Lech Majewski

?>

Reżyser filmowy, teatralny, operowy i telewizyjny, scenarzysta, operator, kompozytor, scenograf, producent, poeta, prozaik, malarz, rzeźbiarz, plakacista, fotografik. Urodził się 30 sierpnia 1953 roku w Katowicach. Studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1977; dyplom w 1978). Zanim zajął się kinem i teatrem, publikował wiersze na łamach m.in. „Nowego Wyrazu”, „Poezji”, „Literatury”. Jest autorem kilku tomików poetyckich: Baśnie z tysiąca nocy i jednego miasta (1977), Poszukiwanie raju (1978), Mieszkanie (1981), Muzeum mojej nędzy (1997), Święty Sebastian (1998), oraz powieści: Kasztanaja (1981), Szczury Manhattanu (1993), Pielgrzymka do grobu Brigitte Bardot Cudownej (1996), a także eseju Asa Nisi Masa. Magia w 8 i 1/2 Felliniego (1994).

W 1977 roku wyreżyserował Homerowską Odyseję na deskach warszawskiego Teatru Studio. Rok później zrealizował średniometrażową nowelę Zwiastowanie w filmie Zapowiedź ciszy (1978). Samodzielnym debiutem reżyserskim okazał się nakręcony dwa lata później Rycerz (1980), niekonwencjonalna opowieść, której akcja toczy się w średniowieczu. W 1981 roku wyjechał na festiwal do Cambridge i pozostał w Anglii. Rok później wystawił Odyseję na barkach na Tamizie. Filmem Lot świerkowej gęsi, zrealizowanym w Stanach Zjednoczonych, rozpoczął karierę międzynarodową, którą umocnił nakręconymi w koprodukcji brytyjsko-szwajcarsko-brazylijskiej Więźniem z Rio (1988) oraz – w koprodukcji amerykańsko-polskiej – Ewangelią według Harry’ego (1993). Majewski jest także autorem scenariusza i producentem znanego filmu Juliana Schnabla Basquiat – taniec ze śmiercią (Basquiat; 1995).

W 1997 roku nakręcił w polskiej telewizji „operę autobiograficzną” Pokój saren (1997), a dwa lata później Wojaczka (nagrody w Gdyni, Łagowie, Barcelonie, Coroto, Trencianskich Teplicach), przejmującą fabułę – rozgrywającą się w siermiężnej rzeczywistości PRL-u – o ostatnich chwilach zbuntowanego poety, tragicznie zmarłego w wieku dwudziestu sześciu lat. Kolejny film – Angelus (2001) – poświęcił historii janowskiej gminy okultystycznej, działającej na Śląsku od lat trzydziestych do pięćdziesiątych. To właśnie „rzeczy tajemne" pozwoliły jej członkom w miarę pogodnie przetrwać okupacyjne i stalinowskie czasy. Szklane usta (2006) to niekonwencjonalny poetycki esej, skonstruowany na bazie słynnej wystawy wideo-artu Krew poety, którą Majewski nazwał poematem w 33 obrazach, zaś Młyn i krzyż (2010; nagrody w Gdyni, Łagowie, Toruniu, Luksemburgu, Terni) – frapująca, zrealizowana z ogromnym rozmachem inscenizacyjnym próba współczesnego odczytania słynnego obrazu Petera Bruegla Droga na Kalwarię

W 2006 roku w nowojorskim Musem of Modern Art zorganizowano retrospektywę twórczości artysty.

Jerzy Armata

Bibliografia

Książki:

Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.

Autorzy kina polskiego, T. 3., red. Grażyna Stachówna, Bogusław Zmudziński, Kraków 2007.

Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim, red. Kamila Wielebska, Kuba Mikurda, Kraków-Warszawa 2010.

Jagielski S., Morstin-Popławska A., Ciało i seksualność w kinie polskim, Kraków 2009.

Lebecka M., Lech Majewski, Warszawa 2010.

Nowakowski J., W stronę raju: o literackiej i filmowej twórczości Lecha Majewskiego, Poznań 2012.

Stachówna G., Zmudziński B., Autorzy kina polskiego T.3., Kraków 2007.

 

Artykuły:

Cembrzyńska P., Pajęcza sieć obrazów Lecha Majewskiego, „Tygodnik Powszechny” 2011, nr 6, s. 96-100.

Majewski L., Magia w 8 1/2 Felliniego (I), „Kino” 1979, nr 4, s. 41-46.

Majewski L., Magia w 8 1/2 (II). Metajęzyk Felliniego, „Kino” 1979, nr 6, s. 47-52.

Nyc I., Uciekinier z Hollywood, „Wprost” 2011, nr 11, s. 84-87.

 

Wywiady:

Arata G., Okradanie śmierci, „Kino” 2004, nr 3, s. 25-26.

Bielak A., Lisok M., Sztuka, która umożliwia zadomowienie, „Ekrany 2011, nr 1-2, s. 78-82.

Bielas K., Mężczyzna spoliczkowany w tramwaju, „Gazeta Wyborcza - Duży Format” 2004, nr 26, s. 8-10.

Demidowicz K., W poszukiwaniu ziemskiego raju, „Film” 2004, nr 3, s. 63-65.

Fuksiewicz A., Wierzę filozofom, że sztuka komunikuje się z siłą wyższą, „Kino” 2011, nr 2, s. 15-17.

Janowska K., Buona fortuna, „Przekrój” 2011, nr 11, s. 46-49.

Lebecka M., Alchemik, „Film & TV Kamera” 2007, nr 2, s. 4-15.

Lebecka M., Budowanie w podziemiach, „FilmPro” 2013, nr 3, s. 72-76.

Lebecka M., Chcę być uczniem mistrzów, „Więź” 2011, nr 5-6, s. 15-24.

Lebecka M., Collage sztuki i technologii, „FilmPro” 2010, nr 1, s. 71-77.

Mazurkiewicz J., Podróż, czyli poszukiwanie drogi, „Kino” 2005, nr 3, s. 36-37.

Mikołajewski J., Burza w ogrodzie, „Gazeta Wyborcza - Wysokie Obcasy” 2004, nr 10, s. 51-52.

Placek M., Nauka oduczania, „Ekran” 1996, nr 3-4, s. 110-111.

Sobolewski T., Bruegel ma zawsze widownię, „Gazeta Wyborcza - Duży Format” 2011, nr 10, s. 14-17.

Sobolewski T., Lech Majewski. Poszukiwanie raju, „Kino”1990, nr 10, s. 14-17.

Sobolewski T., Nudzi mnie Batman. Lech Majewski..., „Kino” 1992, nr 12, s. 20-23.