Zespół Filmowy „Start”
„Start” należał do pierwszej generacji Zespołów Filmowych, założonych w 1955 roku. Od samego początku, aż do rozwiązania wraz z innymi Zespołami w 1968 roku, „Start” kierowany był przez Wandę Jakubowską. Kierownikami literackimi Zespołu byli Jerzy Putrament i Andrzej Wasilewski, a szefami produkcji Mieczysław Wajnberger (1955-1961), Aleksander Hochberg (1961-1967) i Wacław Choński (1968).
Nazwa Zespołu była symboliczna – reżyserka należała do przedwojennego pokolenia twórców, które zakładało Stowarzyszenie Miłośników Filmu Artystycznego START, upominające się o możliwości rozwoju filmu artystycznego, autorskiego. Wanda Jakubowską, gorąca orędowniczka idei Zespołów Filmowych, postulująca powołanie ich w duchu spółdzielczości i samorządności twórców, była jedną z osób, które w największym stopniu przyczyniły się do urzeczywistnienia tego pomysłu. Zespół swój nazwała więc w nawiązaniu do idei, która łączyła pionierów powojennej polskiej kinematografii.
W Zespole „Start” powstały takie filmy Wandy Jakubowskiej, jak Pożegnanie z diabłem, Historia współczesna, Koniec naszego świata, Gorąca linia. Wśród najbardziej znanych filmów „Startu” znajdują się przede wszystkim filmy klasyka polskiego kina gatunkowego Tadeusza Chmielewskiego: Walet pikowy, Dwaj panowie „N”, Pieczone gołąbki. W Zespole powstały również takie tytuły, jak m.in. Tysiąc talarów Stanisława Wohla, Święta wojna i Bokser Juliana Dziedziny, Żywot Mateusza Witolda Leszczyńskiego.
Zespół „Start” zapisał się szczególnie w historii polskiego filmu dla dzieci i młodzieży. Tytuły z tego nurtu dominują w jego dorobku. Sama Jakubowska zrealizowała w Zespole słynną, formalną adaptację Króla Maciusia I, uchodzącą dzisiaj za klasykę gatunku. Wadim Berestowski w 1956 roku wyreżyserował jeden z pierwszych powojennych filmów dla młodego widza – Tajemnicę dzikiego szybu. Także w „Starcie” powstały znane filmy mistrzyni gatunku Marii Kaniewskiej: Awantura o Basię, Szatan z 7-ej klasy, Panienka z okienka i Bicz boży. „Wychowanka” Marii Kaniewskiej, Anna Sokołowska, w ślad za swoją mistrzynią także rozpoczęła realizację filmów dla młodzieży: zadebiutowała udaną adaptacją powieści Jerzego Broszkiewicza Wielka, większa, największa, by następnie zrealizować w „Starcie” Beatę oraz film Julia, Anna, Genowefa... U schyłku dziejów Zespołu powstał w nim debiut fabularny Zbigniewa Chmielewskiego, również przeznaczony dla młodego widza: Tabliczka marzenia.
Anna Wróblewska
Filmografia (wybór)
-
1956
Pożegnanie z diabłem
reż. Wanda Jakubowska
-
1957
Król Maciuś I
reż. Wanda Jakubowska
-
1958
Dwoje z wielkiej rzeki
reż. Konrad Nałęcki
-
1959
Awantura o Basię
reż. Maria Kaniewska
-
1959
Tysiąc talarów
reż. Stanisław Wohl
-
1960
Historia współczesna
reż. Wanda Jakubowska
-
1960
Szatan z 7-ej klasy
reż. Maria Kaniewska
-
1960
Walet pikowy
reż. Tadeusz Chmielewski
-
1961
Dwaj panowie
-
1963
Gdzie jest generał...
reż. Tadeusz Chmielewski
-
1964
Beata
reż. Anna Sokołowska
-
1964
Koniec naszego świata
reż. Wanda Jakubowska
-
1965
Gorąca linia
reż. Wanda Jakubowska
-
1965
Święta wojna
reż. Julian Dziedzina
-
1966
Bokser
reż. Julian Dziedzina
-
1966
Pieczone gołąbki
reż. Tadeusz Chmielewski
-
1967
Żywot Mateusza
reż. Witold Leszczyński
-
Fragment filmu ŻYWOT MATEUSZA
-
Fragment filmu NOCE I DNIE