Paweł Mykietyn

Paweł Mykietyn, fot. Andrzej Stawiński, źródło: EAST NEWS?>

Paweł Mykietyn, fot. Andrzej Stawiński, źródło: EAST NEWS
http://www.eastnews.pl/

Znakomity kompozytor muzyki współczesnej, także filmowej i teatralnej. Laureat Paszportu „Polityki” w kategorii muzyka poważna (2000) oraz nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii osobowość roku (2015). 

Urodził się 20 maja 1971 w Oławie. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1996), gdzie studiował w klasie kompozycji. Zadebiutował w 1993 roku utworem La Strada na festiwalu Warszawska Jesień. Dwa lata później jego utwór 3 for 13 został uhonorowany pierwszą nagrodą na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu.

Założyciel i klarnecista zespołu Nonstrom (1990-2005), specjalizującego się w muzyce współczesnej. W latach 1997-2001 był kierownikiem muzycznym stołecznego Teatru Studio, a od 2008 – Nowego Teatru w Warszawie. Bliski współpracownik Krzysztofa Warlikowskiego, komponował także do spektakli Piotra Cieślaka i Grzegorza Jarzyny.

„Muzyka w teatrze to tylko pewien rodzaj kontrapunktu. I rzeczywiście pod tym względem soundtracki do filmów czy muzyka teatralna nie są samodzielnymi utworami. Są niepełne, ubogie. Nie widzę sensu, aby ktoś przychodził na koncert i słuchał na nim mojej muzyki teatralnej. Niech przyjdzie na spektakl, wtedy dostanie pełny obraz” – wyznaje na łamach „Teatru” (nr 9/2008). I dodaje: „W teatrze muzyka jest tylko jednym z elementów. Czasami bardziej, a czasami mniej istotnym. Kiedy natomiast piszę jakiś utwór autonomiczny, to wiem, że przez dwadzieścia minut muszę zająć słuchacza samym dźwiękiem, bez świateł i kostiumów. Ta muzyka jest dużo bardziej złożona. I dlatego czasem nad paroma taktami siedzi się tygodniami, miesiącami. W teatrze muzyka nie jest tak intensywna, nawet nie może być. Utwory autonomiczne na scenie się nie sprawdzają, bo są za gęste. Aktor czuje wtedy, że ma konkurencję”.

Jako kompozytor muzyki filmowej zadebiutował w 1995 roku partyturą do dokumentu Tadeusza Króla Serce za śluzą. Jest autorem muzyki do ponad dwudziestu filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych. Pierwszym pełnometrażowym filmem fabularnym, do którego napisał muzykę, byli Egoiści (2000) Mariusza Trelińskiego, niezwykle interesujące spojrzenie na grupę młodych ludzi, którzy po przełomie 1989 roku szybko osiągnęli sukces, a żyjąc w zawrotnym tempie, płacą za karierę niepowodzeniami w życiu osobistym. Blisko współpracuje z Małgorzatą Szumowską (Ono, 2004; Mój tata Maciek, 2005; 33 sceny z życia, 2008; Sponsoring, 2011; W imię…, 2013), a także z twórcami starszego pokolenia – Andrzejem Wajdą (Tatarak, 2009; Wałęsa. Człowiek z nadziei, 2013) i Jerzym Skolimowskim (Essentail Killing, 2010; 11 minut, 2015).

Bardzo szybko wypracował sobie charakterystyczny muzyczny język, czerpiąc z wielu źródeł i stylistyk, łącząc różnorodne poetyki i rodzaje muzyki, od tradycyjnych do nowoczesnych, od klasyki do popu i ostrego rocka. 

Pięciokrotny laureat festiwalu w Gdyni – za muzykę do filmów: Ono (2004), 33 sceny z życia (2008), Trick (2010) Jana Hryniaka, Essential Killing (2011), 11 minut (2015). 33 sceny z życia, Essential Killing11 minut przyniosły mu statuetki Orłów (2009, 2011, 2016), a 11 minut – Grand Prix Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy w Ostrowie Wielkopolskim (2016).  

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 2000 Egoiści
    reż. Mariusz Treliński

  • 2004 Ono
    reż. Małgorzata Szumowska

  • 2008 33 sceny z życia
    reż. Małgorzata Szumowska

  • 2009 Tatarak
    reż. Andrzej Wajda

  • 2010 Essential Killing
    reż.

  • 2010 Essential Killing
    reż. Jerzy Skolimowski

  • 2010 Trick
    reż. Jan Hryniak

  • 2011 Sponsoring
    reż. Małgorzata Szumowska

  • 2012 Bez wstydu
    reż. Filip Marczewski

  • 2013 W imię…
    reż. Małgorzata Szumowska

  • 2013 Wałęsa. Człowiek z nadziei
    reż. Andrzej Wajda

  • 2014 Piąte. Nie odchodź
    reż. Katarzyna Jungowska

  • 2015 11 minut
    reż. Jerzy Skolimowski