Tadeusz Baird

Tadeusz Baird, źródło: archiwum Ludwika Dobrzyńskiego?>

Tadeusz Baird, źródło: archiwum Ludwika Dobrzyńskiego

Kompozytor muzyki współczesnej (orkiestrowej, kameralnej, fortepianowej), także teatralnej, telewizyjnej i filmowej. Jeden z inicjatorów odbywających się od 1956 roku międzynarodowych festiwali muzycznych Warszawska Jesień.

Urodził się 26 lipca 1928 roku w Grodzisku Mazowieckim – zmarł 2 września 1981 roku w Warszawie. Studiował muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim(1948-1950) oraz kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (1947-1951).

Jako kompozytor zadebiutował w pierwszych latach powojennych. Wraz z Kazimierzem Serockim i Janem Krenzem stworzył formację twórczą Grupa 49, która przeciwstawiała się panującej powszechnie estetyce socrealistycznej. Jako jeden z pierwszych polskich kompozytorów stosował dodekafonię (rozszerzona gama diatoniczna - dwunastotonowa), wprowadzoną do technik kompozytorskich przez Arnolda Schönberga na początku ubiegłego wieku. W swojej twórczości  inspirował się muzyką renesansu, baroku i romantyzmu, łącząc udanie elementy tradycyjne z nowymi środkami wyrazowymi. Krytyka często nazywała go „ostatnim polskim romantykiem”.

Autor blisko pięćdziesięciu partytur muzyki filmowej. W tej dziedzinie twórczości kompozytorskiej zadebiutował w 1951 roku muzyką do dokumentu Romana Banacha Zwycięska droga. W tym samym roku zilustrował muzycznie dokument Andrzeja Munka Kierunek – Nowa Huta! (1951). Spośród filmów dokumentalnych z jego muzyką warto wymienić: Warszawę w obrazach Canaletta (1955) Jarosława Brzozowskiego, nagrodzoną w Karlowych Warach (1956) impresję poświęconą martyrologii Żydów w czasie II wojny światowej – Pod jednym niebem (1955) Kurta Webera oraz baletowe Eseje (1972) Franciszka Fuscha, nagrodzone na Ogólnopolskim Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie Złotym Smokiem Wawelskim dla najlepszego filmu o sztuce.

Pierwszym pełnometrażowym filmem fabularnym z jego muzyką był słynny debiut Wojciecha Jerzego Hasa Pętla (1957), ekranizacja znanego opowiadania Marka Hłaski, będącego studium młodego mężczyzny uzależnionego od alkoholu, przedstawionym poprzez obserwację jednego dnia z jego życia, który miał się stać przełomowym, a okazał się ostatnim. Dwa lata później skomponował muzykę do Lotnej (1959) Andrzeja Wajdy, urzekającej adaptacji – rozgrywającego się we wrześniu 1939 roku wśród ułanów – głośnego opowiadania Wojciecha Żukrowskiego o rzadkiej urody klaczy, która ciągle zmienia właściciela. Baird jest także kompozytorem do Samsona (1961) Wajdy, adaptacji powieści Kazimierza Brandysa, poświęconej gehennie młodego Żyda ukrywającego się w Warszawie podczas okupacji. W tym samym roku napisał muzykę także do Ludzi z pociągu (1961) Kazimierza Kutza, wnikliwego studium psychologicznego społeczeństwa polskiego czasu okupacji, którego reprezentatywny przekrój stanowią pasażerowie zatrzymanego przez hitlerowców pociągu, poddani dramatycznej próbie człowieczeństwa, a dwa lata później do Pasażerki (1963), niedokończonego  arcydzieła Munka, zmontowanego po jego tragicznej śmierci przez przyjaciół reżysera pod wodzą Witolda Lesiewicza. Z Lesiewiczem kompozytor zresztą też blisko współpracował, jest autorem muzyki do Roku pierwszego (1960), Kwietnia (1961), Między brzegami (1962), Nieznanego (1964), Miejsca dla jednego (1965). Często do współpracy zapraszali go również Ewa i Czesław Petelscy, czego dowodem partytury do Kamiennego nieba (1959), Ogniomistrza Kalenia (1961), Naganiacza (1963), Drewnianego różańca (1964).

Spoglądając na dorobek Tadeusza Bairda, można stwierdzić, że był on jednym z wiodących kompozytorów muzyki do filmów Szkoły Polskiej (m.in. Lotna, Ludzie z pociągu, Pasażerka). Jego muzyka filmowa często ilustruje filmy, których akcja rozgrywa się podczas wojny – do wymienionych warto jeszcze dodać przejmujący dramat Jana Rybkowskiego Kiedy miłość była zbrodnią (1967), choć tworzył również udane kompozycje wypełniające ścieżkę dźwiękową filmów o tematyce współczesnej, czego najlepszym przykładem Spóźnieni przechodnie (1962) Jana Rybkowskiego czy Ich dzień powszedni (1963) Aleksandra Ścibora-Rylskiego.

W 1971 roku Ludwik Perski nakręcił krótki film poświęcony kompozytorowi, zatytułowany po prostu Tadeusz Baird, a siedem lat później Krzysztof Zanussi stworzył w koprodukcji duńsko-niemieckiej trzyportretowy dokument – Lutosławski, Penderecki, Baird (1978). Warto wspomnieć, że Bogdan Hussakowski przeniósł na ekran telewizyjny jego operę Jutro (1973), zainspirowaną opowiadaniem Josepha Conrada, która została uhonorowana Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnym w Pradze.

Jerzy Armata

Filmografia (wybór)

  • 1957 Pętla
    reż. Wojciech Jerzy Has

  • 1959 Kamienne niebo
    reż. Ewa i Czesław Petelscy

  • 1959 Lotna
    reż. Andrzej Wajda

  • 1960 Rok pierwszy
    reż. Witold Lesiewicz

  • 1961 Kwiecień
    reż. Witold Lesiewicz

  • 1961 Ludzie z pociągu
    reż. Kazimierz Kutz

  • 1961 Ogniomistrz Kaleń
    reż. Ewa i Czesław Petelscy

  • 1961 Samson
    reż. Andrzej Wajda

  • 1961 Spóźnieni przechodnie
    reż. Jan Rybkowski

  • 1962 Między brzegami
    reż. Witold Lesiewicz

  • 1962 Zerwany most
    reż. Jerzy Passendorfer

  • 1963 Ich dzień powszedni
    reż. Aleksander Ścibor-Rylski

  • 1963 Naganiacz
    reż. Ewa i Czesław Petelscy

  • 1963 Pasażerka
    reż. Andrzej Munk, Witold Lesiewicz

  • 1964 Agnieszka 46
    reż. Sylwester Chęciński

  • 1964 Drewniany różaniec
    reż. Ewa i Czesław Petelscy

  • 1964 Nieznany
    reż. Witold Lesiewicz

  • 1965 Miejsce dla jednego
    reż. Witold Lesiewicz

  • 1967 Kiedy miłość była zbrodnią
    reż. Jan Rybkowski