Jerzy Matuszkiewicz

Jerzy Matuszkiewicz, fot. Wojciech Druszcz, źródło: EAST NEWS?>

Jerzy Matuszkiewicz, fot. Wojciech Druszcz, źródło: EAST NEWS
http://www.eastnews.pl/

Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, jeden z naszych najlepszych kompozytorów filmowych, początkowo marzył o karierze… operatora filmowego.

Urodził się 10 kwietnia 1928 roku w Jaśle. Studiował nawet na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi (nakręcił jako operator cztery etiudy, w tym m.in. Odwety. Trzy fragmenty z II aktu w reż. Jerzego Ziarnika, której opiekunem był… Lew Kuleszow!). Niektórzy nawet twierdzą, że ją ukończył w 1954 roku, inni – że przerwał studia rok wcześniej, całkowicie pochłonięty przez coraz bardziej rozwijający się u nas – choć w katakumbach – jazz.

Z muzyką synkopowaną zetknął się już wcześniej w Krakowie, gdzie przeprowadził się z rodzinnego Jasła. Przy krakowskim oddziale YMCA założył klub jazzowy, grywał na klarnecie i saksofonie w big-bandzie Kazimierza Turewicza. W Łodzi związał się z Melomanami, legendarną formacją jazzu tradycyjnego, gdzie na perkusji (niekiedy także na puzonie) grał inny student Wydziału Operatorskiego PWSF… Witold „Dentox” Sobociński. Zagrali wspólnie wiele wspaniałych koncertów, później Sobocińskiego całkowicie porwał film, Matuszkiewicza – muzyka. Spotkali się po latach, na planie filmu Feliksa Falka Był jazz (1981), inspirowanego historią ich łódzkiego zespołu. W ostatniej scenie – nad grobem kolegi – widzimy na ekranie niegdysiejszych Melomanów: Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza (saksofon), Witolda Kujawskiego (kontrabas), Witolda „Dentoxa” Sobocińskiego (perkusja, puzon), Andrzeja Trzaskowskiego (fortepian), Andrzeja Idona Wojciechowskiego (trąbka, kotły). Przypomina się tekst Wojciecha Młynarskiego do słynnego utworu Juana Tizola i Duke’a Ellingtona „Caravan”: „Rok był pięćdziesiąty, a / Żurawią pamiętnego dnia / cudowna karawana szła. /Na / jej czele szedł Pan Tyrmand sam / i Melomani byli tam / grać Jam Session Numer One. / Przez / pustynię realizmu soc / warszawską, przerażoną noc / cudowna karawana szła / więc załapałem się i ja”.

Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz to nie tylko jeden z najlepszych naszych kompozytorów filmowych, ale i jeden z najpłodniejszych. Napisał muzyczne partytury do blisko dwustu (!!!) seriali i filmów – fabularnych, dokumentalnych, animowanych. Spośród filmów dokumentalnych, które zilustrował swoją muzyką, warto przede wszystkim wymienić – Gaudeamus (1959) Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego, Troskę i pieśń (1971) Jana Łomnickiego, Adam Karaś Film (1980) Marii Kwiatkowskiej, spośród animowanych – Mały western (1960) Witolda Giersza, Plażę (1964), Kwartecik (1965) i Duecik (1970) Edwarda Sturlisa, Grand Prix (1989) Stefana Szwakopfa. Ogromną popularność zdobyły seriale z muzyką „Dudusia” – Kapitan Sowa na tropie (1965) i Alternatywy 4 (1983) Stanisława Barei, Wojna domowa (1965), 40-latek (1974-1977), 40-latek. Dwadzieścia lat później (1993) Jerzego Gruzy, Stawka większa niż życie (1967-1968) Janusza Morgensterna i Andrzeja Konica, Kolumbowie (1970) Janusza Morgensterna, Podróż za jeden uśmiech (1971) i Stawiam na Tolka Banana (1973) Stanisława Jędryki, Janosik (1973) Jerzego Passendorfera, Życie na gorąco (1978) Andrzeja Konica, Pan na Żuławach (1984) Sylwestra Szyszki, Lato leśnych ludzi (1984) Władysława Ślesickiego, Panna z mokrą głową (1994) Kazimierza Tarnasa, Siedlisko (1998) Janusza Majewskiego 

Muzyka do Wiernej rzeki (1983) Tadeusza Chmielewskiego przyniosła mu laury na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1987), a kompozycje do Syzyfowych prac (2000) Pawła Komorowskiego – nominację do Orłów (2001). Nagrania wielu swych kompozycji do filmów prowadził osobiście, często wzbogacając je brzmieniem swego saksofonu, bo: „Gdy nastrój trwa i Duduś gra na saksofonie, / naszym snom, nadziejom, łzom – Pan Duduś gra… / Lecz coś się starzeje – to chęć, by mieć nadzieję, / to chęć, by choć w marzeniach biec tam – / gdzie nastrój trwa i Duduś gra na saksofonie. / Naszym snom, marzeniom, łzom – Pan Duduś gra” – jak śpiewa Hanna Banaszak w przepięknej piosence z tekstem Wojciech Młynarskiego „Ach to był szał, gdy Duduś grał na saksofonie”.

