Juliusz Machulski
Reżyser filmowy, teatralny i telewizyjny, scenarzysta, aktor, producent, literat. Urodził się 10 marca 1955 roku w Olsztynie. W latach 1973-1974 studiował filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim. Absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (1978; dyplom w 1980). W latach 1984-1985 studiował na kalifornijskiej uczelni Cal-Arts.
Zanim zadebiutował pełnometrażowym filmem fabularnym Vabank (1981), zrealizował krótki dokument Zrób to sam (1978) oraz średniometrażową fabułę telewizyjną z cyklu „Sytuacje rodzinne” – Bezpośrednie połączenie (1979). Vabank przyniósł mu popularność, uznanie krytyki i szczodrość festiwalowych jurorów (nagrody w Koszalinie, Gdańsku, Karlowych Warach, Manili, Cattolicy, Vevey, Marsylii). Osadzona w latach trzydziestych pełna suspensu i nieoczekiwanych zwrotów akcji komedia kryminalna o legendarnym kasiarzu i nieprzepadającym za nim właścicielu podejrzanego banku imponowała perfekcyjną realizacją, trafną obsadą, a nade wszystko – finezyjnym scenariuszem. Podobnie jak jej sequel – Vabank II, czyli riposta (1984). Te dwa filmy przedzielił Machulski efektowną Seksmisją (1983; nagrody w Gdańsku, Łagowie, Syrenka Warszawska, Złota Kaczka), utrzymaną w poetyce science fiction, zabawną opowiastką o dwóch mężczyznach poddanych hibernacji, którzy obudzili się z niej po półwieczu, gdy na Ziemi w wyniku nuklearnego kataklizmu męski gatunek został całkowicie wyniszczony. W kolejnych filmach konsekwentnie doskonalił charakter filmowego pisma: Kingsajz (1987; nagrody w Gdyni, Brukseli, Avoriaz, Złota Kaczka) to baśniowa komedia rozgrywająca się w Szuflandii, w której mieszkają krasnoludki marzące o przeniesieniu się za pomocą tytułowego preparatu do krainy osobników o normalnym wzroście, Déjà vu (1989) – błyskotliwa, pełna humoru oraz zabawnych filmowych cytatów i odnośników historia amerykańsko-rosyjskich porachunków gangsterskich na terenie budującej komunizm sowieckiej Rosji.
W tonacji bardziej serio utrzymany jest V.I.P. (1991), pełen sensacji, ale i obserwacji obyczajowych, a przede wszystkim Szwadron (1992; nagrody w Gdyni), w którym reżyser spogląda na powstanie styczniowe oczyma tłumiących je żołnierzy tytułowego oddziału, czy rozgrywający się współcześnie serial telewizyjny – Matki, żony i kochanki (1995-1995).
Filmem Girl Guide (1995; Złote Lwy w Gdyni), „kolażem rockendrollowo-szpiegowsko-góralskim”, zrealizowanym – jak sam wyznaje – metodą grunge'owego graffiti, gdzie pozornie nic do siebie nie pasuje, a jednak składa się na koherentną całość, powrócił do komediowego entourage’u, który udanie kontynuuje w filmach kolejnych, utrzymanych najczęściej w formule komedii sensacyjno-kryminalnych, bogato czerpiących z historii X Muzy: Kiler (1997; nagroda w Gdyni, Brylantowy Bilet, Złota Kaczka), Kiler-ów 2-óch (1999), Pieniądze to nie wszystko (2001), Vinci (2004; nagroda w Gdyni, 2 Orły). Interesująco prezentuje się również Kołysanka (2010; nagroda w Odessie), jego pastiszowe spojrzenie na filmowy horror.
Juliusz Machulski jest także uzdolnionym aktorem, wystarczy wymienić jego role w Personelu (1975) Krzysztofa Kieślowskiego czy Lekcji martwego języka (1979) Janusza Majewskiego, a także świetnym literatem, czego dowodem nie tylko scenariusze jego filmów, ale i błyskotliwie napisana, z humorem ale i życiową refleksją, autobiograficzna książka Hitman (2012). Jest również uznanym producentem, założycielem i kierownikiem artystycznym Studia Filmowego „Zebra”. W latach 1989-1991 był członkiem Komitetu Kinematografii, w latach 2003-2008 – prezesem Polskiej Akademii Filmowej, a w latach 2005-2008 oraz od roku 2011 – członkiem Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1979
Bezpośrednie połączenie (tv)
-
1981
Vabank
-
1983
Seksmisja
-
1984
Vabank II, czyli riposta
-
1987
Kingsajz
-
1989
Déjà vu
-
1991
V.I.P.
-
1992
Szwadron
-
1995
Girl Guide
-
1995
Matki, żony i kochanki (seria I serialu tv)
-
1997
Kiler
-
1998
Matki, żony i kochanki (seria II serialu tv)
-
1999
Kiler-ów 2-óch
-
2001
Pieniądze to nie wszystko
-
2002
Superprodukcja
-
2004
Vinci
-
2005
Sushi [w:] Solidarność, Solidarność…
-
2008
Ile waży koń trojański?
-
2010
Kołysanka
-
2013
AmbaSSada
Artykuły
-
„Uśmiechniesz się tylko raz – gdy otworzysz kasę” z Juliuszem Machulskim z okazji trzydziestolecia premiery „Vabanku” rozmawia Piotr Śmiałowski
Piotr Śmiałowski
„Kino” 2012, nr 3, s.10-15
-
Polskie kino jako przejaw kinofilii
Piotr Kletowski
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 2/2017