Jadwiga Andrzejewska
„Typ dziewczęco-liryczny, ale już na podkładzie tragicznym. Przez wiele lat ten właśnie rodzaj aktorstwa był mi najbliższy, był moim atutem” – mówiła aktorka w 1971 roku o swoim artystycznym emploi na łamach „Teatru”. Czterdzieści lat wcześniej Antoni Słonimski dostrzegł w niej – nie tylko za sprawą wyglądu zewnętrznego, ale także z powodu liryzmu, wdzięku i siły dramatycznej – polską Lilianę Gish.
Urodziła się 30 marca 1915 roku w Łodzi – zmarła 4 października 1977 roku w Łodzi. Była aktorką filmową i teatralną. Córka maszynisty teatralnego, zadebiutowała 15 listopada 1932 roku – w wieku siedemnastu lat – brawurową rolą Manueli w Dziewczętach w mundurkach Christa Winsloe na deskach Teatru Kameralnego w Warszawie. W czasie wojny występowała w zespole Czołówki Teatralnej Armii Polskiej – na Bliskim Wschodzie i we Włoszech. Po wojnie znalazła się w Wielkiej Brytanii, w 1947 roku powróciła do kraju, angażując się do łódzkiego teatru Syrena, z którym niebawem przeniosła się do Warszawy, by dwa lata później powrócić do rodzinnej Łodzi, gdzie pracowała (Teatr Powszechny) i mieszkała do końca życia.
W filmie zadebiutowała w 1933 roku rolą kwiaciarki w ekranizacji powieści Stefana Żeromskiego Dzieje grzechu w reżyserii Henryka Szaro. Bardzo szybko stała się jedną z najlepszych – i najpopularniejszych – aktorek międzywojnia. Do jej znaczących kreacji należą role: w melodramatach – Jadzi w Wyroku życia (1933) Juliusza Gardana, Linki w Strachach (1938) Eugeniusza Cękalskiego i Karola Szołowskiego, Stasi w Moi rodzice rozwodzą się (1938) Mieczysława Krawicza oraz komediach – Kazi w Wacusiu (1935), Jadzi w Papa się żeni (1936) Michała Waszyńskiego, Jadzi w Zapomnianej melodii (1938) Konrada Toma i Jana Fethke, a także Franki w adaptacji powieści Poli Gojawiczyńskiej Dziewczęta z Nowolipek (1937) Józefa Lejtesa.
Po wojnie dość często pojawiała się w filmach, ale wyłącznie w rolach drugoplanowych, m.in. w: Pod gwiazdą frygijską (1954) Jerzego Kawalerowicza, Miejscu na ziemi (1959) Stanisława Różewicza, Popiołach (1965) i Ziemi obiecanej (1974) Andrzeja Wajdy. Ostatnią rolę filmową zagrała w Milionerze (1977) Sylwestra Szyszki. W 1980 roku Halina Poznańska-Wert zrealizowała dokument Taki mały dystans, poświęcony aktorce, który został uhonorowany Brązowym Lajkonikiem na 20. Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie. W 1998 roku odsłonięto gwiazdę Jadwigi Andrzejewskiej w Alei Gwiazd na ulicy Piotrkowskiej w Łodzi.
Jerzy Armata
Filmografia (wybór)
-
1933
Dzieje grzechu
reż. Henryk Szaro
-
1933
Wyrok życia
reż. Juliusz Gardan
-
1935
Wacuś
reż. Michał Waszyński
-
1936
Papa się żeni
reż. Michał Waszyński
-
1936
Wierna rzeka
reż. Leonard Buczkowski
-
1937
Dorożkarz nr 13
reż. Marian Czauski
-
1937
Dziewczęta z Nowolipek
reż. Józef Lejtes
-
1938
Kobiety nad przepaścią
reż. Michał Waszyński, Emil Chaberski
-
1938
Moi rodzice rozwodzą się
reż. Mieczysław Krawicz
-
1938
Strachy
reż. Eugeniusz Cękalski, Karol Szołowski
-
1938
Zapomniana melodia
reż. Konrad Tom, Jan Fethke
-
1939
Doktór Murek
reż. Juliusz Gardan
-
1946
Wielka droga
reż. Michał Waszyński
-
1954
Pod gwiazdą frygijską
reż. Jerzy Kawalerowicz
-
1959
Miejsce na ziemi
reż. Stanisław Różewicz
-
1965
Popioły
reż. Andrzej Wajda
-
1974
Ziemia obiecana
reż. Andrzej Wajda
-
1977
Milioner
reż. Sylwester Szyszko