Anna Seniuk

Anna Seniuk, fot. Renata Pajchel, źródło: Muzeum Kinematografii w Łodzi?>

Anna Seniuk, fot. Renata Pajchel, źródło: Muzeum Kinematografii w Łodzi
http://www.kinomuzeum.pl/

Wśród kilkudziesięciu kreowanych przez nią ekranowych postaci są wiejskie dziewczyny (z których wypączkuje genialna Handzia Kaziukowa w Konopielce Witolda Leszczyńskiego), są straszne żony (jak w Niedzieli Barabasza Janusza Kondratiuka), są atrakcyjne kochanki (jak w Kardiogramie Romana Załuskiego). Role kostiumowe i współczesne. Uosobienie ciepłej kobiecości, nie przypadkiem często była obsadzana w filmach i serialach dla dzieci, w komediowych rolach matek, ciotek i teściowych. Dla wielu pozostanie Magdą z Czterdziestolatka,  serialu bijącego rekordy popularności w latach 70. Potrafi kilkoma pociągnięciami namalować pełną, bogatą postać, co udowodniła choćby w Pannach z Wilka Andrzeja Wajdy. Zupełnie inną twarz i skalę talentu dramatycznego pokazała w Bilecie powrotnym Ewy i Czesława Petelskich według scenariusza Jerzego Stefana Stawińskiego, w roli chłopki. Decyduje się ona na emigrację i małżeństwo z obcym, niekochanym człowiekiem, by poprawić los pozostawionego w kraju syna.

Magda Sendecka 

Filmografia (wybór)

  • 1971 Kardiogram
    reż. Roman Załuski

  • 1971 Niedziela Barabasza
    reż. Janusz Kondratiuk

  • 1976 Motylem jestem, czyli romans 40-latka
    reż. Jerzy Gruza

  • 1978 Bilet powrotny
    reż. Ewa i Czesław Petelscy

  • 1979 Ojciec królowej
    reż. Wojciech Solarz

  • 1979 Panny z Wilka
    reż. Andrzej Wajda

  • 1980 Ćma
    reż. Tomasz Zygadło

  • 1981 Konopielka
    reż. Witold Leszczyński

  • 1993 Przypadek Pekosińskiego
    reż. Grzegorz Królikiewicz

Artykuły

Cytaty

  • Zaczęła swoją karierę filmową od ról rozmaitych prostych dziewcząt, nieskomplikowanych młodych kobiet; tu pojawiała się jako kelnerka, tam jako służąca, ówdzie zapracowana prosta kobieta. Ciekawszą rolę otrzymała w...

    Rozwiń