Żywot Mateusza  [1967]

Żywot Mateusza

rok produkcji:

1967

czas trwania:

76 min

Reżyseria:

Witold Leszczyński

Scenariusz:

Witold Leszczyński, Wojciech Solarz

Zdjęcia:

Andrzej Kostenko

Obsada:

Franciszek Pieczka [Matis], Anna Milewska [Olga], Wirgiliusz Gryń [Jan], Aleksander Fogiel [Gospodarz], Hanna Skarżanka [Gospodyni], Małgorzata Braunek [Anna], Maria Janiec [Ewa], Elżbieta Nowacka [dziewczyna], Kazimierz Borowiec [chłopak], Aleksander Iwaniec [myśliwy]

Montaż:

Zenon Piórecki

Muzyka:

Arcangelo Corelli

Produkcja:

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna i Filmowa, Zespół Filmowy „Start”

Producent:

16 II 1968

Kierownictwo produkcji :

Tadeusz Baljon

Nagrody:

  • Polne Kwiaty 1969
  • Polne Kwiaty dla Franciszka Pieczki 1969
  • MFF dla Młodzieży Cannes 1969: Grand Prix
  • Nagroda im. Andrzeja Munka dla Witolda Leszczyńskiego 1968
  • MFF Chicago (USA) 1969: Srebrny Hugo dla Franciszka Pieczki
  • MFF Valladolid (Hiszpania) 1969: I nagroda
  • MFF Kolombo (Sri Lanka) 1969: I nagroda, nagroda Stowarzyszenia Dziennikarzy Cejlonu
  • MFF Adelaide-Auckland (Australia, Nowa Zelandia) 1970: I nagroda
  • Złota Kaczka 1968

O filmie

Mateusz z siostrą Olgą mieszka samotnie nad brzegiem jeziora. Czterdziestoletni mężczyzna o duszy dziecka, uważany przez sąsiadów za nienormalnego, wymaga opieki kobiety – nie potrafi ani zaadaptować się w środowisku, ani pracować. Ale ta „nienormalność” jest znakiem jego czystej, romantycznej natury i źródłem naiwnego, wzruszającego buntu. Jedynym jego partnerem jest przyroda,
z nią potrafi nawiązać duchowy kontakt. Dramat Mateusza powodują „obcy” – młody drwal Jan zabiera mu siostrę, wcześniej myśliwy zabija „wielkiego ptaka”, a piorun niszczy jego ulubione drzewo. Osamotnienie, świadomość życiowej bezradności popychają Mateusza do samobójstwa, które popełnia, wypływając dziurawą łodzią na środek jeziora.

Debiut Witolda Leszczyńskiego to dzieło o bardzo konsekwentnej koncepcji świata filmowego, będącego wizualnym obrazem duszy i wrażliwości bohatera. Znakomitą kreację Franciszka Pieczki uzupełniła kontemplacyjna fotografia i muzyka.



Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • W dalszym ciągu, po latach, ten film nie przestaje poruszać, zadziwiać
    i niepokoić (…). Żywot Mateusza jest filmem pogańskim. I to nie tylko
    w pierwotnym (…) ale w innym, znacznie głębszym...

  • Czy film Witolda Leszczyńskiego trzeba traktować jako jakieś signum, czy ma z tego wyniknąć jakiś nowy styl, temat, motyw kinematografii polskiej? Czy też jest to fenomen bez następstw? Nie wiem, przyszłość pokaże. Wiem...

    Rozwiń

Bibliografia