Kazimierz Junosza-Stępowski
Urodzony 26 lub 28 listopada 1880 r. (niektóre źródła podają 8 grudnia 1882, jest to prawdopodobnie data chrztu) w Wenecji. Aktor teatralny, związany z kinem od początków jego istnienia na ziemiach polskich. Zagrał w eksperymentalnych filmikach Kazimierza Prószyńskiego Powrót birbanta i Przygoda dorożkarza. Wystąpił w ponad dwudziestu rolach w okresie kina niemego, zatrudniany przez najlepszych wówczas reżyserów i najbardziej wpływowego producenta, Aleksandra Hertza. Nie zaniedbywał kariery teatralnej, występując na scenach warszawskich i w teatrach objazdowych.
Miał niezwykłe wyczucie kamery i świadomość medium filmowego. W ekspresji zawierzał subtelnej mimice i spojrzeniu, unikając niepotrzebnych gestów, stając się najwybitniejszym aktorem międzywojennym. Jego styl porównywano do kreacji Emila Janningsa w Portierze z Hotelu Atlantic Friedricha Wilhelma Murnaua. Uznawał aktorstwo filmowe za profesję zupełnie innego rodzaju niż gra w teatrze, stąd jego role pozbawione są maniery teatralnej i pozostają ciekawymi dokonaniami nie tylko z historycznego punktu widzenia.
Grywał role bardzo różne: ojców, kochanków, rabusiów, arystokratów, urzędników, lekarzy – zarówno postaci pierwszoplanowe, jak epizodyczne. Swoim bohaterom dodawał pewności siebie, charakteru, a czasami nawet humoru, jak w Młodym lesie Józefa Lejtesa. Wraz z nastaniem kina dźwiękowego mógł wykorzystywać swój główny atut – głos: głęboki, donośny lecz spokojny. Postaci stworzone przez Junoszę-Stępowskiego nabierały więc dodatkowego wymiaru. Nawet drugoplanowe przykuwały uwagę widzów, a dzięki jego nieprzeciętnemu talentowi często górowały nad postaciami wiodącymi.
Spośród niemal sześćdziesięciu ról filmowych, które aktor po sobie pozostawił, najbardziej znaczące są te w filmach zdolnych reżyserów: Józefa Lejtesa i Michała Waszyńskiego. Ten ostatni jest autorem adaptacji powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza o profesorze Wilczurze. Junosza-Stępowski po mistrzowsku poprowadził w nich główną rolę. Na każdym poziomie opowieści aktor konsekwencją budowania postaci uzmysławia głęboką mądrość i racje swojego bohatera. W oszczędnym aktorstwie widać najlepiej przekonania Wilczura o najwyższej wadze ludzkiego życia i jego niechęć do ludzkiej podłości i egoizmu. Dzięki temu tragizm bohatera leży dużo głębiej niż w okrutnej przypadkowości jego losów.
Mimo rangi gwiazdy, Junosza-Stępowski był raczej zdystansowany do życia środowiska. Pozostał tytanem pracy, miał też opinię eleganckiego gentlemana, znawcy sztuki.
Zmarł 5 lipca 1943 roku w Warszawie, postrzelony przez przedstawicieli Polski Podziemnej, usiłujących wykonać wyrok Sądu Podziemnego na jego żonie, aktorce Jadze Juno. Zasłonił ją własną piersią. Kobieta rzeczywiście była konfidentką gestapo i zginęła kilka miesięcy później z rąk Polaków.
Artur Majer
Filmografia (wybór)
-
1902
Powrót birbanta
reż. Kazimierz Prószyński
-
1902
Przygoda dorożkarza
reż. Kazimierz Prószyński
-
1916
Ochrana warszawska i jej tajemnice
reż. Witalis Korsak-Gołogowski
-
1918
Mężczyzna
reż. Aleksander Hertz
-
1919
Krysta
reż. Aleksander Hertz i Danny Kaden
-
1920
Bohaterstwo polskiego skauta
reż. Ryszard Bolesławski
-
1921
Cud nad Wisłą
reż. Ryszard Bolesławski
-
1922
Strzał
reż. Danny Kaden, Władysław Lenczewski
-
1922
Tajemnica przystanku tramwajowego
reż. Jan Kucharski
-
1927
Uśmiech losu
reż. Ryszard Ordyński
-
1927
Ziemia obiecana
reż. Aleksander Hertz, Zbigniew Gniazdowski
-
1930
Wiatr od morza
reż. Kazimierz Czyński
-
1933
Dzieje grzechu
reż. Henryk Szaro
-
1934
Córka generała Pankratowa
reż. Mieczysław Znamierowski, Józef Lejtes
-
1934
Młody las
reż. Józef Lejtes
-
1936
Pan Twardowski
reż. Henryk Szaro
-
1936
Róża
reż. Józef Lejtes
-
1936
Trędowata
reż. Juliusz Gardan
-
1936
Wierna rzeka
reż. Leonard Buczkowski
-
1937
Dziewczęta z Nowolipek
reż. Józef Lejtes
-
1937
Znachor
reż. Michał Waszyński
-
1938
Profesor Wilczur
reż. Michał Waszyński
-
1939
Kłamstwo Krystyny
reż. Henryk Szaro
-
1939
U kresu drogi
reż. Michał Waszyński