Tatarak [2009]
rok produkcji:
- 2009
premiera:
- 24 IV 2009
czas trwania:
- 83 min
Reżyseria:
- Andrzej Wajda
Asystent reżysera:
- Katarzyna Krzysztopik
Reżyser II:
- Marcin Starzecki, Jakub Mazurek
Scenariusz:
- Andrzej Wajda
Zdjęcia:
- Paweł Edelman
Obsada:
- Krystyna Janda [2 role: pani Marta, aktorka], Paweł Szajda [Boguś K.], Jan Englert [doktor, mąż Marty], Jadwiga Jankowska-Cieślak [przyjaciółka], Julia Pietrucha [Halinka], Roma Gąsiorowska [gosposia], Krzysztof Skonieczny [Stasiek], Paweł Tomaszewski [brydżysta], Mateusz Kościukiewicz [brydżysta], Marcin Łuczak [brydżysta]
Montaż:
- Milenia Fiedler
Muzyka:
- Paweł Mykietyn
Dźwięk:
- Jacek Hamela
Scenografia:
- Magdalena Dipont
Kostiumy:
- Magdalena Biedrzycka
Charakteryzacja:
- Marcin Rodak
Produkcja:
- Akson Studio
Producent:
- Michał Kwieciński
Koprodukcja:
- Telewizja Polska - Agencja Filmowa, Agencja Media Plus
Koproducent:
- Waldemar Dąbrowski, Leszek Andrzej Wyszyński, Dorota Kośmicka [TVP]
Kierownictwo produkcji :
- Ewa Brodzka
Dystrybucja:
- ITI Cinema (firma dystrybucyjna)
Opracowanie muzyczne:
- Anna Serbeńska-Malarowska
Nagrody:
-
- Berlin (Międzynarodowy Festiwal Filmowy) 2009 - Nagroda im. Alfreda Bauera
- Złota Kaczka 2009 dla Pawła Edelmana w kategorii: najlepsze zdjęcia
- Europejska Nagroda Filmowa (dawniej "Felix") 2009 - Nagroda FIPRESCI
- Orzeł 2010 - Nominacja dla Pawła Mykietyna w kategorii: najlepsza muzyka
- Orzeł 2010 - Nominacja dla Krystyny Jandy w kategorii: najlepsza główna rola kobieca
- Moskwa (Festiwal Filmów Polskich "Wisła") 2010 - Nagroda Specjalna za "mistrzostwo artystyczne i siłę ducha"
O filmie
"Tatarak", film oparty na opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza, jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy, wydaje się na początku subtelną i wzruszającą historią o niemożliwej miłości, jednak Andrzej Wajda idzie dalej, tworząc wielowymiarową opowieść o miłości, która przychodzi za późno, i o śmierci, która zawsze przychodzi za wcześnie.
Marta, kulturalna kobieta w średnim wieku, która jest żoną doktora z małego miasteczka, nie wie o tym, że jest śmiertelnie chora. Od lat opłakuje śmierć swoich dwóch synów, którzy zginęli w Powstaniu Warszawskim. Pewnego dnia Marta poznaje znacznie młodszego od siebie mężczyznę, prostego robotnika Bogusia, który oczarowuje ją swoją młodością i niewinnością. Ich spotkania na brzegu rzeki porośniętej tatarakiem są naznaczone wzajemną fascynacją dwóch istnień, z których jedno zmierza do przedwczesnego końca, drugie zaś wkracza dopiero w dojrzałość. Jednak los obchodzi się z nimi okrutnie.
To dopiero pierwsza warstwa historii, bo "Tatarak" to również film o tworzeniu filmu, a główna bohaterka jest nie tylko fikcyjną Martą, ale i aktorką, która ją gra. Andrzej Wajda wplótł w opowiadanie Iwaszkiewicza autentyczne monologi Krystyny Jandy na temat przedwczesnej śmierci jej męża, cenionego operatora Edwarda Kłosińskiego, któremu film jest dedykowany. W ten sposób obie kobiety - Krystyna i Marta - zlewają się w jedną głęboko zranioną istotę, która musi znaleźć w sobie siłę i poradzić sobie z perspektywą nieuniknionej śmierci.
www.filmpolski.pl
Artykuły
-
Powroty Wajdy. "Popiół i diament" w filmach reżysera po 1989 roku
Krzysztof Kornacki
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016
-
Lustra i sieci. Przeplatające się narracje i warstwy narracyjne we "Wszystko na sprzedaż" i w "Tataraku" Andrzeja Wajdy
Matylda Szewczyk
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 1/2016