Andrzej Trzaskowski
Gigant polskiego jazzu. Znakomity kompozytor, pianista, dyrygent oraz publicysta muzyczny. Jako pierwszy polski muzyk jazzowy koncertował w Stanach Zjednoczonych, w 1962 roku grał m.in. ze Stanem Getzem.
Urodził się 23 marca 1933 w Krakowie – zmarł 16 września 1998 w Warszawie. Absolwent muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim (1957). Jako pianista jazzowy zadebiutował w 1950 roku w legendarnej formacji Melomani. Sześć lat później został uznany – w ankiecie tygodnika „Przekrój” – najlepszym polskim pianistą. W 1958 roku założył zespół Jazz Believers, z którym debiutował na warszawskim festiwalu Jazz Jamboree (1958). Muzykę Trzaskowskiego, wykonywaną z tym zespołem, można usłyszeć w dokumencie Bogusława Rybczyńskiego Jazz Camping (1959). Grał z najwybitniejszymi polskimi jazzmanami, m.in. Włodzimierzem Nahornym, Zbigniewem Namysłowskim, Jackiem Ostaszewskim, Tomaszem Stańką, Michałem Urbaniakiem. Od 1974 roku prowadził Orkiestrę Polskiego Radia i Telewizji S-1.
Zajmował się również publicystyką i krytyką muzyczną. Współautor Leksykonu kompozytorów XX wieku , a także redaktor haseł jazzowych Encyklopedii Muzycznej PWM.
Jest kompozytorem utworów fortepianowych, kameralnych i orkiestrowych, także muzyki baletowej, teatralnej i filmowej. Z filmem związał się w 1959 roku, opracowując muzycznie – na motywach piosenki Artie Shaw Moon Ray – ścieżkę dźwiękową Pociągu Jerzego Kawalerowicza. Jako autor muzyki filmowej zadebiutował dwa lata później partyturą do Zuzanny i chłopców (1961) Stanisława Możdżeńskiego. Pojawił się w tym filmie osobiście jako muzyk jazzowy, podobnie jak w Niewinnych czarodziejach (1960) Andrzeja Wajdy oraz Był jazz (1981) Feliksa Falka, fabularnej opowieści zainspirowanej historią słynnych Melomanów, gdzie zagrał samego siebie.
Spośród filmów z kompozycjami Trzaskowskiego na szczególną uwagę zasługują: telewizyjny Rekord świata (1977) Filipa Bajona, a z produkcji kinowych – Walkower (1965) Jerzego Skolimowskiego, Lekarstwo na miłość (1965) Jana Batorego, Wezwanie (1971) Wojciecha Solarza, Dreszcze (1981) Wojciecha Marczewskiego oraz Gwiazda Piołun (1988) Henryka Kluby, gdzie muzyka momentami przejmuje funkcje narracyjne snutej opowieści.
Andrzej Trzaskowski to „inżynier muzyki, który wszystko musiał sprawdzić od początku do końca z matematyczną dokładnością” – powiedział o nim Jan Ptaszyn Wróblewski przy okazji nagrania płyty Moi pierwsi mistrzowie: Komeda, Kurylewicz, Trzaskowski.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1961
Zuzanna i chłopcy
reż. Stanisław Możdżeński
-
1963
Ich dzień powszedni (współautorstwo muzyki: Tadeusz Baird)
reż. Aleksander Ścibor-Rylski
-
1963
Rozwodów nie będzie (współautorstwo muzyki: Jerzy Matuszkiewicz)
reż. Jerzy Stefan Stawiński
-
1965
Lekarstwo na miłość
reż. Jan Batory
-
1965
Walkower
reż.
-
1965
Walkower
reż. Jerzy Skolimowski
-
1970
Album polski
reż. Jan Rybkowski
-
1971
Jeszcze słychać śpiew i rżenie koni…
reż. Mieczysław Waśkowski
-
1971
Wezwanie
reż. Wojciech Solarz
-
1976
Bezkresne łąki
reż. Wojciech Solarz
-
1981
Dreszcze
reż. Wojciech Marczewski
-
1988
Gwiazda Piołun
reż. Henryk Kluba