Magdalena Łazarkiewicz
Reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka. Urodziła się 6 czerwca 1954 roku w Warszawie. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim (specjalizacja: teatrologia), który ukończyła w 1976 roku oraz reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (1982). Przez dwa lata była kierownikiem literackim Teatru im. Jaracza w Olsztynie (1977-1978). Zaczynała jako reżyserka filmów dokumentalnych (m.in. Nostalgia, 1983).
W 1985 roku zrealizowała poruszający naturalistyczny film telewizyjny Przez dotyk, który konfrontował skrajne postawy dwóch kobiet wobec woli życia: śmiertelnie chorej Teresy oraz młodej Anny. Film otrzymał wiele nagród, w tym Grand Prix na festiwalu kina kobiecego w Creteil. Następnie wyreżyserowała dwa filmy fabularne: Ostatni dzwonek (1989) o grupie młodzieży kontestującej szkolny reżim w realiach lat 80. oraz Odjazd (1991, wspólnie z Piotrem Łazarkiewiczem) mówiący o stosunku Polaków do ludzi z ziem poniemieckich na przykładzie dwóch Mazurek, matki i córki. Film zdobył Nagrodę Główną Jury na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Rok później wyreżyserowała Białe małżeństwo (1992) na podstawie dramatu Tadeusza Różewicza – wysmakowany plastycznie film o erotycznym niespełnieniu, utrzymany w klimacie fin de siéclu. Jej film telewizyjny z 1997 roku Drugi brzeg opowiadał o ostatnich dniach życia poety Heinricha von Kleista. Następnie zrealizowała film Na koniec świata (1999), inspirowany powieścią Emila Zoli, z udziałem Justyny Steczkowskiej. Współpracowała także z siostrą Agnieszką Holland na planie serialu Ekipa (2007), którego akcja rozgrywa się w środowisku rządowym. W latach 90. wróciła do dokumentu (Bez klucza. Portret Hanny Suchockiej, Żwirowisko – ostatnia niedziela o konflikcie między Polakami a Żydami w kwestii krzyża postawionego w Brzezince). W 2011 roku zrealizowała według własnego pomysłu serial Głęboka woda o pracownikach i podopiecznych ośrodka pomocy społecznej (nagroda Prix Italia oraz Prix Europa w Berlinie), który doczekał się kontynuacji.
Wielokrotnie współpracowała z Teatrem Telewizji. Zrealizowała m.in. Dom kobiet Zofii Nałkowskiej, Gdy tańczyła Isadora Martina Shermana, Przypadek Klary Dei Loher. W 2003 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi wyreżyserowała operę Rycerskość wieśniacza Mascagniego. W Teatrze Powszechnym w Warszawie wystawiła sztukę Trzy wysokie kobiety, w Teatrze Nowym Praga Szklaną kolekcję wg Szklanej menażerii Tennessee Williamsa, zaś w Teatrze Studio Dowcip Margaret Edson.
Od roku 2011 pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Żydowskie Motywy" w Warszawie.
Siostra Agnieszki Holland, matka kompozytora Antoniego Łazarkiewicza. Była żoną reżysera Piotra Łazarkiewicza (zm. 2008 r.)
Bibliografia
Książki:
Autorzy kina polskiego, red.Grażyna Stachówna, Joanna Wojnicka, Kraków 2004.
Stachówna G., Wojnicka J., Autorzy kina polskiego, Kraków 2004.
Talarczyk-Gubała M., Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Poznań 2013.
Wywiady:
Chyb M., Podwójna dusza. Rozmowa z Magdaleną Łazarkiewicz, „Kino” 1993, nr 4, s. 24-27.
Fedorczyk A., Zgoda na odejście, „Wprost” 2012, nr 14, s. 60-61.
Miodek M., Co robić z wolnością, „Film” 1990, nr 1, s. 6-7.
Najważniejsze doświadczenie warsztatowe. „Białe małżeństwo”, „Reżyser” 1992, nr 12, s. 5.
Rakowiecki J., Metafizyczne ciarki, „Film” 2011, nr 6, s. 52-54.