Henryk Wars

Henryk Wars?>

Henryk Wars

Henryk Wars, a właściwie Warszawski (lub Warszowski), był najsłynniejszym polskim kompozytorem filmowym. Po wojnie zamieszkał w Stanach Zjednoczonych, gdzie współpracował z producentami hollywoodzkimi. Piosenki z jego muzyką śpiewali m.in. Doris Day i Bing Crosby.

Urodził się 29 grudnia 1902 roku w Warszawie – zmarł 1 września 1977 roku w Los Angeles. Absolwent kompozycji i dyrygentury w Konserwatorium Warszawskim (1925). Wcześniej uczył się malarstwa we Francji, studiował także prawo na Uniwersytecie Warszawskim. Był czołowym w Polsce międzywojennej kompozytorem i aranżerem piosenek, pianistą, dyrygentem orkiestr rozrywkowych, pionierem muzyki jazzowej w naszym kraju. Z Leonem Boruńskim grał w popularnym programie „Jazz na dwa fortepiany”, prowadził trio wokalne Jazz Singers w składzie: Eugeniusz Bodo, Tadeusz Olsza, Tadeusz Roland, oraz zespół Weseli Chłopcy. Jego piosenki śpiewali m.in. Hanka Ordonówna, Zula Pogorzelska, Tola Mankiewiczówna, Loda Halama, Jadwiga Smosarska, Eugeniusz Bodo, Adolf Dymsza, Tadeusz Faliszewski, Aleksander Żabczyński, Kazimierz Krukowski, Mieczysław Fogg. Występował w warszawskich kabaretach i teatrach rewiowych, m.in. w Nowym Perskim Oku, Morskim Oku, Cyruliku Warszawskim. Był także kierownikiem muzycznym potężnej wytwórni płytowej Syrena Record. Komponował również utwory muzyki poważnej.

Wars jest autorem muzyki do ponad pięćdziesięciu polskich filmów fabularnych. Zadebiutował partyturą do ekranizacji powieści Jerzego Kossowskiego Szyb nr 27 (1932) wyreżyserowanej przez Leonarda Buczkowskiego, choć jego muzyka znalazła się w zrealizowanym dwa lata wcześniej dramacie Henryka Szaro Na Sybir (1930). Ten film, pierwotnie niemy, po nagraniu dźwięku (muzyki Warsa, której motywem wiodącym była melodia jego piosenki Tyle miłości, pochodzącej z filmu Jego ekscelencja subiekt Michała Waszyńskiego z 1933 roku) wszedł ponownie na ekrany kin w 1937 roku. Współpracował głównie z Waszyńskim, pisząc muzykę do większości jego filmów, a także m.in. z Juliuszem Gardanem, Michałem Krawiczem, Janem Nowiną-Przybylskim, Konradem Tomem, Leonem Trystanem, Henrykiem Szaro. Ścieżki dźwiękowe filmów, do których komponował muzykę, uatrakcyjniał piosenkami, z których większość stawała się natychmiast szlagierami (teksty do nich pisali m.in. Emanuel Szlechter, Ludwik Starski, Jerzy Jurandot, Andrzej Włast, Julian Tuwim, Marian Hemar). Wiele z nich stało się prawdziwymi evergreenami, popularnymi do dziś, jak choćby: Miłość ci wszystko wybaczyNa pierwszy znak ze Szpiega w masce (1933) czy Ach, śpij kochaniePawła i Gawła (1938) Krawicza, Już taki jestem, zimny drańPieśniarza Warszawy (1934) Waszyńskiego, Ach, jak przyjemnieJuż nie zapomnisz mnieZapomnianej melodii (1938) Toma i Fethke, SexapilUmówiłem się z nią na dziewiątąPiętro wyżej (1937) Trystana.

Ostatnim filmem polskim z muzyką Warsa była Wielka droga (1946) Waszyńskiego, opowiadająca o parze rozłączonej wojną – od oblężenia Lwowa do formowania się armii generała Andersa, poprzez tułaczkę w Iranie, Palestynie, Egipcie aż po kampanię włoską.

Wars w 1939 roku dostał się do niewoli niemieckiej, skąd uciekł. W 1940 roku założył w Lwowie polski big-band Tea-Jazz. W 1941 roku skomponował muzykę do filmu Michaiła Romma Marzenia, a następnie przewędrował cały bojowy szlak z armią generała Andersa. Po wojnie wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie w 1954 roku rozpoczął współpracę z producentami hollywoodzkimi.

