Artykuły
„Kino” 1978, nr 2, s. 4
Sztuka filmowego rzemiosła
Stanisław Różewicz
Wymogi stawiane twórczości filmowej dla telewizji są podobne tym, które stoją przed twórczością filmową dla kin. W zależności od różnych funkcji, jakie te filmy mogą i mają spełniać. W telewizji widownia olbrzymia – więc wymagania podwyższone. Dla autorów filmu zwiększona odpowiedzialność za to, co i jak chcą powiedzieć. Bardziej zróżnicowany poziom odbiorców telewizyjnych – więc filmy dla stu tysięcy i dla wielu milionów.
Kłopoty scenariuszowe były i będą – podobne tym, jakie towarzyszyły i towarzyszą filmowi dla kin.
A scenariusze niech docierają różnymi drogami. Niemal wszystkie filmy telewizyjne zrealizowane przez reżyserów naszego Zespołu „Tor” powstawały ze scenariuszowych inicjatyw Zespołu i z inicjatyw poszczególnych reżyserów. Nie mamy w Zespole reżyserów „czekających latami” na scenariusz, który ktoś przyniesie. Głównym źródłem dopływu scenariuszy dla filmów fabularnych telewizji będą Zespoły i Naczelna Redakcja Telewizyjnych Filmów Fabularnych. Kolejność można odwrócić. Wspólnym zadaniem jest znalezienie sposobów na przyciąganie większej liczby autorów piszących dla telewizji. To również sprawa lektorów, śledzenie wszystkich nowości literackich, wykształcenie specjalistów od dramaturgii. Dramaturgów – fachowców umiejących konstruować i opracować dramaturgicznie materiał literacki. Czyjś materiał.
Telewizyjny film fabularny daje młodym reżyserom i kandydatom na reżyserów wielką szansę szybkiego startu w zawodzie. Jest dobrą szkołą filmowego rzemiosła. Uczy (jeśli ktoś chce się nauczyć) dyscypliny tworzenia, warsztatu. Nie trzeba przesadzać z podkreślaniem specyfiki stylistycznej filmu telewizyjnego. Oszczędność gry aktorskiej, płynność kompozycji, rola światła, ruch kamery – ważne są i w filmie kinowym, i w telewizyjnym.
Mówiąc o rosnącej roli filmu telewizyjnego, o podnoszeniu jego poziomu, o zwiększonych planach produkcyjnych, o szkole rzemiosła i warsztatu reżyserskiego – pamiętajmy o konieczności stworzenia normalnych warunków, w jakich filmy powstają. Żeby realizacja filmu była normalną, sprawną pracą,
a nie (co zdarza się zbyt często) nerwową i histeryczną szarpaniną. Stale – podobnie jak w „fabule” – zbyt wiele wysiłku pochłania walka ze starą techniką, z brakiem fachowców w ekipach, od rekwizytora począwszy, na kierowniku planu skończywszy. Zbyt często dzieją się rzeczy paradoksalne. Istnieje pilna konieczność wykształcenia, przygotowania i utrzymania w zawodzie fachowej kadry pracowników pomocniczo-twórczych. Zmniejszy to koszty produkcji filmów telewizyjnych, wpłynie w znacznym stopniu na końcowy efekt realizacji.
Powstało już sporo bardzo dobrych i dobrych fabularnych filmów dla telewizji. Jednak zbyt dużo jeszcze realizuje się filmów o niczym, o pozorowanych konfliktach, niechlujnie rozwałkowanych na setkach i tysiącach metrów taśmy. Od autorów filmu – między innymi – zależy, kim będzie widz zasiadający przed ekranem telewizyjnym. Tępym przeżuwaczem obrazków czy czującym i myślącym człowiekiem.
Stanisław Różewicz
– 4 –
Wybrane wideo
-
O PROGRAMIE APF, dr Rafał Marszałek
-
Polska Szkoła Filmowa - geneza, rozwój i przedstawiciele, prof. Alicja Helman
-
Odwilż październikowa i jej wpływ na rozwój kinematografii w Polsce
Wybrane artykuły
-
Reżyseria filmowa
Jarosław Twardosz
„Słownik filmu”, red. Rafał Syska, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2010
-
„Jak być kochaną” albo śmierć Ofelii
Mariola Dopartowa
[w:] 50 lat Polskiej Szkoły Filmowej (DVD), Warszawa 2008
-
W nurcie polskiego kina kobiet: "Sztuka kochania" Marii Sadowskiej
Elżbieta Durys
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 3/2019