Daniel Szczechura
Scenarzysta, autor opracowania plastycznego i reżyser filmów rysunkowych, wycinankowych, a także dokumentalnych, pedagog. Urodził się 11 lipca 1930 roku w Wilczogębach. Absolwent Wydziału Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (1958) oraz Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi (1962). Studiował także w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1951-52). Członek warszawskiego Studenckiego Teatru Satyryków (STS), gdzie pełnił funkcję scenografa. Od 1961 roku związany ze Studiem Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi. Współpracownik Studia Filmowego Anima-Pol. Od 1970 roku pracownik dydaktyczny warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (od 1988 roku – profesor nadzwyczajny sztuk plastycznych), gdzie na Wydziale Grafiki prowadził Pracownię Filmu Animowanego. W latach 1982-83 pełnił funkcję wiceprezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego (Association Internationale du Film d'Animation – ASIFA).
Początkowo nic nie wskazywało, że Daniel Szczechura – późniejszy klasyk filmu animowanego, jeden ze współtwórców słynnej w latach 60. i 70. ubiegłego wieku polskiej szkoły animacji – przez większość swego życia będzie się zajmował tym rodzajem kina. Zaczynał bowiem od kręconych amatorsko krótkich filmów fabularnych, a w łódzkiej Szkole Filmowej studiował sztukę operatorską, wspomagając często zdjęciami etiudy dokumentalne i fabularne, realizowane przez kolegów z wydziału reżyserii. Pełnienie roli operatora, a więc sprawowanie funkcji – w mniejszym czy większym stopniu – usługowej w stosunku do reżysera, niezbyt mu odpowiadało. Stąd chyba animacja, którą odkrył nieco przypadkowo podczas studiów operatorskich. Ona dawała samodzielność, zbliżała autora do swego dzieła, znacznie ograniczając pośredników w przenoszeniu własnych idei na ekran, zamieniała kino, które ze swej istoty jest sztuką kolektywną, w bardziej indywidualną, osobistą wypowiedź.
Pierwsze filmy Szczechury – Konflikty (1960), Maszyna (1961), Litera (1962) oraz Fotel (1963) – w dużej mierze wynikają ze specyfiki esteesowskiego pojmowania satyry oraz jej społecznej funkcji. Konflikty kierują swe ostrze w stronę cenzury, Maszyna ośmiesza absurdy naszego życia codziennego, Litera wykpiwa ludzką głupotę i nadgorliwość, a Fotel to krótka, skondensowana opowiastka – wręcz instruktaż – o sposobach zdobywania władzy. Grupę satyrycznych filmów Szczechury domykają: Karol (1966), zabawna historyjka o mężczyźnie malującym ukradkiem hasło na murze oraz stróżach porządku, usiłujących mu w tym przeszkodzić, oraz Desant (1968), pełna purnonsensowego humoru, skrząca się dowcipnymi dialogami opowieść o dwóch spadających żołnierzach, którzy wyskoczyli z samolotu, zapominając o spadochronach.
Niebawem miejsce satyrycznych uszczypliwości zajęła w filmach Szczechury filozoficzna zaduma nad sensem ludzkiej egzystencji. Refleksję nad przemijaniem zawartą w Wykresie (1966) kontynuuje w Podróży (1970) i Skoku (1978). Warto zwrócić uwagę, że w obu tych filmach animowany bohater wcale nie jest anonimowy, jego rysy przypominają samego reżysera. To jego dzieła najbardziej osobiste, kto wie – czy nie najważniejsze.
Do rekordowego – pod względem przyznanych nagród i wyróżnień Fotelu – zbliżyło się zrealizowane pięć lat później groteskowe Hobby (1968), efektowna surrealistyczna powiastka o złej, wyrafinowanej kobiecie i naiwnych mężczyznach. Ten film rozpoczął nową ścieżkę w twórczości Szczechury. Miejsce realistycznego opisu, uproszczonego do form prawie abstrakcyjnych, jak w Fotelu czy Wykresie, ale jednak realistycznego, zaczęła zastępować luźna gra wyobraźni, a linearną akcję – penetracja w głąb. W surrealistycznej poetyce utrzymany jest dyptyk: Fatamorgana 1 (1981) i Fatamorgana 2 (1983). To swoiste kino drogi, ale nie wędrują w nim ludzie, a przedmioty. Opowieścią podróżną jest również, pełna poezji i nostalgii, inspirowana plastyką Stasysa Eidrigeviciusa Dobranocka (1997).
Kino Szczechury zaczęło się od opisu rzeczywistości, satyrycznego, przejaskrawionego, szyderczego, ale jednak opisu. Szybko tonację buffo zastąpiło spojrzenie bardziej serio, a dokumentowanie naszej „zewnętrzności” – penetrowanie spraw, które siedzą ukryte gdzieś głęboko w nas.
Szczechura jest laureatem ponad pół setki prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. w Barcelonie, Buenos Aires, Mamai, Montevideo, Oberhausen. Za całokształt twórczości uhonorowano go m.in. w Linzu, Genui, Zagrzebiu i Krakowie, gdzie podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego (2017) – kiedy polska animacja obchodziła swe 70. urodziny – otrzymał statuetkę Smoka Smoków
Jest bohaterem drugiego odcinka cyklu telewizyjnego Jerzego Armaty Anima (2000) oraz filmu dokumentalnego Macieja Giżyckiego Podróże Daniela Szczechury (2005), a także książki Jerzego Armaty Hobby animacja. Daniel Szczechura (Warszawa 2009).
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1955
Henryk Tomaszewski (dokumentalny)
-
1955
Teresa Pągowska (rozmowa o malarstwie) (dokumentalny)
-
1960
Konflikty
-
1961
Maszyna
-
1962
Litera
-
1962
Wizyta
-
1963
Fotel
-
1964
Duet (jako Karol Writen)
-
1964
Na jezdni (jako Karol Writen)
-
1964
Pierwszy, drugi, trzeci...
-
1966
Karol
-
1966
Wykres
-
1968
Desant
-
1968
Hobby
-
1969
Sindbad pogrzebany (odcinek 6 serialu Przygody Sindbada Żeglarza)
-
1969
Zbrodnia Stelli (odcinek 5 serialu Przygody Sindbada Żeglarza)
-
1970
Podróż
-
1971
Differenzen (prod.: Austria)
-
1971
Jeśli ujrzysz kota fruwającego po niebie...
-
1971
Zamek w lesie (odcinek 6 serialu Klechdy polskie)
-
1972
Lamus
-
1972
Ogrodnik
-
1973
Arena
-
1974
O królu Popielu (odcinek serialu Bajki narodów świata; prod.: Polska-Włochy)
-
1975
Gorejące palce
-
1977
Problem
-
1978
Skarpetka
-
1978
Skok
-
1981
Fatamorgana 1
-
1983
Fatamorgana 2
-
1983
XYZ...
-
1988
Rybką być
-
1991
Grande valse brillante
-
1991
Novi Singers
-
1992
Humoreska Dvoraka
-
1992
Odgłosy wiosny
-
1997
Dobranocka
-
2000
Klatka po klatce – Daniel Szczechura mówi o technice animacji (współreżyseria: Ewa Ziobrowska, dokumentalny)
-
2002
Hobby. Daniel Szczechura. Kilka filmów animowanych jednego autora
-
2002
Hobby. Daniel Szczechura. Kilka filmów animowanych jednego autora (pełnometrażowy)
-
2017
Czy koń wie, że wygrał? (dokumentalny)