W 2013 roku Hanna Banaszak nagrała – i wyprodukowała – znakomitą płytę z piosenkami tego wspaniałego kompozytora. Zatytułowała ją po prostu: „Hanna Banaszak śpiewa piosenki Jerzego Dudusia Matuszkiewicza”. Płyta zawiera jedenaście utworów. Znalazły się na niej takie evergreeny, jak „Jeszcze w zielone gramy”, „W siną dal”, „Zakochani są wśród nas”, jest także kącik „filmowo-telewizyjny” z pamiętnymi piosenkami z Małżeństwa z rozsądku (1966) Stanisława Barei czy seriali Jerzego Gruzy – Wojna domowa (1965) i Czterdziestolatek (1974-1977), a słynny motyw ze Stawki większej niż życie (1967-1968) Janusza Morgensterna i Andrzeja Konica pieśniarka wzbogaciła brawurową wokalizą.

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1958 Ostatni strzał
    reż. Jan Rybkowski

  • 1963 Dwa żebra Adama
    reż. Janusz Morgenstern

  • 1963 Rozwodów nie będzie (współautorstwo muzyki: Andrzej Trzaskowski)
    reż. Jerzy Stefan Stawiński

  • 1964 Beata
    reż. Anna Sokołowska

  • 1965 Święta wojna
    reż. Julian Dziedzina

  • 1965 Zawsze w niedzielę
    reż. Ryszard Ber

  • 1966 Małżeństwo z rozsądku
    reż. Stanisław Bareja

  • 1966 Pieczone gołąbki
    reż. Tadeusz Chmielewski

  • 1966 Ściana czarownic
    reż. Paweł Komorowski

  • 1967 Jowita
    reż. Janusz Morgenstern

  • 1968 Ruchome piaski
    reż. Władysław Ślesicki

  • 1969 Jak rozpętałem II wojnę światową
    reż. Tadeusz Chmielewski

  • 1969 Nowy
    reż. Jerzy Ziarnik

  • 1970 Kto wierzy w bociany?
    reż. Helena Amiradżibi, Jerzy Stefan Stawiński

  • 1970 Mały
    reż. Julian Dziedzina

  • 1970 Raj na ziemi
    reż. Zbigniew Kuźmiński

  • 1971 Kłopotliwy gość
    reż. Jerzy Ziarnik

  • 1971 Nie lubię poniedziałku
    reż. Tadeusz Chmielewski

  • 1971 Niebieskie jak Morze Czarne
    reż. Jerzy Ziarnik

  • 1971 Zabijcie czarną owcę
    reż. Jerzy Passendorfer

  • 1972 Kwiat paproci
    reż. Jacek Butrymowicz

  • 1972 Podróż za jeden uśmiech
    reż. Stanisław Jędryka

  • 1972 Poszukiwany poszukiwana
    reż. Stanisław Bareja

  • 1972 Poślizg
    reż. Jan Łomnicki

  • 1974 Janosik
    reż. Jerzy Passendorfer

  • 1974 Wiosna panie sierżancie
    reż. Tadeusz Chmielewski

  • 1975 Mniejszy szuka dużego
    reż. Konrad Nałęcki

  • 1975 Zaklęte rewiry
    reż. Janusz Majewski

  • 1976 Inna
    reż. Anna Sokołowska

  • 1976 Motylem jestem, czyli romans 40-latka
    reż. Jerzy Gruza

  • 1977 Palace Hotel
    reż. Ewa Kruk

  • 1978 Wśród nocnej ciszy
    reż. Tadeusz Chmielewski

  • 1981 Kłamczucha
    reż. Anna Sokołowska

  • 1982 Słona róża
    reż. Janusz Majewski

  • 1982 Śpiewy po rosie
    reż. Władysław Ślesicki

  • 1983 Wierna rzeka
    reż. Tadeusz Chmielewski

  • 1986 Mewy
    reż. Jerzy Passendorfer

  • 1987 Koniec sezonu na lody
    reż. Sylwester Szyszko

  • 1989 Czarny wąwóz
    reż. Janusz Majewski

  • 1990 Powrót wilczycy
    reż. Marek Piestrak

  • 1991 Rozmowy kontrolowane
    reż. Sylwester Chęciński

  • 1994 Panna z mokrą głową
    reż. Kazimierz Tarnas

  • 2000 Syzyfowe prace
    reż. Paweł Komorowski