Żywot Mateusza [1967]
rok produkcji:
- 1967
czas trwania:
- 76 min
Reżyseria:
- Witold Leszczyński
Scenariusz:
- Witold Leszczyński, Wojciech Solarz
Zdjęcia:
- Andrzej Kostenko
Obsada:
- Franciszek Pieczka [Matis], Anna Milewska [Olga], Wirgiliusz Gryń [Jan], Aleksander Fogiel [Gospodarz], Hanna Skarżanka [Gospodyni], Małgorzata Braunek [Anna], Maria Janiec [Ewa], Elżbieta Nowacka [dziewczyna], Kazimierz Borowiec [chłopak], Aleksander Iwaniec [myśliwy]
Montaż:
- Zenon Piórecki
Muzyka:
- Arcangelo Corelli
Produkcja:
- Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna i Filmowa, Zespół Filmowy „Start”
Producent:
- 16 II 1968
Kierownictwo produkcji :
- Tadeusz Baljon
Nagrody:
-
- Polne Kwiaty 1969
- Polne Kwiaty dla Franciszka Pieczki 1969
- MFF dla Młodzieży Cannes 1969: Grand Prix
- Nagroda im. Andrzeja Munka dla Witolda Leszczyńskiego 1968
- MFF Chicago (USA) 1969: Srebrny Hugo dla Franciszka Pieczki
- MFF Valladolid (Hiszpania) 1969: I nagroda
- MFF Kolombo (Sri Lanka) 1969: I nagroda, nagroda Stowarzyszenia Dziennikarzy Cejlonu
- MFF Adelaide-Auckland (Australia, Nowa Zelandia) 1970: I nagroda
- Złota Kaczka 1968
O filmie
Mateusz z siostrą Olgą mieszka samotnie nad brzegiem jeziora. Czterdziestoletni mężczyzna o duszy dziecka, uważany przez sąsiadów za nienormalnego, wymaga opieki kobiety – nie potrafi ani zaadaptować się w środowisku, ani pracować. Ale ta „nienormalność” jest znakiem jego czystej, romantycznej natury i źródłem naiwnego, wzruszającego buntu. Jedynym jego partnerem jest przyroda,
z nią potrafi nawiązać duchowy kontakt. Dramat Mateusza powodują „obcy” – młody drwal Jan zabiera mu siostrę, wcześniej myśliwy zabija „wielkiego ptaka”, a piorun niszczy jego ulubione drzewo. Osamotnienie, świadomość życiowej bezradności popychają Mateusza do samobójstwa, które popełnia, wypływając dziurawą łodzią na środek jeziora.
Debiut Witolda Leszczyńskiego to dzieło o bardzo konsekwentnej koncepcji świata filmowego, będącego wizualnym obrazem duszy i wrażliwości bohatera. Znakomitą kreację Franciszka Pieczki uzupełniła kontemplacyjna fotografia i muzyka.
Jan Słodowski, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
-
„Ptaki” Tarjei Vesaasa i „Żywot Mateusza” Witolda Leszczyńskiego. Problematyka adaptacji filmowej
Magdalena Szczucka
„Kwartalnik Filmowy" 2002, nr 39-40
Cytaty
-
Czy film Witolda Leszczyńskiego trzeba traktować jako jakieś signum, czy ma z tego wyniknąć jakiś nowy styl, temat, motyw kinematografii polskiej? Czy też jest to fenomen bez następstw? Nie wiem, przyszłość pokaże. Wiem...
Rozwiń