Helena Grossówna

Helena Grossówna, źródło: NAC?>

Helena Grossówna, źródło: NAC
http://www.nac.gov.pl/

Gwiazda komedii, farsy i wodewilu. Urodzona 26 listopada 1904 w Toruniu, zmarła w Warszawie 1 lipca 1994. Ukończyła toruńską szkołę baletową, a po dwóch sezonach w tutejszym Teatrze Miejskim wyjechała do Paryża, gdzie doskonaliła warsztat tancerki. Po tournée baletowym we Francji i Włoszech powróciła do Torunia, a stąd wyjechała do Bydgoszczy i Poznania. Sukcesy w teatrach poznańskich otworzyły jej drogę do warszawskiej kariery, a tu już szybko upomniał się o nią film. Pierwszy raz pojawiła się na ekranie w roli tancerki Lulu w Kochaj tylko mnie Marty Flantz (1935), a po kilku mniejszych zadaniach u Michała Waszyńskiego i Leona Trystana (m.in. u boku Adolfa Dymszy) dostała większą rolę Jadzi w adaptacji Strasznego dworu autorstwa Leonarda Buczkowskiego. Szybko zaczęła grać role pierwszoplanowe, jak w komedii pomyłek Dwa dni w raju Leona Trystana, zachwycając widownię i krytyków energią, temperamentem i autentyzmem. Chwalono jej stale rozwijany warsztat, który zaprezentowała również w bardziej dramatycznej roli w Królowej przedmieścia. Nic dziwnego, że znalazła się w składankowej Paradzie gwiazd Warszawy z 1937 roku, choć najlepsze filmy właśnie powstawały albo były jeszcze przed nią. W zrealizowanych w trzech ostatnich przedwojennych latach Piętro wyżejPaweł i GawełRobert i Bertrand pokazała pełnię swojego talentu, a słynną Zapomnianą melodię trudno byłoby sobie wyobrazić bez jej udziału.

Uczestniczka Powstania Warszawskiego, wywieziona do obozu Gross-Lubars a potem Oberlangen, wróciła do kraju w listopadzie 1946. Występowała w krakowskim teatrze 7 Kotów i w łódzkiej Osie a od 1948 do emerytury w 1962 – w warszawskiej Syrenie.  Na ekrany kinowe wróciła dopiero w latach 60. w kilku filmach Janusza Nasfetera. Była też matką bliźniaków, co ukradli księżyc, w filmie Jana Batorego.

Magda Sendecka

Filmografia (wybór)

  • 1935 Kochaj tylko mnie
    reż. Marta Flantz

  • 1936 Dodek na froncie
    reż. Michał Waszyński

  • 1936 Dwa dni w raju
    reż. Leon Trystan

  • 1936 Mały marynarz
    reż. Konrad Tom, Jan Nowina-Przybylski, Jan Łowicz

  • 1936 Straszny dwór
    reż. Leonard Buczkowski

  • 1937 Parada gwiazd Warszawy
    reż. Konrad Tom

  • 1937 Piętro wyżej
    reż. Leon Trystan

  • 1938 Florian
    reż. Leonard Buczkowski

  • 1938 Królowa przedmieścia
    reż. Eugeniusz Bodo

  • 1938 Paweł i Gaweł
    reż. Mieczysław Krawicz

  • 1938 Robert i Bertrand
    reż. Mieczysław Krawicz

  • 1938 Szczęśliwa trzynastka
    reż. Marian Czauski

  • 1938 Zapomniana melodia
    reż. Konrad Tom, Jan Fethke

  • 1939 Testament profesora Wilczura
    reż. Leonard Buczkowski

  • 1939 Włóczęgi
    reż. Michał Waszyński

  • 1962 Mój stary
    reż. Janusz Nasfeter

  • 1962 O dwóch takich, co ukradli Księżyc
    reż. Jan Batory

  • 1963 Zbrodniarz i panna
    reż. Janusz Nasfeter

  • 1967 To jest twój nowy syn
    reż. Jerzy Zarzycki

  • 1972 Na wylot
    reż. Grzegorz Królikiewicz

  • 1973 Sanatorium pod Klepsydrą
    reż. Wojciech Jerzy Has

Cytaty

  • Grossówna podbiła Warszawę nie tylko świeżością i wdziękiem – wkrótce już mówiono o niej „nasza Helcia” – ale także elegancją. W obowiązkowych sprawozdaniach z Balów...

  • (Po wojnie) równolegle z pracą w teatrze Syrena podróżowałam po Polsce z koncertami estradowymi. Środki lokomocji? Pociąg, ciężarówka, dorożka, a nawet wóz drabiniasty! Czułam się potrzebna...

    Rozwiń