Anna Seniuk

Anna Seniuk, fot. Renata Pajchel, źródło: Muzeum Kinematografii w Łodzi?>

Anna Seniuk, fot. Renata Pajchel, źródło: Muzeum Kinematografii w Łodzi
http://www.kinomuzeum.pl/

Wśród kilkudziesięciu kreowanych przez nią ekranowych postaci są wiejskie dziewczyny (z których wypączkuje genialna Handzia Kaziukowa w Konopielce Witolda Leszczyńskiego), są straszne żony (jak w Niedzieli Barabasza Janusza Kondratiuka), są atrakcyjne kochanki (jak w Kardiogramie Romana Załuskiego). Role kostiumowe i współczesne. Uosobienie ciepłej kobiecości, nie przypadkiem często była obsadzana w filmach i serialach dla dzieci, w komediowych rolach matek, ciotek i teściowych. Dla wielu pozostanie Magdą z Czterdziestolatka,  serialu bijącego rekordy popularności w latach 70. Potrafi kilkoma pociągnięciami namalować pełną, bogatą postać, co udowodniła choćby w Pannach z Wilka Andrzeja Wajdy. Zupełnie inną twarz i skalę talentu dramatycznego pokazała w Bilecie powrotnym Ewy i Czesława Petelskich według scenariusza Jerzego Stefana Stawińskiego, w roli chłopki. Decyduje się ona na emigrację i małżeństwo z obcym, niekochanym człowiekiem, by poprawić los pozostawionego w kraju syna.

Magda Sendecka 

Cytaty

  • Zaczęła swoją karierę filmową od ról rozmaitych prostych dziewcząt, nieskomplikowanych młodych kobiet; tu pojawiała się jako kelnerka, tam jako służąca, ówdzie zapracowana prosta kobieta. Ciekawszą rolę otrzymała w Kardiogramie Romana Załuskiego: była w tym filmie żoną nauczyciela z małego miasteczka, a zarazem przyjaciółką lekarza. Prowadząc podwójne życie – traktowała je jako stan normalny, przeciwstawiając się w ten sposób obyczajowości środowiska. Odważna, samodzielna w swym sposobie postępowania, wydawała się raczej mieszkanką wielkiego miasta, w którym człowiek nie żyje na oczach wszystkich. Dodajmy, że  sceny erotyczne w zrealizowanym w 1971 roku Kardiogramie wywołały wówczas szok na widowni, a fotosy przedstawiające Seniuk w prasie filmowej stały się powodem ożywionych dyskusji. Można by więc sądzić, że prawdziwym powołaniem Anny Seniuk są role kobiet prowadzących nieskrępowane i bujne życie erotyczne. Otóż nie.

     

    Konrad Eberhardt, Album aktorów polskiego filmu i telewizji, Warszawa 1975 

Artykuły