Anatol Stern
Przede wszystkim – znakomity poeta. Razem z Brunonem Jasieńskim sformułował manifest polskiego futuryzmu – Nuż w bżuhu. Uprawiał także prozę (dla dorosłych i dla dzieci), tłumaczył wiersze Aleksandra Puszkina i Włodzimierza Majakowskiego, zajmował się krytyką filmową, pisał scenariusze.
Urodził się 24 października 1899 roku w Warszawie – zmarł 19 października 1968 roku w Warszawie. Z kinematografią związał się już w 1925 roku jako redaktor naczelny „Wiadomości Filmowych”, a następnie „Kino-Filmu”. Współpracował także z pismami: „Wiadomości Literackie”, „Kino. Teatr”, „X Muza”, „Świat Filmu”. W latach 1928-1931 wchodził w skład Rady ds. Kultury Filmowej przy Radzie Ministrów, a w latach 1955-1956 pełnił funkcję kierownika literackiego Zespołu Filmowego „Iluzjon”. Swą przygodę z filmem opisał w książce Wspomnienia z Atlantydy (1959).
Anatol Stern jest autorem bądź współautorem scenariuszy trzydziestu polskich filmów przedwojennych. Zaczynał od adaptacji Przedwiośnia Stefana Żeromskiego, którą przygotował z Andrzejem Strugiem. Przeniósł ją na ekran Henryk Szaro w 1928 roku. W dorobku scenariopisarskim Sterna można znaleźć wiele literackich ekranizacji, był scenarzystą lub współscenarzystą m.in. Wiatru od morza (1930) Kazimierza Czyńskiego, Urody życia (1930) Juliusza Gardana, Róży (1936) Józefa Lejtesa, Wiernej rzeki (1936) Leonarda Buczkowskiego – wszystkie według książek Żeromskiego, a także Znachora (1937) i Profesora Wilczura (1938) Michała Waszyńskiego, inspirowanych popularnymi powieściami Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, czy nawet Gehenny (1938) Waszyńskiego według prozy – dość wątpliwej jakości – Heleny Mniszek.
W scenariopisarskiej spuściźnie Sterna z filmami niezbyt wysokich lotów, jak np. Szlakiem hańby (1929) Mieczysława Karwicza i Alfreda Niemirskiego czy Co mój mąż robi w nocy… (1934) Waszyńskiego, sąsiadują dzieła ambitne, udane, zdecydowanie wyróżniające się na tle polskiej produkcji przedwojennej, jak choćby filmy Józefa Lejtesa – nagrodzony w Moskwie Młody las (1934) czy wyróżniona w Wenecji Barbara Radziwiłłówna (1936). Ten pierwszy był dramatyczną opowieścią o strajku szkolnym skierowanym przeciwko rosyjskiemu zaborcy, ten drugi – zrealizowanym z dużym rozmachem inscenizacyjnym, utrzymanym w melodramatycznej poetyce, okazałym freskiem historycznym.
Tadeusz Król poświęcił twórczości Sterna drugi odcinek swego dokumentalnego cyklu Futuryści, formiści, nowa sztuka, zatytułowany Yankowski, Wat, Stern (1999).
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1928
Przedwiośnie (współscen.)
reż. Henryk Szaro
-
1929
Grzeszna miłość
reż. Mieczysław Krawicz, Zbigniew Gniazdowski
-
1929
Szlakiem hańby
reż. Mieczysław Krawicz, Alfred Niemirski
-
1930
Kult ciała (współscen.)
reż. Michał Waszyński
-
1930
Na Sybir
reż.
-
1930
Na Sybir (współscen.)
reż. Henryk Szaro
-
1930
Niebezpieczny romans
reż. Michał Waszyński
-
1930
Uroda życia (współscen.)
reż. Juliusz Gardan
-
1930
Wiatr od morza (współscen.)
reż. Kazimierz Czyński
-
1931
Krwawy wschód
reż. Jan Nowina-Przybylski
-
1931
Serce na ulicy (współscen.)
reż. Juliusz Gardan
-
1931
Uwiedziona (współscen.)
reż. Michał Waszyński
-
1932
Rok 1914 (współscen.)
reż. Henryk Szaro
-
1934
Co mój mąż robi w nocy…
reż. Michał Waszyński
-
1934
Młody las
reż. Józef Lejtes
-
1936
Barbara Radziwiłłówna
reż. Józef Lejtes
-
1936
Jego wielka miłość (współscen.)
reż. Stanisława Perzanowska, Mieczysław Krawicz
-
1936
Pan Twardowski (współscen.)
reż. Henryk Szaro
-
1936
Róża (współscen.)
reż. Józef Lejtes
-
1936
Wierna rzeka
reż. Leonard Buczkowski
-
1937
Pani minister tańczy (współscen.)
reż. Juliusz Gardan
-
1937
Znachor
reż. Michał Waszyński
-
1938
1938 – Moi rodzice rozwodzą się (współscen.)
reż. Mieczysław Krawicz
-
1938
Druga młodość
reż. Michał Waszyński
-
1938
Gehenna
reż. Michał Waszyński
-
1938
Kobiety nad przepaścią
reż. Michał Waszyński, Emil Chaberski
-
1938
Ostatnia brygada
reż. Michał Waszyński
-
1938
Profesor Wilczur
reż. Michał Waszyński
-
1939
Kłamstwo Krystyny (współscen.)
reż. Henryk Szaro
-
1939
U kresu drogi
reż. Michał Waszyński