Zespół Filmowy „Rytm”
„Rytm” był jednym z Zespołów Filmowych pierwszej generacji. Założony w 1955 roku, kierowany był przez 13 lat przez Jana Rybkowskiego. Kierownikami literackimi „Rytmu” byli kolejno: Aleksander Ścibor-Rylski (1955-1965) i Jan Gerhard (1965-1968), a szefem produkcji Zygmunt Szyndler.
W momencie powstania Zespołów Rybkowski był jednym z dwóch, obok Jerzego Kawalerowicza, kierowników artystycznych debiutujących w roli reżyserów już po II wojnie światowej. Zespół Filmowy „Rytm” przez 13 lat swojego istnienia wyrobił sobie wyrazisty profil programowy – już sama nazwa sugerowała ukierunkowanie na kino popularne, gatunkowe, dla szerokiej publiczności. Tak się zresztą stało, gdyż komedie, musicale i kryminały z „Rytmu” należą dzisiaj do najbardziej popularnej klasyki polskiego kina lat 50. i 60.
Sam kierownik artystyczny „Rytmu”, Jan Rybkowski, zrobił w swoim Zespole takie filmy, jak m.in. Nikodem Dyzma, Ostatni strzał, Spotkanie w Bajce, Kiedy miłość była zbrodnią, a także dwa dramaty wojenne – Dziś w nocy umrze miasto oraz Wniebowstąpienie. Jego najbardziej znanymi filmami z okresu „Rytmu” był komediowy cykl z Tadeuszem Fijewskim: Kapelusz Pana Anatola, Inspekcja pana Anatola i Pan Anatol szuka miliona.
W „Rytmie” powstały tak znane komedie, jak Mąż swojej żony, Żona dla Australijczyka, Przygoda z piosenką Stanisława Barei oraz Paryż – Warszawa bez wizy i Rzeczpospolita babska Hieronima Przybyła, kryminał Morderca zostawia ślad Aleksandra Ścibora-Rylskiego, znane filmy dla dzieci, takie jak Marysia i krasnoludki Jerzego Szeskiego i Konrada Paradowskiego czy Wyspa złoczyńców Stanisława Jędryki (który wcześniej w Zespole zrealizował swój ambitny debiut Dom bez okien).
Z drugiej zaś strony w „Rytmie” powstało wiele ważnych tytułów. Są to przede wszystkim filmy Stanisława Lenartowicza (Zimowy zmierzch, Pigułki dla Aurelii) oraz Stanisława Różewicza (Trzy kobiety, Wolne miasto i Świadectwo urodzenia). Różewicz, zanim związał się z powstałym pod koniec lat 60. „Torem”, w „Rytmie” zrobił takie filmy, jak Miejsce na ziemi, Głos z tamtego świata, Echo, Piekło i niebo, a w końcu swój najbardziej znany film, czyli Westerplatte. Ponadto powstały tu takie tytuły, jak m.in. Szkice węglem Antoniego Bohdziewicza, Powrót na ziemię Stanisława Jędryki, Wilcze echa Aleksandra Ścibora-Rylskiego, a także superprodukcja Popioły Andrzeja Wajdy.
W Zespole Rybkowskiego zrealizowano pierwszy polski serial dla Telewizji Polskiej – Barbara i Jan Hieronima Przybyła i Jerzego Ziarnika, a następnie słynny serial Kapitan Sowa na tropie Stanisława Barei i serię ambitnych filmów telewizyjnych.
„Rytm” podzielił losy innych Zespołów Filmowych pierwszej generacji i został zlikwidowany 30 kwietnia 1968 roku w rezultacie tzw. wydarzeń marcowych.
Anna Wróblewska
Filmografia (wybór)
-
1956
Szkice węglem
reż. Antoni Bohdziewicz
-
1956
Trzy kobiety
reż. Stanisław Różewicz
-
1956
Zimowy zmierzch
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1958
Pigułki dla Aurelii
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1958
Wolne miasto
reż. Stanisław Różewicz
-
1960
Marysia i krasnoludki
reż. Jerzy Szeski, Konrad Paradowski
-
1960
Mąż swojej żony
reż. Stanisław Bareja
-
1961
Dziś w nocy umrze miasto
reż. Jan Rybkowski
-
1961
Nafta
reż. Stanisław Lenartowicz
-
1961
Świadectwo urodzenia
reż. Stanisław Różewicz
-
1962
Spotkanie w bajce
reż. Jan Rybkowski
-
1963
Ich dzień powszedni
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1963
Żona dla Australijczyka
reż. Stanisław Bareja
-
1965
Popioły
reż. Andrzej Wajda
-
1966
Małżeństwo z rozsądku
reż. Stanisław Bareja
-
1966
Małżeństwo z rozsądku
reż. Stanisław Bareja
-
1967
Morderca zostawia ślad
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1967
Westerplatte
reż. Stanisław Różewicz
-
1968
Przygoda z piosenką
reż. Stanisław Bareja
-
1968
Wilcze echa
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1969
Rzeczpospolita babska
reż. Hieronim Przybył
-
Fragment filmu ZIMOWY ZMIERZCH
-
Fragment filmu NOCE I DNIE
-
Fragment filmu AKTORZY PROWINCJONALNI