Michał Komar
Pisarz, scenarzysta, dramaturg, krytyk, publicysta, wydawca, doktor nauk humanistycznych. Laureat nagrody za scenariusz Zaległego urlopu Janusza Zaorskiego na Festiwalu Polskiej Twórczości Telewizyjnej w Olsztynie (1979) oraz nagrody za adaptację teatralną Lorda Jima Josepha Conrada w reżyserii Laco Adamika na Krajowym Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru TV w Sopocie (2003).
Urodził się 28 sierpnia 1946 roku w Warszawie. Jest absolwentem Wydziału Ekonomiki Produkcji Szkoły Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie (1969). Publikował na łamach „Szpilek”, „Miesięcznika Literackiego”, „Współczesności”, „Dialogu”, „Tygodnika Powszechnego”. Współpracownik Polskiego Radia i Teatru TVP. Autor sztuk teatralnych (m.in. Rozmowy na dworcu, I Bogu dzięki), książek (m.in. Piekło Conrada, 1978; Prośba o dobrą śmierć, 1993; Bestiariusz codzienny, 2003; Wtajemniczenia, 2009) oraz kilku wywiadów rzek, m.in. z Władysławem Bartoszewskim, Stefanem Mellerem, Krzysztofem Kozłowskim.
W latach 1979-1983 Komar był kierownikiem literackim Zespołu Filmowego „Silesia”. Rok wcześniej zadebiutował scenariuszem pełnometrażowego filmu fabularnego Szpital Przemienienia, który napisał wspólnie z jego reżyserem Edwardem Żebrowskim. Ten oparty na wczesnej powieści Stanisława Lema obraz zyskał pochlebne opinie krytyki, a jurorzy festiwali w Brukseli, Locarno, Warnie i Gdańsku uhonorowali go prestiżowymi nagrodami. Rok 1939, początek okupacji niemieckiej. Do szpitala psychiatrycznego przybywa młody lekarz. To jego pierwsza praca. Obserwacja szpitalnej rzeczywistości służy tu do analizy różnych postaw lekarzy wobec chorych. Nagle codzienne życie szpitala brutalnie zakłóca wtargnięcie niemieckich żołnierzy.
Nieco niedoceniony okazał się następny film zrealizowany na podstawie scenariusza Komara (i Andrzeja Kotkowskiego, jego reżysera) – Olimpiada 40 (1980). Była to niezwykle interesująca opowieść o mało znanym epizodzie z czasów drugiej wojny światowej. W obozie jenieckim Freudental XX C, w którym przebywali pojmani żołnierze polscy, angielscy, francuscy, belgijscy i norwescy, udało się przeprowadzić wbrew woli Niemców konspiracyjną olimpiadę sportową.
Komar jest także scenarzystą Osobistego pamiętnika grzesznika przez niego samego spisanego (1985), ekranizacji powieści amerykańskiego pisarza XIX-wiecznego Jamesa Hogga Wyznania usprawiedliwionego grzesznika przez niego samego spisane, oraz filmowej adaptacji (razem z Maciejem Dutkiewiczem) powieści Zbigniewa Domino Syberiada polska (2013), którą na ekran przeniósł Janusz Zaorski. Ma na swym koncie również scenariusze dwóch komedii Janusza Rzeszewskiego – Lata dwudzieste… lata trzydzieste… (1983) i Misja specjalna (1987), które napisał z Ryszardem Markiem Grońskim. W duecie z tym autorem (pod pseudonimem M.M. Gromar) stworzył powieść Kim jest ten człowiek, którą zekranizowali w 1984 roku – według scenariusza tego autorskiego tandemu – Ewa i Czesław Petelscy. Michał Komar jest także autorem scenariuszy dwóch seriali – Misja (1980) Pawła Komorowskiego i Defekt (2003-2005) Macieja Dutkiewicza oraz kilku filmów telewizyjnych.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1978
Szpital Przemienienia
reż. Edward Żebrowski
-
1980
Olimpiada 40 (współscen.)
reż. Andrzej Kotkowski
-
1983
Lata dwudzieste… lata trzydzieste... (współscen.)
reż. Janusz Rzeszewski
-
1984
Kim jest ten człowiek (współscen.)
reż. Czesław Petelski, Ewa Petelska
-
1985
Osobisty pamiętnik grzesznika przez niego samego spisany
reż. Wojciech Jerzy Has
-
1987
Misja specjalna (współscen.)
reż. Janusz Rzeszewski
-
2013
Syberiada polska (współscen.)
reż. Janusz Zaorski