Artykuły
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
Propaganda
Małgorzata Radkiewicz
Propaganda - zaplanowana i celowa strategia podporządkowania treści, formy i odbioru filmu dominującej ideologii. Propaganda zmierza do manipulowania widzem, kształtowania jego światopoglądu, narzucania mu wzorców zachowań i wartości zgodnie z intencjami propagandzisty. Zdaniem teoretyków (S. Kracauer, S. Eisenstein, Dz. Wiertow), potencjał propagandowy kina wynikał z jego masowości, powszechności i wizualności zwiększającej komunikatywność przekazu. W filmie dok. propagandową rolę spełniał komentarz i wyrazista retoryka obrazu opartego na schematycznych argumentach i chwytach perswazyjnych. W filmie fab. propaganda pojawia się w wątkach narracyjnych oraz konstrukcji bohaterów. Propagandowa wizja świata wyraża ideologiczne założenia i ideały, zgodnie z którymi komentuje, ocenia i porządkuje rzeczywistość, by widz mógł zająć w niej właściwe miejsce. Propaganda szczególnie mocno zaznacza się w kinie okresu przełomowych wydarzeń historycznych, stając się narzędziem polityki rządów, wykorzystujących ją kształtowania postaw obywatelskich, umacniania patriotyzmu i narodowych więzi (Dz. Wiertow, S. Eisenstein - rewolucja komunistyczna; L. Riefenstahl, H. Steinhoff - faszyzm).
M.R.
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Fenomen POLSKIEJ SZKOŁY FILMOWEJ, prof. Piotr Zwierzchowski
-
Zjawisko Kina Moralnego Niepokoju- tematyka i problemy z terminologią
Wybrane artykuły
-
Między mitem a historią. Tajemnica filmowego języka Sanatorium pod Klepsydrą Wojciecha J. Hasa
Marcin Maron
Od Mickiewicza do Masłowskiej. Adaptacje filmowe literatury polskiej pod redakcją Tadeusza Lubelskiego, wyd. Universitas, Kraków 2014
-
Moje powidoki. Z Andrzejem Wajdą rozmawia Aleksandra Zagańczyk
Aleksandra Zagańczyk
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
RECENZJA: Afirmacja wielokierunkowości – recenzja książki "Polska animacja w XXI wieku" pod red. Małgorzaty Kozubek i Tadeusza Szczepańskiego
Michał Bobrowski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2018