„Start” należał do pierwszej generacji Zespołów Filmowych, założonych w 1955 roku. Od samego początku, aż do rozwiązania wraz z innymi Zespołami w 1968 roku, „Start” kierowany był przez Wandę Jakubowską. Kierownikami literackimi Zespołu byli Jerzy Putrament i Andrzej Wasilewski, a szefami produkcji Mieczysław Wajnberger (1955-1961), Aleksander Hochberg (1961-1967) i Wacław Choński (1968).
Nazwa Zespołu była symboliczna – reżyserka należała do przedwojennego pokolenia twórców, które zakładało Stowarzyszenie Miłośników Filmu Artystycznego START, upominające się o możliwości rozwoju filmu artystycznego, autorskiego. Wanda Jakubowską, gorąca orędowniczka idei Zespołów Filmowych, postulująca powołanie ich w duchu spółdzielczości i samorządności twórców, była jedną z osób, które w największym stopniu przyczyniły się do urzeczywistnienia tego pomysłu. Zespół swój nazwała więc w nawiązaniu do idei, która łączyła pionierów powojennej polskiej kinematografii.
W Zespole „Start” powstały takie filmy Wandy Jakubowskiej, jak Pożegnanie z diabłem, Historia współczesna, Koniec naszego świata, Gorąca linia. Wśród najbardziej znanych filmów „Startu” znajdują się przede wszystkim filmy klasyka polskiego kina gatunkowego Tadeusza Chmielewskiego: Walet pikowy, Dwaj panowie „N”, Pieczone gołąbki. W Zespole powstały również takie tytuły, jak m.in. Tysiąc talarów Stanisława Wohla, Święta wojna i Bokser Juliana Dziedziny, Żywot Mateusza Witolda Leszczyńskiego.
Zespół „Start” zapisał się szczególnie w historii polskiego filmu dla dzieci i młodzieży. Tytuły z tego nurtu dominują w jego dorobku. Sama Jakubowska zrealizowała w Zespole słynną, formalną adaptację Króla Maciusia I, uchodzącą dzisiaj za klasykę gatunku. Wadim Berestowski w 1956 roku wyreżyserował jeden z pierwszych powojennych filmów dla młodego widza – Tajemnicę dzikiego szybu. Także w „Starcie” powstały znane filmy mistrzyni gatunku Marii Kaniewskiej: Awantura o Basię, Szatan z 7-ej klasy, Panienka z okienka i Bicz boży. „Wychowanka” Marii Kaniewskiej, Anna Sokołowska, w ślad za swoją mistrzynią także rozpoczęła realizację filmów dla młodzieży: zadebiutowała udaną adaptacją powieści Jerzego Broszkiewicza Wielka, większa, największa, by następnie zrealizować w „Starcie” Beatę oraz film Julia, Anna, Genowefa... U schyłku dziejów Zespołu powstał w nim debiut fabularny Zbigniewa Chmielewskiego, również przeznaczony dla młodego widza: Tabliczka marzenia.
Anna Wróblewska
Filmografia (wybór)
1956Pożegnanie z diabłem reż. Wanda Jakubowska
1957Król Maciuś I reż. Wanda Jakubowska
1958Dwoje z wielkiej rzeki reż. Konrad Nałęcki
1959Awantura o Basię reż. Maria Kaniewska
1959Tysiąc talarów reż. Stanisław Wohl
1960Historia współczesna reż. Wanda Jakubowska
1960Szatan z 7-ej klasy reż. Maria Kaniewska
1960Walet pikowy reż. Tadeusz Chmielewski
1961Dwaj panowie
1963Gdzie jest generał... reż. Tadeusz Chmielewski
Informujemy, że w ramach serwisu internetowego Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny www.akademiapolskiegofilmu.pl bez zmian ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie tych plików. Jednocześnie informujemy, że mogą Państwo w dowolnym momencie zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Szczegółowe informacje znajdują się w zakładce Zastrzeżenia prawne