Franciszek Trzeciak
Zrealizował kilkanaście filmów dokumentalnych i fabularnych, zagrał w ponad stu filmach oraz serialach telewizyjnych. Jego nazwisko kojarzone jest – przede wszystkim – z twórczością Grzegorza Królikiewicza. To on odkrył Trzeciaka dla kina i w jego filmach aktor stworzył swe najlepsze kreacje.
Urodził się 1 października 1942 roku w Wieniawce k. Trembowli. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Filmowej w Łodzi (1965). Po ukończeniu studiów został aktorem łódzkiego Teatru Nowego (1965-1974), a następnie występował w teatrach stołecznych: Narodowym (1974-1975) oraz Polskim (1976-1978).
Po zagraniu kilkunastu epizodów oraz ról drugoplanowych Grzegorz Królikiewicz powierzył mu główną rolę w swym debiucie pełnometrażowym Na wylot (1972), przejmującej opowieści rekonstruującej zbrodnię popełnioną w latach trzydziestych przez zdesperowane trudami życia codziennego małżeństwo Maliszów. To film o okrutnej zbrodni, ale i o miłości. Przed sądem – podczas procesu – walczą o życie: on o jej, ona o jego. W Marię Malisz wcieliła się „naturszczyca” Anna Nieborowska, w Jana, jej męża – aktor Franciszek Trzeciak. Ta amatorsko-zawodowa para okazała się duetem wręcz idealnym. Film przyniósł Królikiewiczowi – Nagrodę Josefa von Sternberga (1973), Trzeciakowi – Nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego (1974) oraz laur za najlepszą pierwszoplanową rolę męską na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1973).
Niezwykle interesujące role zagrał Trzeciak w kolejnych filmach Królikiewicza: Franka, cwaniaka i oszusta, który marzy o innym życiu, ale nie może znaleźć swego w nim miejsca, w Wiecznych pretensjach (1974) oraz Michała Topornego, chłopskiego syna, który pnąc się po kolejnych szczeblach kariery, coraz bardziej odrywa się od swojego środowiska, w Tańczącym jastrzębiu (1977), ekranizacji znanej powieści Juliana Kawalca. W późniejszych filmach Królikiewicza – Przypadek Pekosińskiego (1993) i Drzewa (1995) – aktor był obsadzany w mniejszych rolach, ale ze wspólnego dorobku obu artystów należy wymienić jeszcze znakomite spektakle telewizyjne: Toporny (1974) i Faust (1976), w których Trzeciak stworzył ciekawe kreacje.
Spośród pozostałych dokonań aktorskich Trzeciaka na szczególną uwagę zasługuje niewielka, ale jakże ważna rola partyjnego dygnitarza Badeckiego w Człowieku z żelaza (1981) Andrzeja Wajdy. W ostatniej scenie filmu do zadowolonego ze zwycięstwa strajkujących robotników dziennikarza podjeżdża Badecki i – z ironicznym uśmieszkiem na twarzy – rzuca w jego kierunku pytanie: „Panie Winkler, co pan taki zmartwiony? Przecież to porozumienie nie jest ważne. Ot, kawałek papieru”. „Niestety, okazało się, że zakończenie Człowieka z żelaza było prorocze i nie czekaliśmy długo, bo 13 grudnia ’81 roku został wprowadzony stan wojenny przez generała Jaruzelskiego” – konstatuje Wajda.
W filmach przez siebie wyreżyserowanych aktor pojawia się w tle, z wyjątkiem Diabelskiego szczęścia (1985), w którym zagrał rolę główną – Franciszka Mazura, znanego aktora…
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1972
Na wylot
reż. Grzegorz Królikiewicz
-
1974
Kochajmy się
reż. Krzysztof Wojciechowski
-
1974
Wieczne pretensje
reż. Grzegorz Królikiewicz
-
1975
Hazardziści
reż. Mieczysław Waśkowski
-
1977
Tańczący jastrząb
reż. Grzegorz Królikiewicz
-
1981
Człowiek z żelaza
reż. Andrzej Wajda
-
1985
Diabelskie szczęście
reż. Franciszek Trzeciak
-
1993
Przypadek Pekosińskiego
reż. Grzegorz Królikiewicz
-
1995
Drzewa
reż. Grzegorz Królikiewicz
Artykuły
-
Poza kadrem. Rozmowa z Grzegorzem Królikiewiczem Stanisław Janicki
Stanisław Janicki
„Kino” 1973, nr 4