Zespół Filmowy „Pryzmat”

?>

Zaledwie 6-letnia historia „Pryzmatu” należy do najbardziej dramatycznych epizodów w historii polskiej produkcji filmowej. Zespół Filmowy „Pryzmat” został założony w 1972 roku. Szefem artystycznym Studia został Aleksander Ścibor-Rylski, kierownikiem literackim – Tadeusz Konwicki, a szefami produkcji Ryszard Chutkowski i Tadeusz Karwański. Ten znakomity zespół zdołał doprowadzić w tak krótkim czasie do realizacji około 30 filmów kinowych, licznych filmów telewizyjnych i seriali. Został rozwiązany w 1978 roku pod pretekstem zaniedbań finansowych i niegospodarności przy realizacji filmu Andrzeja Żuławskiego Na srebrnym globie.

Jak pisze profesor Edward Zajiček, nowy szef kinematografii, były wiceprzewodniczący Komitetu ds. Radia i Telewizji Janusz Wilhelmi szukał pretekstu, aby zamanifestować nieprzychylnemu mu środowisku filmowemu swoją siłę i bezwzględne metody działania. Po niedotrzymaniu terminów produkcji filmu (bardzo trudnego w realizacji pod każdym względem) Wilhelmi podjął bezprecedensową decyzję o przerwaniu produkcji, zniszczeniu dekoracji, kostiumów, rekwizytów. A że jednocześnie kończyła się kadencja „Pryzmatowi”, Zespół nie mógł już wznowić działalności. Film, w wersji okaleczonej, został zakończony dopiero w 1987 roku, ale zarówno dla ekipy, jak i dla kierownictwa Zespołu oraz dla samego Żuławskiego historia ta pozostała wyjątkowo trudnym przeżyciem zawodowym.

Przez kilka lat działalności „Pryzmat” zdołał wyprodukować wiele filmów, które z kilku powodów przeszły do historii polskiej kinematografii. Są to m.in. słynne „półkowniki”, wiele lat czekające na premierę: Zasieki Andrzeja Piotrowskiego, pierwszy kinowy film Janusza Kondratiuka Głowy pełne gwiazd oraz Indeks, dyplom Janusza Kijowskiego (dokończony ostatecznie w Zespole „X”).  W „Pryzmacie” powstał także Awans Janusza Zaorskiego, a także kunsztowna adaptacja  Mazepy  w reżyserii Gustawa Holoubka, DulscyGranica Jana Rybkowskiego, kryminał Stanisława Lenartowicza To ja zabiłem, Doktor Judym Włodzimierza Haupego, Sam na sam Andrzeja Kostenki czy międzynarodowa koprodukcja Haakona Sandoya Dagny.

W historii polskiej kinematografii „Pryzmat” zapisał się serią doskonałych komedii, które do dzisiaj należą do ulubionych tytułów polskiej widowni. Są to m.in. film telewizyjne Dziewczyny do wzięcia Janusza Kondratiuka i Wniebowzięci jego brata Andrzeja oraz przeboje kinowe: Poszukiwany, poszukiwana, Nie ma róży bez ognia i Brunet wieczorową porą  Stanisława Barei czy efektowny musical Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy Janusza Rzeszewskiego i Mieczysława Jahody.

W filmografii „Pryzmatu” należy także wyróżnić udane filmy przeznaczone dla młodego widza, w tym: Jezioro osobliwości, Con amore  i serial Karino Jana Batorego, a także serial Dziewczyna i chłopak Stanisława Lotha. W „Pryzmacie” powstała telewizyjna Lalka Ryszarda Bera, jeden z ulubionych polskich seriali. Do szczególnych osiągnięć należy zaliczyć serię udanych filmów telewizyjnych, jak wspomniane wyżej średnie metraże braci Kondratiuków czy popularny do dzisiaj Niespotykanie spokojny człowiek Barei.

Anna Wróblewska



Filmografia (wybór)

  • 1972 Dziewczyny do wzięcia
    reż. Janusz Kondratiuk

  • 1972 Poszukiwany, poszukiwana
    reż. Stanisław Bareja

  • 1973 Wniebowzięci
    reż. Andrzej Kondratiuk

  • 1973 Zasieki
    reż. Andrzej Jerzy Piotrowski

  • 1974 Awans
    reż. Janusz Zaorski

  • 1974 Głowy pełne gwiazd
    reż. Janusz Kondratiuk

  • 1974 Nie ma róży bez ognia
    reż. Stanisław Bareja

  • 1976 Brunet wieczorową porą
    reż. Stanisław Bareja

  • 1977 Granica
    reż. Jan Rybkowski

  • 1977 Indeks
    reż. Janusz Kijowski

  • 1977 Lalka (serial tv)
    reż. Ryszard Ber

  • 1978 Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?
    reż. Stanisław Bareja

  • 1978 Hallo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy
    reż. Janusz Rzeszewski, Mieczysław Jahoda

  • 1987 Na srebrnym globie
    reż. Andrzej Żuławski

Bibliografia