Przypadek Pekosińskiego  [1993]

Przypadek Pekosińskiego

rok produkcji:

1993

premiera:

19 XI 1993

czas trwania:

85 min

Reżyseria:

Grzegorz Królikiewicz

Scenariusz:

Grzegorz Królikiewicz

Zdjęcia:

Ryszard Lenczewski

Obsada:

Bronisław Pekosiński [w roli samego siebie], Maria Klejdysz [pani Bukowska], Anna Seniuk [koleżanka Danusia], Franciszek Trzeciak [sekretarz Jan Kos], Bronisław Pawlik [sędzia], Franciszek Pieczka [ksiądz Michalski], Krzysztof Chamiec [generał Bagno], Aleksander Fogiel [profesor], Witold Pyrkosz [sekretarz], Anna Milewska [siostra]

Montaż:

Halina Nawrocka, Teresa Miziołek

Muzyka:

Antonio Vivaldi

Scenografia:

Bogdan Sölle

Produkcja:

Studio Filmowe „N”

Kierownictwo produkcji :

Waldemar Król

Nagrody:

  • Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 1993: Grand Prix Złote Lwy (ex aequo z Kolejnością uczuć Radosława Piwowarskiego)
  • Lubuskie Lato Filmowe Łagów 1994: Srebrne Grono
  • MFF Karlowe Wary (Czechy) 1994: nagroda specjalna dla Grzegorza Kólikiewicza
  • Nagroda Entuzjastów Kina Samowar 1994 dla Grzegorza Królikiewicza

O filmie

Bohaterem filmu jest postać autentyczna, Bronisław Pekosiński z Zamościa, człowiek, który nie wie, kim jest, jak się naprawdę nazywa, gdzie i kiedy się urodził. Przerzucony przez nieznaną matkę poza druty hitlerowskiego obozu w Zwierzyńcu, doznał okaleczenia. Znajda otrzymał nazwisko od organizacji, która się nim zajęła: Polskiego Komitetu Opieki Społecznej (PeKOS). Trafił do domu dziecka, ukończył szkoły, pracował, został powiatowym mistrzem gry w szachy.

Z czasem rozpił się, podupadł na zdrowiu, wykoleił. Po wylewie krwi do mózgu stał się strzępem człowieka. Reżyser postanowił zrealizować wówczas film, który byłby nie tylko opowieścią o tragicznym, choć niezawinionym losie, ale także rodzajem psychodramy, próbą pomocy i rehabilitacji.

Historia życia Pekosińskiego urasta do rangi symbolu człowieczeństwa, zaświadcza o kruchości ludzkiej egzystencji, okrucieństwie i bezwzględności życia, nasuwa refleksję o daremności ludzkich wysiłków
w kształtowaniu losu.



Donata Zielińska, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996

Artykuły

Cytaty

  • Sędzia: Słuchaj, musisz mieć nazwisko. Dlatego nazwiemy cię Pekosiński. To nazwisko zwróci na ciebie uwagę, może dzięki niemu znajdziesz rodziców, a przynajmniej matkę. W twoim interesie leży, aby ojciec...

  • Pekosiński jest żywą metaforą. Jego status społeczny jest paradoksalny. Odgrywa podwójną rolę: sam „podnoszony”, zarazem podnosi i na swój sposób zbawia otaczającą go rzeczywistość. Królikiewiczowi obce jest...

    Rozwiń

Bibliografia