Mieczysław Kalenik
Ogromną popularność przyniosła mu rola Zbyszka z Bogdańca w ekranizacji Sienkiewiczowskich Krzyżaków (1960) w reżyserii Aleksandra Forda. Pomimo że zagrał blisko czterdzieści ról filmowych, żadna jej nie przyćmiła, nawet te w bestsellerach zagranicznych: zachodnim – Noc generałów (1967) Anatole’a Litvaka czy wschodnim – Wódz Indian – Tecumseh (1972) Hansa Kratzerta.
Urodził się 1 stycznia 1933 roku w Międzyrzecu Podlaskim. Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (1957). Po studiach związał się z teatrami stołecznymi: Komedia (1957-1958), Powszechnym (1958-1959), Narodowym (1959-1975), Nowym (1975-1981) i Polskim (1981-2000).
Na ekranie zadebiutował epizodem w Pokoleniu (1954) Andrzeja Wajdy. Jeszcze dwukrotnie pojawił się w filmach tego reżysera: jako milicjant we Wszystko na sprzedaż (1968) oraz Stolnik w Panu Tadeuszu (1999). Po błyskotliwej roli Zbyszka z Bogdańca w Krzyżakach Ford obsadził go w roli brutalnego Otta w ekranizacji dramatu Leona Kruczkowskiego Pierwszy dzień wolności (1964). Główną rolę męską – kapitana Stefana Janotta – zagrał w lotniczej komedii Hieronima Przybyła Paryż – Warszawa bez wizy (1967). Na uwagę zasługują także role drugoplanowe: La Haye’a, porucznika gwardii królewskiej, w Hrabinie Cosel (1968) oraz ekonoma Olczaka w Nocach i dniach (1975) Jerzego Antczaka.
Jerzy Armata