Pasażerka [1963]
rok produkcji:
- 1963
premiera:
- 20 IX 1963
czas trwania:
- 58 min
Reżyseria:
- Andrzej Munk, Witold Lesiewicz
Scenariusz:
- Zofia Posmysz, Andrzej Munk
Zdjęcia:
- Krzysztof Winiewicz
Obsada:
- Aleksandra Śląska [Liza], Anna Ciepielewska [Marta], Janusz Bylczyński [kapo], Krzesisława Dubielówna, Anna Gołębiowska, Barbara Horawianka [więźniarka - pielęgniarka], Anna Jaraczówna [kapo], Maria Kościałkowska [strażniczka Inga Weniger], Andrzej Krasicki [delegat komisji międzynarodowej], Jan Kreczmar [Walter, mąż Lizy], Irena Malkiewicz [Oberaufseherin Madel], Marek Walczewski [Tadeusz, narzeczony Marty]
Montaż:
- Zofia Dwornik
Muzyka:
- Tadeusz Baird
Scenografia:
- Tadeusz Wybult
Produkcja:
- Zespół Filmowy „Kamera”
Kierownictwo produkcji :
- Wilhelm Hollender
Nagrody:
-
- Syrenka Warszawska 1963
- MFF Cannes (Francja) 1964: nagroda FIPRESCI, Specjalne Wyróżnienie Honorowe Jury
- MFF Walczących o Pokój Los Alamos (USA) 1964: nagroda aktorska dla Anny Ciepielewskiej
- MFF Wenecja (Włochy) 1964: nagroda Stowarzyszenia Dziennikarzy Włoskich
- Nagroda Państwowa II stopnia 1964 dla Aleksandry Śląskiej
- Nagroda Związku Krytyków Finlandii 1965
O filmie
Dramat psychologiczny rozgrywający się w dwóch płaszczyznach czasowych: współcześnie i w obszernych sekwencjach retrospekcji w hitlerowskim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau.
Na pokładzie transatlantyckiego statku pasażerskiego wśród wielu turystów znajduje się małżeństwo: Walter i Liza. W jednym z portów wchodzi na statek kobieta, która przypomina Lizie polską więźniarkę Martę, wywołując lawinę wspomnień. Aufseherin Liza z kobiecych formacji SS próbowała w stosunku do Marty stosować metody esesmańskiej pedagogiki. Między obiema kobietami – katem i ofiarą – toczyła się skomplikowana gra psychologiczna. Nadzorczyni nie udało się jednak złamać Polki, która prawdopodobnie zginęła. Liza, szukając teraz usprawiedliwienia, wyjawia mężowi prawdę o sobie, ale jest to prawda zafałszowana.
Część retrospektywna została w całości zrealizowana przez Andrzeja Munka. Jest to wizja odmienna od tradycyjnego wzorca martyrologicznego; nie ma tu szokujących obrazów okrucieństwa i fizycznych cierpień więźniów. Zbrodnia nie musi wynikać z okrucieństwa i sadyzmu oprawców, to zło immanentne, związane z totalitarnym systemem hitlerowskim - zdaje się twierdzić reżyser. I choć świat zamknięty za drutami Auschwitz jest w pełni autentyczny, to na plan pierwszy wysunięte zostały takie problemy natury moralnej, jak psychologiczna granica wytrzymałości człowieka oraz sprawa odpowiedzialności, sumienia.
Donata Zielińska, Leksykon polskich filmów fabularnych, Warszawa 1996
Artykuły
-
Struktury pamięci. Obrazy czasoprzestrzeni w filmie „Pasażerka” Andrzeja Munka
Paulina Kwiatkowska
„Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 43
-
Wiatr od Dzikiego Zachodu, czyli krótki kurs historii kina polskiego na ekranach radzieckich.
Miron Czernienko
„Kwartalnik Filmowy” 1997, nr 18
-
Aleksandra Śląska – nie tylko „zimna” królowa
Marta Cebera
"Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu", nr 4/2016
Cytaty
-
Główne problemy mego nowego filmu? Konflikt odpowiedzialności sumienia i problem miary wytrzymałości człowieka. Mieliśmy do rozwiązania trudne zadanie: w jaki sposób pokazać Oświęcim, nie uciekając się do jego...
Rozwiń