Anatol Stern

Anatol Stern, źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe?>

Anatol Stern, źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe
http://www.audiovis.nac.gov.pl

Przede wszystkim – znakomity poeta. Razem z Brunonem Jasieńskim sformułował manifest polskiego futuryzmu – Nuż w bżuhu. Uprawiał także prozę (dla dorosłych i dla dzieci), tłumaczył wiersze Aleksandra Puszkina i Włodzimierza Majakowskiego, zajmował się krytyką filmową, pisał scenariusze.

Urodził się 24 października 1899 roku w Warszawie – zmarł 19 października 1968 roku w Warszawie. Z kinematografią związał się już w 1925 roku jako redaktor naczelny „Wiadomości Filmowych”, a następnie „Kino-Filmu”. Współpracował także z pismami: „Wiadomości Literackie”, „Kino. Teatr”, „X Muza”, „Świat Filmu”. W latach 1928-1931 wchodził w skład Rady ds. Kultury Filmowej przy Radzie Ministrów, a w latach 1955-1956 pełnił funkcję kierownika literackiego Zespołu Filmowego „Iluzjon”. Swą przygodę z filmem opisał w książce Wspomnienia z Atlantydy (1959).

Anatol Stern jest autorem bądź współautorem scenariuszy trzydziestu polskich filmów przedwojennych. Zaczynał od adaptacji Przedwiośnia Stefana Żeromskiego, którą przygotował z Andrzejem Strugiem. Przeniósł ją na ekran Henryk Szaro w 1928 roku. W dorobku scenariopisarskim Sterna można znaleźć wiele literackich ekranizacji, był scenarzystą lub współscenarzystą m.in. Wiatru od morza (1930) Kazimierza Czyńskiego, Urody życia (1930) Juliusza Gardana, Róży (1936) Józefa Lejtesa, Wiernej rzeki (1936) Leonarda Buczkowskiego – wszystkie według książek Żeromskiego, a także Znachora (1937) i Profesora Wilczura (1938) Michała Waszyńskiego, inspirowanych popularnymi powieściami Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, czy nawet Gehenny (1938) Waszyńskiego według prozy – dość wątpliwej jakości – Heleny Mniszek.

W scenariopisarskiej spuściźnie Sterna z filmami niezbyt wysokich lotów, jak np. Szlakiem hańby (1929) Mieczysława Karwicza i Alfreda Niemirskiego czy Co mój mąż robi w nocy… (1934) Waszyńskiego, sąsiadują dzieła ambitne, udane, zdecydowanie wyróżniające się na tle polskiej produkcji przedwojennej, jak choćby filmy Józefa Lejtesa – nagrodzony w Moskwie Młody las (1934) czy wyróżniona w Wenecji Barbara Radziwiłłówna (1936). Ten pierwszy był dramatyczną opowieścią o strajku szkolnym skierowanym przeciwko rosyjskiemu zaborcy, ten drugi – zrealizowanym z dużym rozmachem inscenizacyjnym, utrzymanym w melodramatycznej poetyce, okazałym freskiem historycznym.

Tadeusz Król poświęcił twórczości Sterna drugi odcinek swego dokumentalnego cyklu Futuryści, formiści, nowa sztuka, zatytułowany Yankowski, Wat, Stern (1999).


Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1928 Przedwiośnie (współscen.)
    reż. Henryk Szaro

  • 1929 Grzeszna miłość
    reż. Mieczysław Krawicz, Zbigniew Gniazdowski

  • 1929 Szlakiem hańby
    reż. Mieczysław Krawicz, Alfred Niemirski

  • 1930 Kult ciała (współscen.)
    reż. Michał Waszyński

  • 1930 Na Sybir
    reż.

  • 1930 Na Sybir (współscen.)
    reż. Henryk Szaro

  • 1930 Niebezpieczny romans
    reż. Michał Waszyński

  • 1930 Uroda życia (współscen.)
    reż. Juliusz Gardan

  • 1930 Wiatr od morza (współscen.)
    reż. Kazimierz Czyński

  • 1931 Krwawy wschód
    reż. Jan Nowina-Przybylski

  • 1931 Serce na ulicy (współscen.)
    reż. Juliusz Gardan

  • 1931 Uwiedziona (współscen.)
    reż. Michał Waszyński

  • 1932 Rok 1914 (współscen.)
    reż. Henryk Szaro

  • 1934 Co mój mąż robi w nocy…
    reż. Michał Waszyński

  • 1934 Młody las
    reż. Józef Lejtes

  • 1936 Barbara Radziwiłłówna
    reż. Józef Lejtes

  • 1936 Jego wielka miłość (współscen.)
    reż. Stanisława Perzanowska, Mieczysław Krawicz

  • 1936 Pan Twardowski (współscen.)
    reż. Henryk Szaro

  • 1936 Róża (współscen.)
    reż. Józef Lejtes

  • 1936 Wierna rzeka
    reż. Leonard Buczkowski

  • 1937 Pani minister tańczy (współscen.)
    reż. Juliusz Gardan

  • 1937 Znachor
    reż. Michał Waszyński

  • 1938 1938 – Moi rodzice rozwodzą się (współscen.)
    reż. Mieczysław Krawicz

  • 1938 Druga młodość
    reż. Michał Waszyński

  • 1938 Gehenna
    reż. Michał Waszyński

  • 1938 Kobiety nad przepaścią
    reż. Michał Waszyński, Emil Chaberski

  • 1938 Ostatnia brygada
    reż. Michał Waszyński

  • 1938 Profesor Wilczur
    reż. Michał Waszyński

  • 1939 Kłamstwo Krystyny (współscen.)
    reż. Henryk Szaro

  • 1939 U kresu drogi
    reż. Michał Waszyński