W 2007 roku Wiesław Dąbrowski nakręcił interesujący dokument Henryk Wars. Pieśniarz Warszawy. Warto wspomnieć, że jego dawne szlagiery rozbrzmiewają w wielu polskich filmach i serialach powojennych, m.in.:  Miłość ci wszystko wybaczy (1981) Janusza Rzeszewskiego,  Sam pośród swoich (1985) Wojciecha Wójcika, Biała podszewka (2005) Izabelli Cywińskiej, Jutro idziemy do kina (2007) Michała Kwiecińskiego, Warszawa (2008) Dariusza Gajewskiego, 1920 Bitwa Warszawska (2011) Jerzego Hoffmana, Miasto 44 (2014) Jana Komasy, Bodo (2016) Michała Kwiecińskiego i Michała Rosy.

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1930 Na Sybir
    reż. Henryk Szaro

  • 1932 Bezimienni bohaterowie
    reż. Michał Waszyński

  • 1932 Głos pustyni
    reż. Michał Waszyński

  • 1932 Puszcza
    reż. Ryszard Biske

  • 1932 Szyb L-23
    reż. Leonard Buczkowski

  • 1933 Jego ekscelencja subiekt
    reż. Michał Waszyński

  • 1933 Romeo i Julcia
    reż. Jan Nowina-Przybylski

  • 1933 Szpieg w masce
    reż. Michał Krawicz

  • 1933 Wyrok życia
    reż. Juliusz Gardan

  • 1934 Córka generała Pankratowa
    reż. Mieczysław Znamierowski, Józef Lejtes

  • 1934 Czarna perła
    reż. Michał Waszyński

  • 1934 Czy Lucyna to dziewczyna?
    reż. Juliusz Gardan

  • 1934 Czy Lucyna to dziewczyna?
    reż. Juliusz Gardan

  • 1934 Kocha, lubi, szanuje
    reż. Michał Waszyński

  • 1934 Pieśniarz Warszawy
    reż. Michał Waszyński

  • 1935 ABC miłości
    reż. Michał Waszyński

  • 1935 Antek policmajster
    reż. Michał Waszyński

  • 1935 Jaśnie pan szofer
    reż. Michał Waszyński

  • 1935 Manewry miłosne, czyli córka pułku
    reż. Jan Nowina-Przybylski, Konrad Tom

  • 1935 Nie miała baba kłopotu
    reż. Aleksander Ford, Michał Waszyński

  • 1935 Panienka z poste restante
    reż. Jan Nowina-Przybylski, Michał Waszyński

  • 1936 30 karatów szczęścia
    reż. Michał Waszyński

  • 1936 Będzie lepiej
    reż. Michał Waszyński

  • 1936 Bohaterowie Sybiru
    reż. Michał Waszyński

  • 1936 Bolek i Lolek
    reż. Michał Waszyński

  • 1936 Dodek na froncie
    reż. Michał Waszyński

  • 1936 Dwa dni w raju
    reż. Leon Trystan

  • 1936 Jego wielka miłość
    reż. Stanisława Perzanowska, Mieczysław Krawicz

  • 1936 Papa się żeni
    reż. Michał Waszyński

  • 1937 Niedorajda
    reż. Mieczysław Krawicz

  • 1937 Ordynat Michorowski
    reż. Henryk Szaro

  • 1937 Pani minister tańczy
    reż. Juliusz Gardan

  • 1937 Parada Warszawy
    reż. Konrad Tom

  • 1937 Pietro wyżej
    reż. Leon Trystan

  • 1937 Piętro wyżej
    reż. Leon Trystan

  • 1937 Trójka hultajska
    reż. Henryk Szaro

  • 1937 Znachor
    reż. Michał Waszyński

  • 1938 Druga młodość
    reż. Michał Waszyński

  • 1938 Kobiety nad przepaścią
    reż. Michał Waszyński, Emil Chaberski

  • 1938 Królowa przedmieścia
    reż. Eugeniusz Bodo

  • 1938 Ostatnia brygada
    reż. Michał Waszyński

  • 1938 Paweł i Gaweł
    reż. Mieczysław Krawicz

  • 1938 Robert i Bertrand
    reż. Mieczysław Krawicz

  • 1938 Zapomniana melodia
    reż. Konrad Tom, Jan Fethke

  • 1939 Bogurodzica
    reż. Jan Fethke, Henryk Korewicki

  • 1939 Kłamstwo Krystyny
    reż. Henryk Szaro

  • 1939 Sportowiec mimo woli
    reż. Mieczysław Krawicz

  • 1939 Włóczęgi
    reż. Michał Waszyński

  • 1946 Wielka droga
    reż. Michał Waszyński