siłą w polskiej komedii filmowej, wcale nie gorszą – jeśli nie lepszą – od „gwiazd” międzynarodowych. Ogromny urok i wdzięk, prostota gry i inteligentna interpretacja wszelkich sytuacji – są niezaprzeczonymi walorami świetnej aktorki, której wielki talent ostatnio jeszcze bardziej się rozwinął. Nadspodziewanie dobrze „wypadł” Eugeniusz Bodo, a nieco słabiej – Adolf Dymsza. Obydwaj jednak są mili – i wraz z partnerką głównie przyczynili się do tego, że Paweł i Gaweł w niczym nie ustępuje komediom importowanym z zagranicy.
-7-
Piskor Aleksander
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
ZWIĄZEK POLSKIEJ SZKOŁY FILMOWEJ Z KINEM ŚWIATOWYM, prof. Alicja Helman
-
Filmy rozliczeniowe w kinie polskim na przykładzie „Matki Królów”
Wybrane artykuły
-
A właśnie że będę niemoralna. Gwiazdy w kinie polskim okresu PRL-u
Sebastian Jagielski
„Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu”, nr 4/2016
-
Joseph Green – A One-Man Film Industry
Aleksandra Wierzba
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 5/2019